‘Het hele plaatje klopt’
  • HTSM
  • Investor ready worden

‘Het hele plaatje klopt’

De missie is even uitdagend als helder. Arc wil de interactie tussen technologie en de gebruiker opnieuw vormgeven en verbeteren. Te beginnen met de Arc Pulse, een premium telefoonhoesje dat de iPhone optimaal beschermt en waarmee bovenal het elegante design en het gevoel van de smartphone behouden blijven.

Het is Moritz Angermann al tijden een doorn in het oog. Natuurlijk, hij geniet dagelijks van alle mogelijkheden die technologie hem biedt. Sterker nog, hij leeft en ademt technologie. Niet voor niets was hij vanuit Duitsland naar Groningen gekomen om aan de RUG Kunstmatige Intelligentie te studeren. Maar wat Moritz stoort is dat de technologie zelf te vaak centraal staat en de interactie met de gebruiker nogal eens vergeten wordt. ‘Ik vind het design van mijn iPhone bijvoorbeeld echt heel mooi’, zegt hij. ‘Het apparaat ligt ook nog eens lekker in de hand.

Helaas verdwijnen al die fraaie eigenschappen zodra je er een hoesje omheen doet. Fabrikanten van telefoonhoesjes willen logischerwijs de beste bescherming bieden tegen krassen en vallen. Vandaar dat ze de hoesjes, veelal vervaardigd van allerlei plastic materiaal, zwaar en dik maken. En dus wordt ook je iPhone zwaarder en dikker en is er ineens niets meer over van de elegante uitstraling en het lekkere gevoel. Welk model je ook hebt, door het hoesje lijken ze allemaal op elkaar. Dat is natuurlijk doodzonde en bovenal onnodig.’

Enthousiast

Moritz vond het tijd om de interactie tussen technologie en de uiteindelijke gebruiker opnieuw vorm te geven. Op zijn Groningse studentenkamer begon hij producten te ontwerpen die het gebruik van zijn smartphone en computer eenvoudiger en prettiger moesten maken. Eén van die producten was, uiteraard, een telefoonhoesje. Een hoesje dat niet alleen een goede bescherming bood, maar waarmee de telefoon ook in volle glorie zicht- en voelbaar bleef. ‘De mensen uit mijn omgeving waren zo enthousiast, dat ze vroegen of ik er ook één voor hen wilde maken’, blikt Moritz terug. ‘Toen dacht ik: als zoveel mensen dit willen, dan moet ik het wellicht gaan vermarkten. Kort daarna, in maart 2020, heb ik samen met Tom Theuer en Niclas Bertelsen, twee goede Duitse vrienden die ik tijdens de studie Kunstmatige Intelligentie heb leren kennen, Arc opgericht. Een start-up dus die zich richt op het verbeteren van de interactie tussen mens en technologie.’

De beste materialen

Langzaamaan werd het premium telefoonhoesje, de Arc Pulse genaamd, door Moritz, Tom en Niclas steeds verder geperfectioneerd. Dat bleek lastiger dan op voorhand was gedacht. De grootste uitdaging lag vooral in het vinden van de beste materialen om de Arc Pulse aan alle gewenste eigenschappen te laten voldoen. Want ja, het hoesje mocht nagenoeg geen dikte of gewicht hebben. En het moet de smartphone optimaal beschermen, uiteraard. ‘Die bescherming is voor ons geen doel op zich’, onderstreept Moritz. ‘Dat is gewoon een basisvoorwaarde. Uiteindelijk hebben we de juiste materialen gevonden in de Duitse auto-industrie en de ruimtevaart, waaronder titanium grade 5, aluminium 7075 en elastomeer. Het heeft geresulteerd in een hoesje dat voldoet aan alle specificaties die we vanaf het begin voor ogen hadden. De Arc Pulse heeft een minimalistisch ontwerp, is door de opschuifbare pasvorm eenvoudig op de iPhone te plaatsen en geeft de voorkant, de zijkanten, de achterkant en de cameralenzen de best mogelijke bescherming.

‘Het hele plaatje klopt’

Moritz Angermann

Investor Readiness Program

Om de inmiddels gepatenteerde Arc Pulse met succes op de markt te brengen en het bedrijf in staat te stellen nog meer producten te ontwikkelen, waren vanzelfsprekend investeerders nodig. Makkelijker gezegd dan gedaan, zeker voor kersverse en onervaren ondernemers als Moritz, Tom en Niclas. Veel veranderde er nadat ze bij VentureLab North een pitch, waar ook Flinc in het panel zat, hielden. Bij Flinc waren ze onder de indruk, zeker toen ze hoorden over de succesvolle crowdfundingcampagne die Arc was gestart.

Voor hen voldoende reden om de mannen te attenderen op het Investor Readiness Program, een programma dat innovatieve start-ups helpt om goed voorbereid bij financiers aan tafel te komen. ‘Dat heeft ons heel veel gebracht’, betoogt Moritz. ‘Het programma heeft ons onder meer geholpen bij het perfectioneren van onze businesscase, het aanscherpen van de pitch deck en financiële onderbouwing, en het op orde brengen van alle relevante documenten. Tegelijkertijd kregen we toegang tot het omvangrijke netwerk van Flinc en hebben ze ons in contact gebracht met Jeroen Bos van het Groningse ICT-bedrijf Bossers en Cnossen, een mogelijke investeerder.’

Ongelooflijk

Meteen enthousiast was Jeroen niet. De Arc Pulse oogt fraai, dat zag hij ook wel. Maar toch: een hoesje voor de IPhone, daar bestaan toch al honderden van? Niet interessant genoeg, dacht hij. Totdat hij de Arc Pulse toonde aan de eigenaar van een start-up waar Dataconfetti Investments, het investeringsvehikel van Bossers & Cnossen, zo’n twee jaar geleden in had geïnvesteerd. Ongelooflijk, wat is dit hoesje in technisch opzicht fantastisch bedacht en gemaakt, kreeg hij als reactie.

‘Toen heb ik ze toch maar langs laten komen’, glimlacht Jeroen. ‘Als investeerder kijk je dan vooral naar het product, het businessmodel en het team. Bij Arc zag ik meteen dat het hele plaatje klopt. In de manier waarop ze zich presenteerden en met elkaar overlegden, hoe Moritz dingen bedenkt, Tom naar organisatorische aspecten en financiën kijkt en de manier waarop Niclas marketing wil bedrijven. Het viel bij mij pas op zijn plek toen ik het product in combinatie met het team zag. Vandaar dat we hebben besloten om met Dataconfetti Investments in Arc te investeren en hen te ondersteunen bij zaken waarvan wij pretenderen verstand te hebben, zoals logistiek, sales, HR, financiële administratie en juridische zaken. Sindsdien betrekken ze eveneens bij ons een kantoor.

Grootschalige productie

Naast Dataconfetti Investments investeren ook Sander Prinsen en RUG Ventures in de Groningse start-up. Het heeft ervoor gezorgd dat Arc vaart kan maken om ook andere producten te ontwikkelen. Zo wordt binnenkort gestart met het volgende ambitieuze project, gericht op het verbeteren van de interactie tussen mens en computer. Momenteel wordt hard gewerkt aan de grootschalige productie van de Arc Pulse. De hoesjes zijn alle enige tijd verkrijgbaar voor de iPhone 12 en zullen vanaf eind oktober 2021 ook beschikbaar zijn voor de iPhone 13. ‘Een groot aantal mensen uit ons netwerk heeft de Arc Pulse al in gebruik’, vertelt Moritz. ‘De reacties zijn uitsluitend positief. De verwachtingen zijn, zeker gezien de vele pre-orders, dan ook hooggespannen.

Arc goed op weg

Het team laat zien niet alleen complementair te zijn, maar ook over executiekracht te beschikken. Dat geeft vertrouwen. Dit in combinatie met het verkregen patent en de ondersteuning van de business angels die zijn aangehaakt, maken de potentie van Arc groot! We zijn er trots op dat wij middels ons Investor Readiness Program een bijdrage hebben mogen leveren aan de weg richting investeerders voor Arc.

Whitepaper Investor Ready
Investor ready worden?

In deze whitepaper:

  • Welke uitdagingen kom je tegen en hoe ga je daar mee om?
  • In vier stappen investor ready worden!
  • Een overzicht van alle financieringsmogelijkheden