Corné van Willigen gaat voor snel, lucratief en leuk

Corné van Willigen gaat voor snel, lucratief en leuk

Corné van Willigen verbaasde anderhalf jaar geleden vriend en vijand door niet alleen de fysieke winkel van Hi-Fi Corner te sluiten,
maar óók de webshop. ‘Dat had ik eigenlijk een jaar eerder moeten doen’, zegt hij er nu over. ‘Dan waren we met Butterstreet 21 nu nóg verder geweest.’

Als er iets is dat Corné Van Willigen heeft opgestoken van de laatste jaren, dan is dat: sneller beslissingen nemen. Eerder van een plan afstappen als het niet werkt, tijdig bijdraaien als het nodig is, vroeger volledig gaan voor een goed idee. Zoiets. ‘Met Hi-Fi Corner was het al een tijd sleuren en trekken. Maar hoe langer je wacht met de beslissing te stoppen, des te meer argumenten je vindt om toch nog even door te gaan.’

Logisch dat het niet makkelijk is. Hi-Fi Corner is een familiebedrijf dat bijna veertig jaar bestond. Daar neem je niet zomaar afscheid van. Vader René maakte het bedrijf (de fysieke winkel in Groningen) groot, zoon Corné leidde het schip naar een online-verdienmodel. Het leverde succes en prijzen op. En tóch was het drie jaar geleden klaar.

Easy, lucrative, fun

De moordende concurrentie op het internet maakt het bijna onmogelijk om als kleine speler nog wat te verdienen. ‘De marges werden zo klein, dat elke fout die we maakten bij een bestelling meteen een verlies op dat product betekende.’ Tijdens een trip naar San Diego zag hij het licht. Een tycoon in de online business zei: je onderneming moet easy, lucrative en fun zijn. ‘Ik moest concluderen dat het bij ons geen van drieën meer was.’’

Corné van Willigen nam de pijnlijke beslissing de echte en virtuele deur van het bedrijf te sluiten. ‘Maar we krijgen af en toe nog steeds post van instanties en banken en zo. Je wilt niet weten hoeveel gezeik het is om een bedrijf te stoppen. Je kunt uitschrijven wat je wilt, maar echt weg ben je kennelijk nooit.’

Failliet gaan is in wezen eenvoudiger, een overname van buitenaf ook. Die twee opties zijn niet serieus overwogen. Corné, die 95 procent van de aandelen in handen had, heeft best wat gesprekken met overnamekandidaten gehad. ‘De voorwaarde was steeds dat ik een actieve rol zou behouden. En dat, had ik al besloten, wilde ik echt niet. In mijn hoofd had ik al afscheid genomen.’

We willen de Netflix van de e-commerce worden. Dat betekent goede kwaliteit beeldmateriaal, alles wat je nodig hebt om je business een echte slinger te geven.

Butterstreet

Dat hoofd zat al meer in de Boteringestraat, op nummer 21 om precies te zijn. De onderneming die daar zeven jaar geleden ontstond als ondersteuning van de online-activiteiten van Hi-Fi Corner, belooft veel meer, wist hij. ‘Ik krijg er zóveel energie van om met dat bedrijf full time aan de slag te zijn, dat ik al snel wist dat ik een goede beslissing had genomen. Een beetje te laat misschien, dat wel.’

Butterstreet 21 bouwt e-commerceshops in vooral nichemarkten. ‘Wij zijn vooral dol op bijzondere technieken. Specifieke software voor de systemen aan de achterkant, of voor het platform eronder. Niet om een leuke gadget te gebruiken, maar puur om de e-commerce te verbeteren. De website is geen doel, maar een middel.’

Bijzonder aan de onderneming is dat niet alleen gebouwd wordt, maar ook geadviseerd. ‘We hebben in allebei heel veel ervaring en kennis in huis. Veel klanten willen allebei. Dan zitten we om tafel om te bedenken hoe de online business verbeterd kan worden en bouwen we het instrument om dat te bereiken. Maar het komt ook voor dat we alleen vertellen hoe het zou kunnen, of juist alleen uitvoeren wat door de klant bedacht is.’

Dat zijn diensten waarnaar Van Willigen destijds naarstig op zoek was voor de optimalisatie van de webwinkel van Hi-Fi Corner. ‘Ik kon gewoon niet vinden waar ik behoefte aan had, precies die combinatie van diensten en kennis die we nodig hadden. Dus heb ik zelf de juiste mensen bij elkaar gezocht en ben Butterstreet gestart.’

Community e-commerce

In den beginne was Hi-Fi Corner de enige klant, maar dat veranderde snel, omdat het concept aansloeg in de markt. ‘We groeiden hard, elk jaar met dubbele cijfers.’ Hij deed het ernaast, een paar uur in de week. En nu richt hij zijn volledige aandacht er al een tijdje op. ‘Dat vond ik best spannend toen ik had besloten afscheid te nemen van Hi-Fi Corner: wordt Butterstreet wel succesvol genoeg? Het gaat toch om het steeds maar weer binnenhalen van nieuwe klanten.’

Wel dus. Inmiddels steekt hij veel uren van zijn tijd in een gave spinoff van Butterstreet. Afgelopen november was de kick off ervan. ‘TurnTheCorner.me hebben we het nu genoemd.’ Het gaat om een community voor e-commerce. ‘En dan met name de mensen die er nog niet zo heel bekend mee zijn, met de grote kansen. Denk aan online trainingen, discussies, cursussen, showcases.’

Corné van Willigen denkt groot. ‘We willen de Netflix van de e-commerce worden. Dat betekent goede kwaliteit beeldmateriaal, alles wat je nodig hebt om je business een echte slinger te geven. Je kunt los cursussen kopen of een abonnement nemen en alles zien.’ Hij is ervan overtuigd dat daaraan behoefte is. ‘Tijdens de kick off keken al 550 ondernemers mee. Dat zegt veel.’

Hij schakelt snel. ‘Dit project is zoiets waar je niet te lang over moet nadenken. Keuze maken en gas erop. Beslissing nemen en erachter gaan staan. Sinds ik daar beter in ben, kwam de easy, lucrative en vooral de fun pijlsnel terug.’