Fittar wil dat iedereen in conditie komt
  • IT
  • Investeren

Fittar wil dat iedereen in conditie komt

De interactieve fitnesspiegel Fittar Smart Mirror loopt al heel aardig, het van origine Groningse bedrijf verwacht nog veel meer van de Fittar Smartbox, die over een paar weken in de winkel ligt. Het apparaat houdt of maakt mensen fit, brengt (thuiswerkende) collega’s weer nader tot elkaar en heeft vooral een heel grote funfactor. De NOM gelooft er ook in. Dankzij een financiering trapt Fittar het gaspedaal stevig in.

‘We zijn met van alles tegelijk bezig’, vertelt directeur Robert Ranzijn. ‘Het ontwikkelen van nieuwe interactieve games, de uitrol in het buitenland, het aanscherpen van het verdienmodel, het aansluiten van verkoopkanalen. En intussen zijn we ook steeds meer content aan het maken. Het is druk, maar wel een mooie tijd.’

Fittar werkt nu vooral hard aan de Smartbox. Dat is een apparaat ter grootte van een digitaal tv-kastje dat je rechtstreeks op je tv aansluit. De box ontsluit een bibliotheek van zo’n 1.500 fitnessvideo’s en dik 5.000 losse oefeningen die je op je tv kunt aanzetten. De geavanceerde 3D-camera erin registreert al je bewegingen, zodat je via de Fittar-app progressie en calorieënverbruik ziet of je scores ten opzichte van andere gebruikers kan volgen.

Gamification centraal

‘Je maakt van je televisie thuis een fitnessinstructeur. Dat is echt anders dan gewoon een videootje streamen. De manier van Fittar stimuleert thuis in beweging blijven of komen. Vooral de manier waarop we gamification hebben ingezet, draagt daartoe bij. Je verdient extra’s als je bepaalde doelen haalt bijvoorbeeld. Maar nog mooier is dat je de competitie aangaat met je vrienden, familie, collega’s of – binnenkort – zomaar iemand ergens op de wereld. Het kan allemaal.’

Ranzijn ziet vooral in die collega’s veel marktkansen, zeker met het oog op de afgelopen lockdown- maanden. Werknemers zaten meer thuis, gezamenlijke sportactiviteiten met collega’s verdwenen, borrels en andere uitjes mochten niet meer. ‘Het is in zo’n situatie lastig om precies op de hoogte te blijven van het wel en wee van je mensen. Ik denk dat thuiswerken deels blijvend is, dus de verminderde betrokkenheid bij het bedrijf blijft ook. Door bedrijfscompetities op te zetten en samen te sporten vergroot je onderlinge verbondenheid. En de hele dag thuiswerken levert een groot risico op voor de werkgever en werknemer. Zitten is het nieuwe roken. Dan is onze Smartbox een uitkomst.’

Het nieuwe product heeft nog meer in zijn mars, denkt de CEO. ‘Deze manier van bewegen en met elkaar in competitie zijn, spreekt ook minder sportieve mensen aan. Werknemers die niet al samen naar de sportschool gaan, kunnen makkelijk inhaken. Die laagdrempeligheid is een grote winst voor de gezondheid van medewerkers en de samenleving. Je wilt als afdeling sales gewoon niet verliezen van de afdeling boekhouding. En andersom. Dat stimuleert om lekker in beweging te komen.’

Shadowboxing

De Smartbox is een uitkomst van jaren aan investeren en ontwikkelen, en ook van het nauwlettend volgen van de markt en de trends. Een logische spin-off is het van het oerproduct van Fittar: de slimme spiegel. Martijn de Jong uit Deventer en kameraad Alje de Jong uit Leeuwarden bedachten dat concept. Ranzijn sloot in de zomer van  2018 aan als investeerder, maar vond het idee al snel zo goed, dat hij zich er meer mee wilde bezighouden en CEO werd.

‘We richtten ons met de Smart Mirror in eerste instantie op hotels, corporate gyms en professionele gyms. Dat liep een half jaar lang goed. En toen kwam corona. Mensen bleven thuis, onze professionele slimme spiegels zijn voor de thuismarkt niet interessant. Dus besloten we razendsnel te investeren in een nieuw, kleiner, betaalbaar model. Met dezelfde mogelijkheden en dezelfde bibliotheek vol trainingen erachter. Je speelt ermee een partij shadowboxing tegen je familie, of tegen collega’s of sportvrienden.’

De kleinere spiegel is mooi. Om nog meer mensen te bereiken, is een apparaat nodig dat nog toegankelijker is, realiseerden Ranzijn en de zijnen zich. Binnenkort ligt het antwoord bij (online) retailers in binnen- en buitenland: de Smartbox. Dat apparaat is meer dan een handzame variant van de spiegel voor thuisgebruik. ‘Het gaat om de wereld erachter. Dankzij de box krijg je op je eigen tv goede fitnesstraining, wij zorgen ervoor dat je kunt sporten tegen wie je wilt, dat je je ontwikkeling kunt bijhouden, steeds nieuwe oefeningen krijgt aangeboden en meer. Dat is waar de waarde zit.’

Duurzame inzetbaarheid

Dat ziet investment manager van de NOM Klaas Kooistra precies zo. Hij hoefde niet heel lang na te denken over de vraag of de NOM in Fittar zou moeten investeren. ‘Die uitgebreide gaming-mogelijkheden maken dit concept ijzersterk. Afgezien daarvan zit er achter Fittar een team dat echt indrukwekkend is. Precies de goede mensen bij elkaar. Dat kan van een goed idee een groot succes maken. Wij verwachten er veel van. Gezond en fitter worden is een trend die nog wel even doorgaat.’

Datzelfde geldt waarschijnlijk voor thuiswerken. De covidcrisis leerde ons dat aan het werken vanuit huis flinke voordelen zitten. Míts de systemen om dat probleemloos te kunnen doen, gewoon werken. En dat deden ze verrassend vaak. Voor de Smartbox is hetzelfde te zeggen. Minder tijd op kantoor, minder tijd in de bedrijfssporthal, meer thuis. Dan wil je wel blijven sporten op een manier die minstens even aantrekkelijk is als buitenshuis.

Voor werkgevers zou het geweldig nieuws zijn als mensen blijven sporten of het zelfs meer gaan doen. Duurzame inzetbaarheid is hierbij het toverwoord. Ranzijn: ‘Daarom mikken we voor een deel ook op die werkgevers. We ontwikkelen nu een dashboard – we noemen het de playground – dat een soort overzichtspagina is. Je ziet er de rangen en standen van alle medewerkers, uitslagen en meer. Die playgrounds maken we in de look en feel van de klant. Zo wordt het echt een instrument om aan de gezondheid van werknemers te werken.’

Om dat doel te helpen realiseren, denkt Fittar aan de lancering van een abonnementsvorm. ‘Die hebben we sowieso in verschillende variaties bij al onze apparaten. Daarmee kun je onbeperkt gebruik maken van de berg aan content die steeds hoger wordt. Voor werkgevers denken we aan een soort leasemodel. Daarmee krijgen alle werknemers een Smartbox ter beschikking in combinatie met een abonnement dat de
baas aanbiedt. Daarover binnenkort meer.’

Whitepaper Impact van Investeerders
De impact van investeerders op je bedrijf

In dit whitepaper leer je:

  • Waar je mee te maken krijgt als je gaat samenwerken met investeerders
  • Verschillen en overeenkomsten tussen bancaire financiering, achtergestelde lening en aandelen kapitaal
  • Op welke manier de NOM als investeerder jou kan helpen