Dit is in vele opzichten een relevante vraag. Nadat je je auto op P3 hebt geparkeerd en je enige tijd en menige check later in je vliegtuigstoel neerploft, weet je dat je zo’n 12 uur later voet zal zetten op Chinese bodem. Tel daarbij op het verschil in tijd, temperatuur en luchtvochtigheid en de instant China beleving zal er weer hard in knallen. China blijft een ver land!

Eenmaal geland op Shanghai Pudong International airport begint er opnieuw een reeks van controles en security drills die nog iets langer duren en duidelijk strenger zijn dan aan Nederlandse zijde. In combinatie met de voor je visum verstrekte informatie over je hele hebben en houden, draagt dit alles bij aan een gevoel dat je binnen gaat in een land, een samenleving, een cultuur met andere regels, andere grootheden en andere dynamieken. Toezicht en science-fictionachtige hightech gaan hier hand-in-hand. Daarin gaat China heel ver!

Reizend door de eindeloze stedelijke agglomeraties trekt er een mix voorbij van ouderwetse nijverheid in een futuristisch stadsbeeld van grootschalige economische en stedenbouwkundige vooruitgang. Kortom, zie de mini verkoopstalletjes en eenvoudige ‘heggesnoeiers’ te midden van een uitdijende concrete jungle vol immense bouwkranen en in aanbouw zijnde wegen, bruggen en hoogbouw. De economische groei en daarmee gepaard gaande technologische ontwikkelingen zijn meer dan zichtbaar. En de niet (direct) zichtbare sprongen vooruit zullen daar zeer zeker niet voor onder doen. State-of-the-art technology is all around en drijft deze samenleving naar kopposities op vele gebieden. Zo ver zijn ze dus!

De reden voor mijn recente reis en verblijf in China is zo’n nieuwe sprong voorwaarts, of beter gezegd, een nieuwe sprong zeewaarts. Zoals bij alle economische ontwikkelingen, heeft de Chinese centrale overheid een strategische keuze gemaakt en daarbij een ambitieus meerjaren plan opgesteld voor een groot aantal windparken op zee. En als China een sprong maakt, is dat meestal een giant leap. Zo ook hier: president Xi Jinping wil dat China wereldwijd het grootste offshore wind land wordt en analisten voorspellen dat dit vanaf 2021 al realiteit zal zijn. In dat jaar zal China bijna 11 GW (11.000 MW!!) aan geïnstalleerde windparken op zee hebben staan en stoot het daarmee de UK (10,4 GW in 2021) van haar troon. Ondanks grootse ambities van de UK (30 GW in 2030) verliest dit land zeer snel terrein aan China met een huidige uitrol van 2 GW per jaar en vanaf 2024 zo’n 4 GW per jaar. Als deze Chinese plannen realiteit worden dan zal richting 2030 bijna de helft van de wereldwijde offshore wind capaciteit voor de Chinese kust staan. Zo ver is China dan!

Wim A,B. 'Hoe ver is China'

In een week tijd heb ik samen met een twintigkoppige delegatie de kustprovincies Jiangsu en Guangdong bezocht, waar de zwaartepunten van de offshore wind ontwikkelingen liggen – voor nu en de verdere toekomst. Ik was nu mee als vertegenwoordiger van onze regio met als troef de Eemshaven, in de Noordzee regio alom erkend als sterk ontwikkelde offshore wind hub. Het doel van zo’n missie is om samen met enkele vertegenwoordigers van de Nederlandse overheid en een groep van Nederlandse bedrijven uit de offshore wind supply chain de Chinese markt te overtuigen van onze kennis en kunde in deze relatief jonge sector. De week was dan ook van de ochtend tot in de avond gevuld met een groot aantal bedrijfsbezoeken aan windturbine producenten, zeehavens en windpark ontwikkelaars (lees: de grote Chinese energiemaatschappijen). Daarnaast hadden we in samenwerking met de Nederlandse consulaten twee Sino-Dutch Seminars georganiseerd met genodigde Chinese partijen. Het sluitstuk van de week was onze aanwezigheid op de tweedaagse Global Offshore Wind Summit in Yangjiang. Op deze drukbezochte conferentie mocht ik voor een zaal met enkele honderden toehoorders in een presentatie en paneldiscussie het offshore wind verhaal vertellen over Noord-Nederland, vergezeld van indrukwekkende plaatjes uit de Eemshaven. De Eemshaven groot in beeld in China – zo dichtbij kan China zijn!

Wim A,B. 'Hoe ver is China'En waarom al deze inspanningen over ver? De meegereisde bedrijven willen uiteraard allemaal ‘handel’ doen om een graantje mee te pikken van de imposante marktkans die daar ligt. De Nederlandse overheid faciliteert dit en zet daarbij ons land stevig neer als een land waar de offshore wind sector, en dan met name de ‘offshore kant’ van deze industrie, zich in een korte tijd heeft ontwikkeld tot een zeer ervaren en volwassen sector met een overtuigende track record. Dat de Chinese offshore wind supply chain nog redelijk aan het begin van de leercurve zit, werd na de vele gesprekken en presentaties wel duidelijk. Ambities en plannen is één ding, maar er is gerede twijfel of ze dit op het geschetste hoge tempo waar gaan maken. Is China al ver genoeg?

En binnen deze marktkans ‘verkoop’ ik dan onze regio met haar gespecialiseerde offshore wind supply chain inclusief prima geëquipeerde haven. Dit met het doel en de verwachting dat we top of mind zijn bij de Chinese windturbineproducenten mochten die in de toekomst hun producten ook op de Europese markt willen verkopen. Van waaruit kunnen ze dat dan nergens beter doen …..? Zo dichtbij komt dan China!

Wil je meer weten hierover? Bekijk het Business Development project Inn2Power