De wereld verbeteren met slim papier
  • Drijfveren

NOM Drijfveren – De wereld verbeteren met slim papier

Niels Postma (37) nam vorig jaar ontslag om zich volledig te focussen op zijn kansrijke startup Tapp.online. Middenin de coronacrisis, met twee jonge kinderen en een baby. De Friese ondernemer – die vanuit zijn zolderkamer in Joure zijn ‘intelligente papier’ de wereld instuurt – vertelt graag waarom hij voor het ondernemerschap gaat.

Bij veel bedrijven raken de oorspronkelijke drijfveren na verloop van tijd wat naar de achtergrond. Bij startende ondernemers is de drive nog kakelvers, zoals bij Niels. Hij stelt zichzelf en anderen geregeld de vraag: wat zou je doen als geld geen rol speelt? ‘Want geld is een drijfveer geworden die overstemt waar het werkelijk om gaat’, stelt de oprichter van Tapp.online. ‘Natuurlijk, geld maakt dingen mogelijk, maar het gaat in de kern om de mógelijkheden. Wat wil je doen? Wat wil je bijdragen? Daar wil ik op focussen. Door mezelf af te vragen hoe ik mijn ideeën en talenten kan inzetten. Niet op safe spelen, maar bezig zijn met waar ik blij van word én waarmee ik de wereld een beetje beter maak. En als ik waarde kan toevoegen, dan volgt vast ook het geld wel.’

Internet of things

Niels spreekt vanuit vertrouwen in zijn business: ‘intelligent papier’ dat als label is toe te voegen aan producten die de hele wereld over gaan en waar klanten handige data uit kunnen genereren. ‘Het begon met het verwerken van een NFC-chip (near field communication, zoals bij contactloos betalen, red.) in bijvoorbeeld folders, posters en productlabels’, vertelt Niels. ‘Handig voor marketingdoelen, het overbrengen van informatie én om inzicht te krijgen in hoeverre dat slaagt. Die chip integreren in papier bleek een prachtige basis, maar de volgende stap maakte de cirkel pas echt rond: het toevoegen van sensoren die transportcondities meten – zoals temperatuur, luchtvochtigheid of schokintensiteit – inclusief koppeling met een ondersteunend dataplatform. Zo breng je het internet of things op plekken waar je anders niet komt. In papier, in plaats van het vervuilend plastic waarin bestaande dataloggers vaak verwerkt zijn.’

Duurzaam en circulair werken is één van de grootste drijfveren achter Niels zijn onderneming. ‘Met drie kinderen ben ik me bewuster dan ooit van de toekomst. En daar ben ik niet de enige in. De roep om beter voor onze planeet te zorgen, wordt groter en bedrijven bewegen daarin mee. Met mijn intelligente papier en karton kan ik een bijdrage leveren. Omdat het recyclebaar is en ook omdat het materiaal steeds vaker wordt gewonnen uit landbouwafval, in plaats van bomen. De chip, sensoren en geprinte minibatterijen die ik in het papier aanbreng, zijn minuscuul en net als nietjes prima te verwerken bij de recycling. Dat is een hele stap vooruit in vergelijking met plastic loggers die in veel landen in de afvalverbranding terecht komen.’

Verrassende wending

Hoe kwam Niels op dit idee? ‘Door toeval’, vertelt de ondernemer. ‘Na mijn rechtenstudie realiseerde ik me dat ik geen mens ben om me zestig uur per week in een kantoor op te sluiten. Maar wat dan wel? Ik stapte bij mijn ouders in het bedrijf, die net hun fysieke winkel hadden verkocht om in te zetten op een online culishop met duurzame producten. Helaas ging die ten onder in de periode van de bankencrisis. Toen vroegen vrienden van mijn ouders of ik bij hen in de drukkerij wilde stappen, met de insteek om het bedrijf na hun pensionering over te nemen. Een compleet nieuwe wereld voor mij. Dat een traditionele drukkerij niet toekomstbestendig is, ontdekte ik al snel. Intussen was ik wel helemaal gegrepen door papier en die drive bracht een verrassende wending.’

‘Hoe meer ik me in papier verdiepte, hoe gefascineerder ik was. Een circulair natuurproduct, daar moeten we toch méér mee kunnen? Ik wilde papier als het ware opnieuw uitvinden, zoals Tesla de auto door toevoeging van technologie naar een ander niveau tilde en zoals Netflix de hele film- en televisiewereld opschudde. De nerd in mij – als kind haalde ik al graag computers uit elkaar – ging prutsen met papier en een NFC-chip en voilà, zo kwam ik tot intelligent papier. Na een succesvolle pilot bij pootgoedbedrijf HZPC dat wereldwijd bigbags met pootaardappelen levert, kwam de vraag of ik ook sensoren in het papier kon integreren. En dat is gelukt. Op dit moment doet HZPC opnieuw een grote pilot waarbij sensoren in de slimme labels de temperatuurschommelingen tijdens transport in kaart brengen. Maar ook de NFC-chip blijft belangrijk: zo kunnen afnemers ter plekke met hun smartphone teeltadviezen over de rassen uitlezen, in hun eigen taal.’

NOM Drijfveren - De wereld verbeteren met slim papier

Wereldwijd impact

De publiciteit rondom de bigbagpilot heeft al tot aanvragen geleid vanuit Australië, India en andere landen. Niels werd bovendien uitgenodigd om over zijn innovatieve product te vertellen op CES, de grootste techbeurs ter wereld die dit jaar online plaatsvond wegens corona. ‘Tja, die coronacrisis is jammer’, zegt Niels, ‘maar verder klopt alles. Mijn intelligente papier en bijbehorende dataplatform zijn een schaalbaar concept dat wereldwijd impact kan hebben. Ik werk nu samen met één steengoede programmeur en wil dat uitbouwen tot een krachtig team. Mijn focus ligt op de techniek van het slimme papier en voor de productiekant ben ik bezig met partners. Lange tijd dacht ik: waar ben ik nou goed in? Mijn kracht blijkt dat ik van veel een beetje weet en dat slim kan verbinden tot een zeer toegankelijk circulair product. Nu dat aanslaat, heb ik echt de kans om de wereld een beetje beter te maken met iets waar ik zelf ook blij van word. Dát wilde ik na mijn studie al, maar toen had ik nog geen idee …’

Financiering nodig?

Beantwoord 4 simpele vragen om snel te achterhalen of je eventueel in aanmerking komt voor financiering via de NOM.

Doe de financieringscheck