Acceleratieprogramma Toekomstbestendig Bouwen – Pretty Plastic

Bekijk de website van Pretty Plastic
Leva Konaté, Account Executive van Pretty Plastic.

Pretty Plastic ontwerpt en produceert circulaire bouwmaterialen voor toepassingen in gevels en daken. De uit 100% gerecycled PVC vervaardigde tegels zijn prachtig vormgegeven, voldoen aan alle veiligheidseisen, zijn eenvoudig te bevestigen, losmaakbaar en gaan een eeuwigheid mee. Pretty Plastic nam deel aan beide ATB programma’s en Leva Konaté deelt zijn ervaringen.

Kun je iets vertellen over je startup en waar je stond toen je begon aan het ATB-programma?

We waren zelf al bezig met het opzetten van een dashboard en metrics om te kijken naar de beste product market fit voor ons bedrijf, maar we merkten dat we behoefte hadden aan echt concrete handvatten en wat meer objectieve kijk op welke stappen we moesten zetten om verder te kunnen groeien.

Leva Konaté, Account Executive van Pretty Plastic.

Wat was voor jou de belangrijkste reden om je aan te melden?

Het was voor ons een mooie kans om echt goed inzicht te krijgen in ons bedrijf en er met andere ogen naar te kijken. In het begin waren we nog best wel sceptisch over dit soort programma’s, maar na een eerste gesprek zagen we dat dit programma goed bij ons zou passen. En het eerste programma pakte zo positief uit dat we ons ook meteen inschreven voor het tweede programma.

Leva Konaté, Account Executive van Pretty Plastic.

Wat heb je concreet geleerd tijdens het programma?

Ik heb denk ik wel meer dan 100 mensen geïnterviewd om onze propositie te testen en te kijken waar nou echt de behoeftes en pijnpunten in de markt liggen. En dat was ook juist waar we naar op zoek waren, want een masterclass waar je alleen zit en luistert en daarna de helft vergeet, daar heb je ook niet zoveel aan. Het heeft ons strategisch en qua business development heel erg geholpen.

Leva Konaté, Account Executive van Pretty Plastic.

Heb je het geleerde inmiddels kunnen toepassen? Hoe ging dat?

‘We gebruiken de lessen en de metrics nog steeds, want het geeft ons een heel goed inzicht in waar we nu staan en waar we heen moeten. We zijn als startup op een moment aanbeland dat we verder willen opschalen en dankzij het programma weten we precies welke stappen we daarvoor moeten nemen en welke milestones we eerst moeten halen.’

Leva Konaté, Account Executive van Pretty Plastic.

Is er iets wat je nu anders zou doen dankzij het ATB-programma?

We zijn nu fundamenteel anders gaan kijken naar onze business. Dat was voor het programma vooral een beetje op gevoel, maar dit geeft ons veel meer houvast. We weten nu dingen in plaats van dat we dingen denken te weten.

Leva Konaté, Account Executive van Pretty Plastic.

Zijn er tips die je andere founders mee zou willen geven?

Als maatschappelijk gedreven ondernemer wil je natuurlijk graag de grote problemen oplossen, maar daarbij is het juist belangrijk dat je de aansluiting met de markt niet vergeet. Want is die er ook echt? Heeft je klant ook echt een probleem en is hij of zij al actief op zoek naar een oplossing? En je moet ook niet bang zijn om een pivot te maken, want vooral in Nederland blijven we vaak te lang hangen aan ideeën die niet werken en dan blijf je trekken aan een dood paard.

Leva Konaté, Account Executive van Pretty Plastic.

Zou je het ATB-programma aanraden – en zo ja, waarom?

Ik raad het programma zeker aan, want je gaat fundamenteel anders kijken naar je beslissingen en hoe je je bedrijf inricht. 

Leva Konaté, Account Executive van Pretty Plastic.

Lees het verhaal over Pretty Plastic