Blijven ambitieuze student-ondernemers in het Noorden?
  • Innoveren

Blijven ambitieuze student-ondernemers in het Noorden?

Aan ondernemerstalent is in het Noorden geen gebrek. Dat blijkt wel uit het grote aantal aanmeldingen voor De Noorderlingen,
een minor die een selectie van ambitieuze hbo student-ondernemers begeleidt. De vraag is alleen: blijven ze in Noord-Nederland hangen?

Of je nog lekker op stap bent geweest? In de meeste collegebanken komt deze vraag op maandagochtend toch wel even ter sprake. ‘Bij de gemiddelde noorderling loopt dit gesprek vaak net even anders’, lacht Eelco Bakker, oprichter van De Noorderlingen. ‘Zij hebben het over hun bedrijf.’

Studerende ondernemers zijn de doelgroep van De Noorderlingen, een programma van bureau BBENG, in opdracht van NHL Stenden en de Hanzehogeschool. Eelco startte dit programma in 2013 omdat hij zag dat begeleiding voor studenten die willen groeien in hun ondernemerschap ontbrak. De minor wordt voor de helft samengesteld door docenten van de Hanzehogeschool en NHL Stenden. Betrokken partners uit het werkveld vullen de andere helft in.

Vijf maanden lang werkt een selectie van ambitieuze student-ondernemers aan de groei van hun bedrijf onder begeleiding van docenten en mensen uit de praktijk. Ze kunnen onder andere een beroep doen op kennis vanuit organisaties als de Rabobank, TRIP Advocaten en de NOM. ‘Een groot deel van het programma vindt buiten de collegebanken plaats. Er wordt niet alleen vanuit de boeken geleerd, dat is echt de kracht van dit programma’, vertelt Eelco.

Ambitie en drive

En dat is niet het enige. Als je een groep ondernemende personen bij elkaar zet gebeurt er iets moois. Eelco: ‘Hoewel de studenten vaak hele uiteenlopende personen zijn, vinden ze elkaar in hun ambitie en drive.’

Dit gold ook voor Bakschik Martirosian, de oprichter van BMTEC, dat uitgroeide tot een grote speler in het lasersnijden van kunststoffen. ‘Ik was een echte techneut toen ik startte bij De Noorderlingen. Dit programma heeft ervoor gezorgd dat ik een netwerk kon opbouwen.’

Virgil Swagemakers, eigenaar van Innosend en Jakefood beaamt dit. ‘Ik denk dat voor veel student-ondernemers de periode vlak na de studie een lastige is. Dan komen ze op een punt van: ga ik door voor mezelf of moet ik ergens in dienst omdat ik geld nodig heb? Op dat punt heb ik dankzij De Noorderlingen gelukkig nooit gestaan. En de meeste mensen met wie ik het programma volgde zijn nog steeds ondernemer.’

Aandachtspunten

Beide heren denken er niet aan om uit Noord-Nederland te vertrekken. ‘Ik ben een Rotterdammer, maar vind het Noorden echt perfect’, lacht Virgil. Veel mensen vinden Amsterdam sexy, maar Groningen is juist een hele goede plek, we zitten vlakbij Duitsland. De faciliteiten en het personeel zijn goed en de gemoedelijkheid hier is heel waardevol.’

Projectmanager Anna Vellinga van De Noorderlingen ziet dat de minor een belangrijke rol speelt in het binden van ondernemerstalent aan het Noorden. Toch zijn er ook nog wel een aantal aandachtspunten waarmee de positie van Noord-Nederland verder verstevigd kan worden.

‘Voor veel student-ondernemers is het lastig om een goede werkplek te vinden. Dit maakt het moeilijk om lekker te werken of zorgt ervoor dat ze lang in hun kamer moeten blijven wonen en werken. Als wij dit in het Noorden kunnen verbeteren door bijvoorbeeld een hub te creëren of de faciliteiten van de hogescholen ter beschikking te stellen, dan kunnen we ons nog verder onderscheiden ten opzichte van de Randstad.’

Doorpakkersmentaliteit

En als het gaat over jezelf onderscheiden zien ze bij De Noorderlingen dat de doorpakkersmentaliteit en onderlinge solidariteit krachten zijn waar wel iets meer mee naar buiten getreden mag worden. ‘Er zijn genoeg opdrachtgevers die niet met blaaskaken uit de Randstad willen werken, maar iemand uit het Noorden willen waarvan ze zeker weten dat het gefixt wordt’, lacht Vellinga.

Ook de NOM kan nog een belangrijke bijdrage leveren aan het binden van jong ondernemerstalent. ‘Veel jonge ondernemers willen alleen met eigen geld werken en durven het niet aan om geld te lenen. Ze hebben geen idee welke mogelijkheden er zijn en wat dit kan betekenen voor hun bedrijf. Soms moeten we bijna letterlijk voorrekenen dat ze zonder financiering niet verder komen’, aldus Bakker.

Zowel Swagemakers als Martirosian kwamen tijdens hun minor in contact met de NOM en maakten uiteindelijk gebruik van externe financiering. Voor beide ondernemers bleek dit precies het zetje in de rug om verder te kunnen groeien en stappen te maken. Swagemakers: ‘Ik was nooit zo’n fan van geld lenen. Daar kijk ik nu wel iets anders tegenaan. Dankzij de lening konden wij sneller groeien.’

Business developer Leonie Ebbes van de NOM ziet dit dan ook als een belangrijke missie van de NOM. ‘Samen met De Noorderlingen willen wij de kennis en transparantie over financieringsmogelijkheden onder jonge ondernemers vergroten. Op deze manier kunnen ondernemers echt doorgroeien in plaats van zzp’er te blijven. Als we jong ondernemerstalent in Noord-Nederland willen houden is dat echt belangrijk.’

Whitepaper Investor Ready
Investor ready worden?

In deze whitepaper:

  • Welke uitdagingen kom je tegen en hoe ga je daar mee om?
  • In vier stappen investor ready worden!
  • Een overzicht van alle financieringsmogelijkheden