Inschrijvingen geopend voor 3e editie Market Readiness Program
  • Market Readiness

Inschrijvingen geopend voor 3e editie Market Readiness Program

Denk je te weten wie jouw klanten zijn, maar vraag je je weleens af waarom er nog geen rijen staan voor jouw product of dienst? Of denk je te weten wie jouw ideale klant is, maar vraag je je weleens af waarom je eerst betalende klant uitblijft? Dan is het Market Readiness Program iets voor jou!

De derde editie van het Market Readiness Program gaat op 27 September 2022 van start waarbij je wordt ondersteund om een succesvolle markt entree of opschaling voor te bereiden.

Wat ga je doen?

Het Market Readiness Program is een programma van tien weken waarin je alle aannames over jouw klant toetst. Vragen zoals ‘welk probleem in de markt los ik op en voor wie is dit een probleem’ komen aanbod. Het is een proces waarbij we je leren hoe je effectieve klantgesprekken voert om te leren denken vanuit hun perspectief. Je voert wekelijks klantgesprekken om focus te krijgen op je early adopters binnen een specifiek klantsegment zodat je uiteindelijk met succes een marktentree voorbereidt. Heb je na 6 weken een klantprobleem in kaart dat het waard is om op te lossen, dan ga je in de resterende weken aan de slag met jouw product en businessmodel en het commitment van je eerste klant. Het programma bestaat uit groepssessies, peer-to-peer en individuele begeleiding.

“Dankzij het MRP hebben we onze visie aangescherpt en onze business case door klantinterviews en de vele interessante discussies verbeterd”. Mateo Mayer, director Aquacolor Sensors

Wat kun je verwachten?

  • Je werkt zelfstandig aan activiteiten gericht op het voeren van klantgesprekken om de klantbehoeftes te achterhalen, maar je wordt hierbij gecoacht door een business developer of investment manager van de NOM.
  • Thema’s die aan bod komen zijn: Het bepalen van jouw markt en de marktpotentie, klantprobleem en marktvalidatie, de verschillende klanttypes, aanscherpen van jouw verdienmodel, optimaliseren van jouw verkoopproces om een succesvolle marktentree voor te bereiden.
  • Samen met maximaal negen andere ondernemers volg je het programma. Door regelmatig met elkaar de voortgang te delen en elkaar te voorzien van feedback, leer je van elkaars fouten en successen. Het zijn leerzame weken!

Wat vragen we van jou?

Je bent een innovatieve startup die in de provincie Fryslân, Groningen of Drenthe is gevestigd. Je staat op het punt om de markt te betreden en wil graag je eerst betalende klant aansluiten óf je hebt veel tijd gestoken in het ontwikkelen van een prototype en je wilt nu de potentiele klant betrekken bij de doorontwikkeling, of wellicht ben al een aantal jaren actief op de markt met een innovatief product en heb je moeite met het aansluiten van nieuwe klanten. In alle gevallen heb je de ambitie om je te gaan focussen op marktontwikkeling.

“Een aantal verfrissende ervaringen en inzichten opgedaan over hoe een introductie van een nieuw product te organiseren en hoe de potentiële klanten te benaderen”. Hessel Altenburg, directeur North Seaweed

Meer informatie?

De derde editie van het MRP start op 27 September 2022. De groepsessies vinden wekelijks plaats op dinsdagmiddag. Meer informatie (ook over het aanmelden) vind je hier, of neem contact op met Anouk Hummel via +31 6 557 100 04 of hummel@nom.nl.