Mundu billboards
  • IT
  • Investeren

Het Groningse Mundu is klaar om Nederland verder te veroveren

Hun eerste kantoor was een bunker in Assen uit de Koude Oorlog, zeven meter onder de grond. Pas als het vitamine D tekort ze parten begint te spelen, verhuist het trio naar een kantoor boven de grond, in Groningen. Mike Kolker, Thijs Rotman en Mike Campbell timmeren sinds 2015 aan de weg in de wereld van digitaal adverteren en zijn dankzij een aanjaagfinanciering van de NOM nu klaar voor de volgende stap.

Zicht op een groeimarkt

De drie mannen leren elkaar kennen als ze samen bij een webbureau werken. Ze spreken aan elkaar uit dat ze eigenlijk wel willen ondernemen en zien een interessante ontwikkeling in de markt van LED schermen. Mike Kolker: “De prijs van zulke schermen daalde en zou blijven dalen. Tegelijkertijd zagen we dat digitaal adverteren in Nederland nog niet heel populair was, in vergelijking met andere landen. We zagen een groeimarkt.” Dus stappen ze in 2015 als Mundu in de wereld van DOOH: digital out of home. De twee salesjongens en marketeer betrekken de bunker in Assen. En dan gaat het hard, mede dankzij een eerste investering van de Kredietunie Groningen in 2015. Kolker: “Best bijzonder dat ze met ons in zee gingen, want we waren echt pas net gestart, maakten nauwelijks nog omzet en waren nog bezig met het finetunen van ons businessmodel. Deze investering heeft ons de mogelijkheid gegeven om al vroeg te kunnen groeien in omzet en marktaandeel.”

Ambitie leidt tot ambitieus businessplan

De jaren daarna groeit Mundu. Ze blinken uit in hun verkooptechnieken en binden een mooi klantenportfolio aan zich. Hun product? De exploitatie van digitale schermen aan druk bereden rijkswegen. Mundu maakt het voor adverteerders mogelijk een miljoenenpubliek te bereiken met advertenties op deze schermen. Veel van de grote LED schermen langs de snelweg worden door Mundu voorzien van content in opdracht van merken als McDonalds, BMW en Etos.

 

“Begin 2017 besloten we dat we verder wilden groeien, maar het kapitaal dat we daar voor nodig hadden, ontbrak. Ik ben toen een business plan gaan schrijven met onze nieuwe plannen: nog meer marktaandeel, maar ook het ontwikkelen van software die  het mogelijk maakt om content makkelijker te ontsluiten en vooral ook contextafhankelijk te maken. Dan toont een bepaalde advertentie bijvoorbeeld alleen maar als het vriest, of juist als de zon schijnt” vertelt Kolker. “Dat business plan ben ik gaan delen met potentiële investeerders.”

Klik met de NOM

Kolker schrijft ook de NOM aan. Met succes. Klaas Kooistra, investmentmanager van het Aanjaagfonds wil wel verder praten met Mundu: “Wij investeren specifiek in start-ups. Soms hebben ze nog niet eens omzet. Het zijn voor ons risicovolle leningen, want als het bedrijf de prognoses niet waarmaakt, zien wij ons geld niet terug. Een spannend en ontzettend leuk speelveld.” Kooistra voelt Kolker stevig aan de tand. Kolker: “Het waren intensieve, maar erg prettige gesprekken. Het hele bedrijf werd doorgelicht, het business plan waar ik een half jaar aan had geschreven, van punt tot komma bestudeerd. Logisch en goed, want het zet jezelf ook op scherp.” Kooistra gelooft in de mannen van Mundu en kent de investering uiteindelijk toe. “Mijn interesse was snel gewekt: de DOOH markt staat in Nederland nog in de kinderschoenen en is een groeimarkt, waarbij Mundu in korte tijd een toonaangevende positie heeft veroverd. Het platform dat de ze aan het ontwikkelen zijn, versterkt de onderneming: het biedt onderscheidende klantwaarde en kan zorgen voor een snellere groei. Verder was ik erg onder de indruk van hoe ze hun salesorganisatie hebben ingericht. Ze hebben veel aandacht voor het trainen van hun medewerkers en profiteren daar zichtbaar van.”

Tijd voor actie

Nu is het tijd voor actie. Kolker: “Dankzij de steun van de NOM kunnen we nu snel. Het traject naar de financiering toe heeft een tijd geduurd, maar toen we eenmaal in gesprek waren, ging het heel snel. De lijnen daar zijn kort, dat werkt prettig. We zijn nu bezig met het aannemen van extra mensen en het ontwikkelen van ons platform.” Die groei gaat overigens niet betekenen dat ze Groningen verlaten. Ondanks dat het gros van hun klanten in de Randstad huist, denken de mannen niet aan een gang naar het westen. “Dat we hier zitten belemmert ons niet. Integendeel: de arbeidsmarkt is hier veel prettiger dan daar, dat werkt juist voor ons.”