Terug naar het overzicht

Vinturas verandert de wereld van de autologistiek

De supply chain van nieuwe en gebruikte auto’s is verouderd. Papier, vrachtbrieven, ondoorzichtigheid. Vinturas in Leek maakt daar een einde aan. Samen met IBM maakt de startup een nieuw, digitaal platform op basis van blockchaintechnologie waarmee auto’s te volgen zijn vergelijkbaar met zoals dat gebeurt met pakketpost. Een Europees initiatief met wereldwijde potentie.

De weg van de autofabriek naar de consument is er één vol handelingen, vervoersmiddelen, gegevensuitwisselingen en tijd. De wagens gaan op trailers, dan op schepen en via de verlader in de haven opnieuw op vrachtwagens naar de dealer. Onderweg worden vrachtbrieven uitgewisseld, stempels gezet en gegevens genoteerd. Het duurt lang voordat die bewegingen in het IT-systeem zichtbaar zijn.

‘Veel mensen kennen het wel, dat je een nieuwe auto hebt besteld maar nooit precies weet wanneer er geleverd wordt. Dat is niet de schuld van de dealer, maar te wijten aan het gebruik van ouderwetse processen en fabrikanten die nog met oude systemen werken. Het zou toch veel fijner zijn als je precies kunt zien waar je bestelde wagen zich bevindt? Dan begrijp je ook dat het wat later wordt als er een tijdje slecht weer is op zee.’

Jon Kuiper is CEO van de kersverse startup Vinturas. Als oud-directeur van de Koopman Logistics Group in Leek – gespecialiseerd in vervoer en opslag van nieuwe en gebruikte voertuigen – kent hij de uitdagingen en problemen in de branche. ‘Eigenlijk is het niet meer van deze tijd dat je je zending niet kunt volgen. Dat verwachten mensen ook gewoon. Niet alleen consumenten, maar ook de partijen die zich met de logistiek bezighouden.’

Kuiper heeft daarbij een heldere visie. ‘Ik ben ervan overtuigd dat als we zelf die digitalisering niet oppakken, digitale partijen het bedenken en we straks te maken krijgen met bedrijven van buiten de branche die ons werk overnemen. Dat moeten we natuurlijk voor zijn.’ Hij besloot bedrijven om Koopman heen te verzamelen die een rol kunnen spelen in dat streven.

En laat nu net het ‘blockchain-hoofdkwartier’ van IBM in Groningen zitten, de ideale partij om aan een nieuw platform te werken dat de supply chain de toekomst in kan helpen. Een proof of concept van Koopman met de importeurs PON en VKV werd een succes. ‘De vermindering van papierwerk, de transparantie en de extra service aan dealers en daarmee aan consumenten werden zeer gewaardeerd.’

Zo zeer, dat Vinturas in het leven werd geroepen, een samenwerkingsverband met een aantal logistieke dienstverleners, dat nu verder werkt aan het digitale platform dat in het najaar live moet gaan. Het is een hele klus, omdat het een beroep doet op de manier van werken in de branche en de wil om data met elkaar te delen. ‘De voordelen zijn zo groot, dat het zonder meer de goede kant op gaat.’

Om eens een paar van die voordelen te noemen: de eindklant kan zijn bestelling volgen; fraude met teruggedraaide kilometerstanden wordt onmogelijk; de standaardisering zorgt voor betere financiële rapportages; de statistieken zijn door verzekeringsmaatschappijen te gebruiken om zicht te krijgen op ongelukken door vervoerders; trailers kunnen eenvoudiger gedeeld worden om transport van halflege vrachtwagens te voorkomen; de deelnemers op het platform kunnen met hun data waarde toevoegen aan hun transporten, waarvan ze zelf profiteren.

Niet gek dus dat Kuiper en de zijnen investeerders vonden voor hun startup. Axess Logistics uit Scandinavië doet mee, het Ierse NVD, AutoLink uit de Baltische Staten, het pan-Europese EML en natuurlijk Koopman Logistics Group. De NOM besloot ook in de startup te investeren, wat vrij bijzonder is op zo’n vroeg moment in het leven van een bedrijf.

‘Dit is zo’n kansrijk bedrijf, dat zie je niet vaak langskomen’, zegt Investment Manager Jens Ruesink. ‘Niet alleen vanwege de internationale partners, maar ook omdat het de supply chain echt op zijn kop kan zetten. De berekeningen over besparingen in de branche en efficiëntieverbeteringen zijn indrukwekkend. Tel daarbij op dat het product enorm schaalbaar is in een wereldwijde gigamarkt met aan het hoofd een kenner van de branche, en dan snap je waarom de NOM dit aandurfde.’

Belangrijk ook is dat Vinturas een op en top noordelijk bedrijf wil zijn, een regionaal initiatief met globale uitstraling. Kuiper: ‘Noord-Nederland is in wezen de beste plek voor ons en niet alleen omdat het hier begon. Met IBM in Groningen hebben we de gewenste partner. Maar ook de aanwezigheid van kennis aan de universiteit, het blockchainbrandpunt dat Groningen is en het hele ecosysteem dat hier ontstaan is zijn ideaal.’

Het is een beetje zoals het met de beste ideeën gaat: je vraagt je af waarom het nog niet bestaat. Kuiper: ‘Dat had ik ook. Waarom kun je een kookboek wel bijna van minuut tot minuut volgen, maar zoiets duurs als een auto niet? En als je vanmiddag niet thuis bent, dan laat je je kookboek morgen bezorgen. Dat moet met een auto ook kunnen. Ik weet dat een soortgelijk systeem wel bestaat voor andere waardevolle waar, zoals diamanten. Maar voor auto’s zijn de kleinere initiatieven allemaal gestrand. Die bleven bij experimenten. Wij dóen het ook. Het wordt tijd dat we de markt nu echt gaan veranderen.’

Vinturas verandert de wereld van de autologistiek