Gigantisch lichtgevend kruis ‘Lifelights’ schittert in Milaan: made in Groningen

Gigantisch lichtgevend kruis ‘Lifelights’ schittert in Milaan: made in Groningen

In 2018 ging het roer volledig om bij Studio 212 Fahrenheit. Albert Buring en Paul Mulder zwaaiden de klanten van hun goedlopende reclamebureau netjes, maar gedecideerd, gedag. Ze hadden er goed en lang over nagedacht: ze gingen doen waar ze het allergelukkigst van werden. En kozen het pad van de kunst. Afgelopen zomer pronkte hun stuk ‘Lifelights’ in het Palazzo Francesco Turatti tijdens de Designweek Milaan. Tijd voor een goed gesprek.

’Het voelde als een soort schoolreisje, maar dan met wat meer gedoe’, lacht Buring. ‘Onze installatie, een enorm lichtgevend kruis met daaraan kleinere lampjes in de vorm van een gouden hand die een smartphone vasthoudt, moest met een vrachtwagen worden vervoerd naar Milaan. Dat is gelukkig goedgekomen.’ De heren hadden nog wel even gecheckt of een metershoog kruis plaatsen in een kathedraal ook voor problemen zou zorgen, maar de organisatie zag geen problemen. En op twee wat toch wat geprovoceerde oudere Italiaanse vrouwen na, waren die er ook niet. Aandacht trok het stuk vanzelfsprekend wel. ‘We hebben tien dagen lang heel veel mensen gesproken van over de hele wereld en met een aantal hebben we nu nog steeds contact.’

Met vogels de coronacrisis door

Het is een nieuwe wereld, waar ze inmiddels in zijn beland. Met hun werken begeven ze zich tussen design en kunst in. Betekenisvolle statements met een schone esthetiek. Het grootste succes tot nu toe zijn de zogenaamde Blocbirds: geabstraheerde prints van bekende vogelsoorten voor aan de muur of in het museum. ‘Drie jaar geleden stonden we met Blocbirds op de Dutch Design Week in Eindhoven. Daar zijn we toen in contact gekomen met de curator van de Design – week Milaan. Inmiddels is de expositie te zien in het Natuurhistorisch Museum Rotterdam en de prints worden besteld van over heel de wereld. Het is ook hoe we de coronacrisis zijn doorgekomen, want alle grote projecten vielen stil’, legt Mulder uit.

Een heel andere wereld

Het klinkt bijna als een sprookjesdroom: hart volgen, mooie dingen maken, awards winnen en schitteren in Milaan. Maar zo zien de heren het zelf nog niet helemaal. ‘Begrijp me goed, we gaan nooit meer de reclamewereld in. Deze keuze is heel erg goed geweest en daar zijn we echt heel gelukkig mee. Het is echter wel echt een heel andere wereld. Vroeger ging de telefoon dagelijks, moesten we zelfs best vaak nee zeggen tegen opdrachten. En nu zijn wij zelf degenen die moeten bellen of mailen. Je hebt in deze wereld maar twee smaken: je maakt het, of je maakt het niet’, legt Mulder opgewekt uit. ‘Milaan lijkt een doel op zich, maar het is eigenlijk alleen maar een middel, gezien onze ambities. Wij willen meer moois maken dat op meer plekken en in meer landen te zien is. Dat we uitgenodigd werden en verschillende prijzen wonnen met ons werk, helpt en zien we ook als bevestiging, maar toch moeten we nog steeds écht ontdekt worden.’

Gigantisch lichtgevend kruis ‘Lifelights’ schittert in Milaan: made in Groningen

Albert Buring en Paul Mulder

Kunst doet geen concessies

Al ziet de buitenwereld dat toch anders, soms. ‘We horen wel eens terug dat mensen nu denken dat we onbetaalbaar zijn geworden, maar dat is helemaal niet zo’, lacht Buring. We zijn nog steeds heel toegankelijk en kunnen voor veel verschillende opdrachtgevers echt mooie dingen doen, iedereen is altijd welkom om ons te bellen. Het is een belangrijke les die we hebben meegenomen uit Milaan: we hoeven niet steeds nieuwe dingen te maken, we kunnen veel meer werken aan onze zichtbaarheid en aandacht vragen voor wat we al hebben gedaan. Dat is dus nu onze opdracht in het licht van onze ambities.’ Het portfolio van Studio 212 Fahrenheit is dan ook substantieel. Allemaal objecten die een eigen verhaal vertellen en waar ze overduidelijk ziel en zaligheid in hebben gestopt. In het idee, maar ook in alle keuzes rondom de productie. ‘Kunst doet geen concessies, het is wat dat betreft een heel eerlijke wereld. Net als kunstenaars. Wij leggen onszelf hoge standaarden op in ons werk.’

Onzekerder, maar gelukkiger

‘Wat de toekomst ons brengt, is veel onzekerder dan toen we nog reclamewerk deden. Tegelijkertijd maakt dit ons echt veel gelukkiger. We raken thema’s aan waar iedereen wel wat mee heeft. De dood, het leven, de waan van alledag, ons historisch besef, religie, maar ook concreter zoals het milieu, het welzijn van onze dieren. Inspiratie in overvloed. Ideeën ook. Dus we vinden het spannend, maar we hebben alle vertrouwen. En vooral heel erg veel plezier.

Whitepaper Ontwikkeling
Wat kunnen wij voor jou betekenen?

In deze whitepaper lees je:

  • Wat de financieringsmogelijkheden zijn
  • Hoe wij ervoor zorgen dat innovatieve ideeën in businesskansen worden omgezet
  • Hoe de NOM kan helpen bij het vestigen in Noord-Nederland
  • Hoe wij ondernemers begeleiden in het investor ready maken