‘De markt veroveren met een circulair idee hoeft niet moeilijk te zijn’
  • HTSM
  • Circulair
  • Innoveren

‘De markt veroveren met een circulair idee hoeft niet moeilijk te zijn’

Een van de ondernemers die de mogelijkheden voor deelname aan een Living Lab verkent is Wim van der Vorst van vouwwagenbedrijf Holtkamper. Hij was al jaren geïntrigeerd door circulair ondernemen. Maar het bleef er telkens bij. Dit veranderde toen hij in contact kwam met de NOM.

‘Ik denk niet dat het met de groeiende grondstoftekorten moeilijk is om de markt te veroveren met een circulair idee’ aldus Van der Vorst. ‘Waar de moeilijkheid wél in zit is om als bedrijf de juiste modus te vinden. Als ondernemer word je snel opgeslokt door de dagelijkse werkzaamheden, terwijl vooruitkijken zo belangrijk is’.

Er zijn ontzettend veel manieren om te verduurzamen. Het is best lastig om hier je weg in te vinden ervoer Van der Vorst. ‘De wil was er, maar we hadden er simpelweg de capaciteit niet voor.’

De juiste afwegingen maken

Met hulp van de NOM lukt het de ondernemer nu wél om deze afwegingen te maken. ‘We krijgen steeds meer richting in onze plannen. Zo is ons productieproces bijvoorbeeld vrij versplinterd. De NOM heeft veel lokale contacten waardoor wij met leveranciers uit de omgeving kunnen werken. Dat is veel duurzamer.’

Van der Vorst: ‘We nemen ons hele productieproces nu onder de loep. Het kan best zijn dat we een soort verhuurprincipe ontwikkelen en meer modulair gaan werken. Ik hoop aan het einde van het jaar te weten welke richting we uitgaan en stappen te maken.’

‘De markt veroveren met een circulair idee hoeft niet moeilijk te zijn’