Investor Readiness Programma Flinc - Robert Oltmans van Medvrix: “Je kunt niet vaak genoeg je markt bevragen”
  • Investor ready worden

Investor Readiness Programma Flinc – Robert Oltmans van Medvrix: “Je kunt niet vaak genoeg je markt bevragen”

Virtual Reality: een grote naamsbekendheid, maar nog niet een heel brede adoptie. Al helemaal niet in de zorg. Terwijl de techniek waarmee mensen zich door een bril op te zetten in een andere, virtuele, wereld wanen juist zo geschikt is om de bijvoorbeeld patiëntbeleving te verrijken. Her en der wordt er al wel geëxperimenteerd, maar als het aan Daniel Brinckmann en Robert Oltmans ligt, wordt de toepassing van VR in de zorg snel gemeengoed. Met Medvrix maken zij virtual reality content eenvoudig en betaalbaar beschikbaar voor de zorgprofessional.

Om hun start-up klaar te stomen voor een investeringsronde, besloot Oltmans mee te doen aan het Investor Readiness Programma van Flinc. Dit programma geeft ondernemers de kans om, onder leiding van Flinc-experts, in een gestructureerd programma en in korte tijd hun onderneming te optimaliseren voor investeerders. Tot nu toe een leerzame, maar ook intensieve ervaring. “Het contact met mede-ondernemers werkt heel goed. We leren van elkaar; iedereen neemt immers weer andere bagage aan kennis en ervaring mee. Maar ook het feit dat je opdrachten krijgt en die in korte tijd moet uitvoeren is een prima stok achter de deur.” Zo werden de ondernemers er op uitgestuurd om het idee achter hun innovatieve concept te valideren in de markt. Het proces van marktvalidatie nog een keer doorlopen, leverde zeker wel nieuwe inzichten op. “We hebben onze aannames kunnen valideren en daarmee scherper kunnen stellen. Eigen aannames als waar aannemen is een neiging die ondernemers maar moeilijk kunnen onderdrukken. Dat gold voor ons ook. Maar er is niets waardevoller dan toch die telefoon te pakken en te bellen met potentiële klanten. Daar kan geen enkele consultant tegenop. Start-ups moeten naar het front: daar gebeurt het. Ga er op uit en bevraag de markt.” Voor Oltmans werkte dit proces dubbel succesvol: “Eigenlijk was iedereen zo enthousiast dat ze vroegen of ik niet wilde langskomen voor meer informatie. We halen hier dus gewoon sales uit, uiteindelijk.

Aan het eind van het programma hoopt Oltmans dat er meer contacten zijn gelegd met geïnteresseerde investeerders. Het liefst een partner die er met meer in zit dan met geld: “Een investeerder is uiteindelijk ook sparringpartner en, als het goed is, een opening naar een waardevol netwerk. Dat is allemaal essentieel om een innovatief product echt de markt op te brengen. We hebben een succesvolle pilots gedraaid en een lijst met geïnteresseerde klanten. Wij zijn klaar voor de start.”