Slimme software met een persoonlijke touch
  • IT
  • Investeren

Slimme software met een persoonlijke touch

Met een simpele muisklik je verzendlabels uitprinten en je producten tegen de scherpste tarieven verzenden. Innosend ontwikkelde slimme verzendsoftware om het leven van webshopeigenaren een stuk gemakkelijker te maken, door automatisch orders te koppelen aan de juiste verzendmethode en vervoerder. ‘We willen er met ons platform voor zorgen dat ondernemers niet steeds het wiel opnieuw uit hoeven te vinden.

Onze software kiest automatisch de beste verzendmethode en vervoerder binnen heel Europa.
Liu Kars, co-founder Innosend

Verzending is onlosmakelijk verbonden met het runnen van een e-commerce bedrijf. En tegelijkertijd is verzending ook het meest tijdrovende en complexe aspect, want het bedrijf valt of staat immers bij goede levering van de producten. Dat kon en moest makkelijker, vonden oprichters Liu Kars en Virgil Swagemakers. ‘Het is niet makkelijk om als webshop een goed distributieproces op te zetten, zeker niet als je ook in het buitenland klanten hebt’, vertelt Liu. ‘En met Innosend willen we deze ondernemers de mogelijkheid geven om dat deel te automatiseren en uit te besteden, zodat zij zich kunnen richten op groei van hun bedrijf.

Corona

Het idee achter Innosend ontstond in de zomer van 2020, vlak nadat Liu een lastige knoop had doorgehakt. ‘Met mijn vorige bedrijf Ticketguard waren we eerst goed aan de weg aan het timmeren, maar door de combinatie van corona en verkeerde bedrijfskeuzes viel alles ineens stil. En omdat er toen ook nog veel onduidelijkheid was, hadden we net besloten om onze werkzaamheden voor de komende tijd maar helemaal te pauzeren. Ik was die zomer eigenlijk vooral bezig met het bedenken van wat ik nou precies wilde gaan doen.’

En toen ontmoette Liu zijn toekomstige compagnon Virgil, die voorstelde een verzendplatform te ontwikkelen. ‘Virgil had al heel veel ervaring als e-commerce ondernemer en was eigenaar van meerdere webwinkels. Hij liep eigenlijk al tegen alle verzendproblemen aan die we met Innosend oplossen’, vervolgt Liu. ‘De software die hij toen gebruikte, had bijvoorbeeld functies die hij niet nodig had, maar waar hij wel extra voor betaalde. En het was ook lastig om contact op te nemen als er iets mis ging. Hij had het gevoel dat hij voor elke stap steeds het wiel opnieuw moest uitvinden. Dat kon gewoon beter en dat wilde hij samen met mij doen.’

Slimme software

De basis voor een mooie samenwerking was gelegd. En het resultaat is een compleet pakket met slimme software en handige tools. ‘Je kunt meerdere webwinkels koppelen en we hebben een dashboard met een overzicht van alle orders, waarmee je snel en makkelijk verzendlabels kunt printen’, legt Liu uit. ‘Onze software kiest automatisch de beste verzendmethode en vervoerder binnen heel Europa en we hebben ook een eigen track & trace portaal, zodat je zelf je klanten op de hoogte kunt houden.’

Maar wat Innosend volgens Liu vooral uniek maakt, is het persoonlijke contact. ‘Daar was ook wel echt een grote behoefte aan, merkten we. Als webwinkel ben je voor verzending afhankelijk van iemand anders. En eigenlijk heb je dus geen controle over een heel belangrijk aspect van je klantervaring. Dan is het fijn om snel met die andere partij in contact te kunnen komen, wat in de regel gewoon niet echt het geval is. En los daarvan, gaan we ook altijd eerst in gesprek over echte behoeftes, in plaats van dat we een pakket aanbieden met functionaliteiten die niet nodig zijn.

Gezonde groei

De persoonlijke aanpak bleek een gouden greep voor Innosend. In iets meer dan twee jaar tijd groeide het bedrijf uit naar 4 fte. ‘Het heeft ook zeker geholpen dat we altijd de klantvraag als uitgangspunt hebben genomen bij onze ontwikkeling’, vertelt Liu. ‘Dus je ontwikkelt in die zin de nieuwe functionaliteiten samen met je klanten en leert van hun feedback. En het is daarnaast ook fantastisch om te zien dat elke nieuwe functionaliteit die we uitrollen ook altijd weer een paar nieuwe klanten oplevert. Maar op een gegeven moment kwamen we wel op een punt dat we extra financiering nodig hadden om verder te kunnen groeien.

Groeigeld

Die financiering vond Innosend bij de NOM. ‘Je ziet vaak dat dit soort bedrijven uiteindelijk op een punt komen dat ze geremd worden inhun groei en kapitaal nodig hebben’, zegt Daniëlle van Dalfsen, die als investment manager van de NOM bij het proces betrokken was. ‘En voor startende ondernemingen is het vaak moeilijk om financiering aan te trekken, dus ik ben blij dat wij hier een rol in kunnen spelen en Noord-Nederlandse bedrijven zo een stap verder kunnen helpen. Liu en Virgil zijn twee hele enthousiaste ondernemers die een niche markt hebben gevonden. Beiden hebben ze ervaring in het ondernemerschap. En in combinatie met de persoonlijke aanpak zullen ze ook zeker nieuwe klanten kunnen aansluiten en verder doorgroeien.’

Ambities

Innosend is in ieder geval hard aan de slag om straks klaar te zijn voor de groeispurt. ‘We zijn bijvoorbeeld bezig om ons track & trace portaal naar een nog hoger niveau te tillen, zodat het voor webshops straks nog makkelijker wordt om een betere klantervaring te bieden’, zegt Liu. ‘Daarnaast zijn we ook bezig met een retour-functie. Dat is misschien niet het leukste onderdeel voor een webwinkel, maar het is wel een goede manier om je te onderscheiden en je service verder uit te breiden.’

Fulfillment center

Daarnaast zijn er ook concrete plannen voor een eigen fulfillment center. ‘Er zijn veel webwinkels die vanuit huis werken of soms ineens een stuk sneller groeien dan verwacht. Dus dan wil het weleens voorkomen dat je niet genoeg ruimte hebt voor opslag of het magazijn wordt te klein’, legt Liu uit. ‘Daarom zijn we nu ook bezig met een eigen fulfillment center, waar onze klanten hun producten dan kunnen opslaan en wij eigenlijk het hele distributieproces voor ze kunnen regelen. Al deze plannen zorgen er hopelijk voor dat we de komende jaren kunnen uitgroeien tot één van de grotere spelers in Nederland.

NOM Mockup Whitepaper Innovatief Idee
Van innovatief idee naar commercieel product

In dit whitepaper leer je:

  • Hoe het innovatieproces eruit ziet en welke uitdagingen je onderweg tegenkomt
  • Welke mogelijkheden er zijn om deze vroege fase van je idee/product te financieren
  • Op welke manier de NOM als investeerder jou kan helpen