De risico’s van groei voor je onderneming
  • Groeien met je bedrijf

De risico’s van groei voor je onderneming

Groeien is goed. Groeien moet. Zeker in een periode van economische groei: stilstaan is immers achteruitgang. Maar een onverantwoorde bedrijfsgroei kan je onderneming ook de das omdoen. Daarom is ons devies: groei, maar wel met mate. En heel belangrijk: houd je hoofd erbij.

Succes geeft je vertrouwen. Je onderneming loopt goed en er dienen zich volop kansen aan. Je onderneming laat mooie groeicijfers zien en de vooruitzichten zijn rooskleurig. Lekker. Maar wees je goed bewust van wat je kunt behappen qua tijd, focus en risico. Waar kun je zoal tegenaan lopen? Door je bewust te zijn van de valkuilen houd je grip op de risico’s van bedrijfsgroei.

De groeiverwachting wordt in de praktijk niet waargemaakt

Risico’s horen bij het ondernemen en dus ook bij het realiseren van bedrijfsgroei, zal je misschien denken. Want je weet dat je eerst moet voeden voordat je kunt vissen. Op basis van je groeiverwachting breid je uit, met nieuwe collega’s, nieuwe werkruimte, meer voorraad, et cetera. Maar wat als je je groeiverwachtingen niet kunt waarmaken? Hoe flexibel ben je dan en hoe lang kun je dit blijven financieren? Kun je nog bijsturen om verlies te voorkomen? En misschien nog belangrijker: wanneer moet je de conclusie trekken dat je plannen te ambitieus waren? Tijdig inzien dat de werkelijkheid zich anders ontwikkelt dan verwacht, en daarop kunnen bijsturen, is cruciaal. Zorg dus dat je voldoende flexibiliteit inbouwt in je bedrijf om je koers nog te kunnen wijzigen.

Verblind door groei: vergeet niet wat je al hebt bereikt

Nieuwe markten aanboren en nieuwe klanten binnenhalen is natuurlijk heel mooi. Maar benut wel de kansen die passend zijn. En vergeet tegelijkertijd niet om ook je bestaande klanten en markten te blijven bedienen. Verdeel je capaciteit dus goed en focus niet alleen op je groei. Kijk ook kritisch naar jezelf en je team: heb je de juiste mensen in huis voor de huidige uitdagingen van je organisatie? Specialistische kennis aantrekken voor groeimarkten, of een goede manager aannemen die op de winkel past wanneer jij nieuwe kansen najaagt, kan een slimme keuze zijn om dat wat je reeds hebt te behouden en verder uit te bouwen.

Onvoldoende oog voor innovatie en ontwikkeling

Stel, je product slaat aan en iedereen wil het hebben. Je moet alle zeilen bijzetten om aan de vraag te voldoen. Wat wordt dan je volgende stap? Je concurrenten zitten namelijk niet stil en de marktvraag zal zich ook verder ontwikkelen. Het is dus belangrijk om je niet te beperken tot je huidige producten, hoe succesvol ze nu ook zijn. Blijf innoveren en ontwikkelen en denk goed na over de volgende stap(pen). Succes is helaas vergankelijk.

De NOM denkt mee over je bedrijfsgroei

Bij groei en organisatieontwikkeling spelen nog veel meer uitdagingen een rol. Hier goed mee omgaan resulteert in succes. De risico’s benoemen is relatief eenvoudig, de kunst is om hier op de juiste wijze op in te spelen. Een eerste stap is om goed stil te staan bij deze risico’s en kansen en erover te praten, binnen je team, met een collega-ondernemer of met een externe professional. Vanuit de NOM denken wij graag mee met ondernemers op het gebied van strategie en groei. Daarbij hebben we de mogelijkheid om ondernemers in Noord-Nederland te financieren, om zo te helpen groeiplannen waar te maken.

Whitepaper Impact van Investeerders
De impact van investeerders op je bedrijf

In dit whitepaper leer je:

  • Waar je mee te maken krijgt als je gaat samenwerken met investeerders
  • Verschillen en overeenkomsten tussen bancaire financiering, achtergestelde lening en aandelen kapitaal
  • Op welke manier de NOM als investeerder jou kan helpen