Terug naar het overzicht

Annemarie Atema: ‘Tips (voor beginners) voor het maken van een website’

Ik zie mezelf nog zitten. Jaren geleden, bij een voormalig werkgever. Ik was in gesprek met een partij voor het bouwen van een intranet. Het contract was getekend. We waren het eens over de prijs en zij gingen de klus klaren. Dacht ik…. Niets bleek minder waar. Ik kreeg allemaal lastige vragen. Wat is het doel van dit intranet? Welke boodschap wil je brengen? Mogen medewerkers zelf ook content plaatsen? En zo ging het nog even door. Getsie, daar zat ik helemaal niet op te wachten. Zij zouden die klus toch klaren? Nou niet dus, ik moest eerst antwoord geven op de ‘basis-vragen’.

Wellicht dat je dit herkent. Op een mooie dag bedenk je “Ik wil een website”, je belt een bedrijf waar je goede reviews over hebt gelezen (jazeker, je gaat niet over één nacht ijs), je vraagt wat een website kost (“nee, hoeft niet heel uitgebreid, gewoon info over de organisatie en ons telefoonnummer) en klaar is het. Helaas zo werkt dat dus niet. Daarom een aantal tips (voor beginners) voor het maken van een website.

1. Bepaal het doel van je site

Ga je voor een digitale folder? Puur informatie verschaffen met als enige CTA (Call to Action) het telefoonummer van je bedrijf?  Of ga je voor een site die vele stappen verder gaat? Wil je kennis delen? Nieuwe klanten genereren? Mensen binden aan je merk? Wordt je site regelmatig ververst met nieuwe input? Wil je het zoekgedrag van de bezoekers in kaart brengen zodat je hier bij een volgend bezoek op kunt inspelen? Etc etc.

Tussen beide versies ligt een wereld van verschil. En het is ook niet het een of het ander. Er zijn ook diverse tussenvormen. Feit is wel dat je hier echt goed over moet nadenken. Doe dit ook niet alleen, betrek anderen hierbij, om een eventuele tunnelvisie te vermijden. En denk vooral ook vanuit de klant. Wat is zijn/haar probleem en hoe kan ik hierbij helpen?

Annemarie Atema: 'Tips (voor beginners) voor het maken van een website'

 

2. Responsive

Natuurlijk wil je dat je site responsive is. Komt ook wel goed over wanneer je dit terloops laat vallen bij je ‘webbouwer’ (“Woow, die heeft er verstand van”). Een responsive site betekent dat de site zich automatisch aanpast aan het scherm waarop ‘ie getoond wordt (laptop, mobiel,  tablet etc.). De lay-out past zich dus automatisch aan en de site is daarmee altijd goed leesbaar. Of je nu kiest voor een digitale folder of een full blown website, ik zou zeggen, altijd doen. Zegt de webbouwer dat dit niet nodig is of lastig in te bouwen, snel een ander bellen.

3. Uitstraling

Je site is een weerspiegeling van je organisatie. Kortom, een super coole site met een high tech uitstraling strookt niet met een organisatie waarvan de mensen zelf lang niet zo cool zijn en de producten niet high tech. Deze laatste twee facetten zijn geen negatief waardeoordeel over je organisatie. Wat ik bedoel is: straal met je website uit waar je voor staat. Niet meer (of maar een klein beetje) en zeker ook niet minder.

4. Tone of voice

Spreek je je (potentiële) klanten aan met je en jij of ga je voor u? Kies je voor een laagdrempelig taalgebruik of houd je het liever wat formeler? Wat je ook kiest, houd dit consistent. Zorg voor een eindredactie op je content zodat er één stijl gehanteerd wordt.

5. Beheer van de site

De site staat als een huis. Feestje bij het live gaan! Grote plannen, iedereen is het ermee eens, het wordt echt goed, we gaan regelmatig de site updaten! En dan? Realiseer je bij het maken van je plannen en het vaststellen van de doelen dat je site moet worden onderhouden. Wil je het goed doen dan is dit niet even iets leuks voor ‘er bij’. Zorg dat er iemand is (of meerdere personen) die verantwoordelijk zijn en de verantwoordelijkheid ook nemen. Denk hier niet te licht over. Formeer een team van echt enthousiastelingen.

Voor zover 5 ‘basis-tips’. Na betrokken te zijn bij het bouwen van diverse sites, kan ik zeggen dat ik door schade en schande wijs geworden ben. Zijn alle sites waarbij ik betrokken ben dan optimaal? Nee, zeker niet. Maar dat is ook het mooie van online. Het biedt de mogelijkheid om (meestal vrij eenvoudig) te kunnen verbeteren. De veranderingen in de online wereld gaan ook snel. Bij de NOM lanceerden we een dikke drie jaar geleden een nieuwe site. Op dit moment zijn we bezig met nom.nl 2.0. We beginnen weer overnieuw: Wat is het doel van de site? Wat willen we ermee bereiken? Voortschrijdende inzichten leidend tot nieuwe plannen! Succes met jouw plannen!