Neem contact op
In aanloop naar de verkiezingen dit najaar, deed Data B. Mailservice in Leek waar ze goed in zijn: in korte tijd miljoenen gepersonaliseerde stembiljetten drukken en versturen. In een NOS-item gaf het innovatieve bedrijf voor het eerst een kijkje achter de schermen. Omdat Data B. na diverse groei- en vernieuwingsfases stevig op eigen benen staat, nam de NOM in dezelfde periode afscheid als aandeelhouder. Met directeur Liana Klaster-Willems blikken we terug én vooruit.
Na ruim twee decennia betrokkenheid bij Data B. is het voor de NOM een exit om bij stil te staan. Voorafgaand aan het gesprek met Liana zegt investment manager Allard van der Horst: ‘Het is uitzonderlijk dat we zo lang als aandeelhouder met een bedrijf verbonden zijn. We streven ernaar maximaal zeven à acht jaar in ondernemingen te participeren. Er geldt weliswaar geen harde deadline, maar deze duur van 21 jaar is wel uniek.’ Dat hadden zijn oud-collega’s in 2004 vast niet voorzien, toen de NOM aandeelhouder werd bij Data B. Mailservice. Het bedrijf in Leek was toen al sinds 1991 actief in de wereld van documentenstromen. Destijds stond oprichter Bé Klaster nog aan het roer, terwijl dochter Liana een jaar eerder was binnengehaald voor het uitbouwen van de productieafdeling.
Haar komst bij het bedrijf was niet vanzelfsprekend. ‘Werk en familie houd ik graag gescheiden, daarom ben ik eerst mijn eigen weg gegaan in de financiële wereld en machinebouw’, vertelt Liana. Dat ze in 2003 toch instapte bij Data B. was omdat ze een scherpe neus heeft voor groeimogelijkheden én wist dat haar vader na een jaar afscheid zou nemen als directeur. Maar het liep anders. Om te kunnen groeien, kwam in 2004 de NOM als aandeelhouder in beeld. Voorwaarde bij de deal was dat Bé Klaster nog vijf jaar aan het roer bleef. ‘Dat was langer dan ik had voorzien’, zegt Liana nuchter. ‘Maar ik zat bij Data B. wel goed op mijn plek en na een jaar was ik eraan gewend dat m’n vader ook mijn directeur was. Daarom ik heb nooit spijt gehad dat ik ben aangehaakt.’
Terugblikkend maakte Data B. na het vertrek van Bé Klaster in 2009 misschien wel de meest lastige jaren door. Dat lag volgens dochter Liana niet alleen aan de toen nog zittende directie. ‘We verloren in die periode ook een grote klant die meer dan de helft van onze omzet genereerde. Achteraf was dat een zegen, want zo’n afhankelijkheid is ongezond. Het maakt gemakzuchtig. Het vertrek van die klant was dé kans voor een cultuuromslag. Bewuste keuzes maken, focussen, moeite blijven doen en altijd scherp zijn: voor mij zijn dat belangrijke voorwaarden voor een gezonde bedrijfsvoering en dat kon destijds bij Data B. echt beter.’
Liana sprak haar ambities en ideeën uit en kreeg – naast de productieafdeling – in 2012 ook de financiële en technische zaken onder haar hoede. Toen ze zich een jaar later bij het bedrijf inkocht, groeide haar inspraak in de koers. ‘Vanaf het moment dat ik hier werk, voel ik me al verantwoordelijk voor het bedrijf’, vertelt de doelgerichte voorvrouw, die sinds 2017 algemeen directeur is. ‘Als ik mogelijkheden zie, dan wil ik daar naar handelen. Ik wil meer dan alleen de zaken strak in de steigers zetten, ik wil dóór kunnen, verder ontwikkelen. Innoveren is belangrijk en voor Data B. zag ik volop kansen. Zodra ik me in 2013 had ingekocht, zijn we fors gaan investeren in nieuwe machines en softwareontwikkeling. Dat was best spannend, want stel dat we na die moeizame jaren misschien al te laat waren met vernieuwing. Gelukkig bleken we opnieuw een voorloper en hebben we onze voorsprong altijd weten te behouden.’
Allard was in die cruciale vernieuwingsfase nog niet betrokken als investment manager – de laatste zes jaar heeft hij Data B. in portefeuille gehad, na twee voorgangers – maar hij herkent de sterke focus op innovatie. ‘Naast hun grote betrouwbaarheid schuilt de kracht van dit bedrijf in de doorgaande ontwikkeling. Ze blijven investeren in moderne machines, goede mensen en technische vooruitgang, Meedenken met klanten, scherp zijn op kansen, lean en mean werken… bij Data B. kunnen ze leveren omdat ze er altijd bovenop zitten en de lat hoog leggen. Zo houden ze hun voorsprong in een veeleisende markt. Knap hoe ze dat doen en alle credits voor het huidige management.’
Als aandeelhouder is de NOM altijd een sparringpartner, al zag Allard bij Data B. een grote zelfstandigheid. ‘Liana kent alle ins en outs van het bedrijf en ook als het gaat om slimme financiële keuzes hoeven wij haar niets uit te leggen’, erkent de investment manager. ‘Het is mooi dat wij als investeerder van betekenis konden zijn bij het helpen groeien van dit prachtige bedrijf. Na diverse vernieuwingsfases staat Data B. ook financieel zo stevig dat wij als NOM weinig toegevoegde waarde meer hebben. Drie jaar geleden is de andere grote aandeelhouder Bank Nederlandse Gemeenten uitgekocht en nu was er ruimte voor een marktconforme deal om de aandelen van NOM terug te kopen. Een zakelijk besluit op een passend moment.’
‘Deze exit is een logische stap’, vindt ook Liana. ‘Wij hebben de participatie van de NOM niet meer nodig, dus kunnen zij hun aandelen beter verzilveren en weer in andere Noord-Nederlandse bedrijven investeren. Wij hebben altijd alle ruimte voor ontwikkeling gekregen van de NOM en dat verdienen andere kansrijke ondernemers ook. Overigens zie ik om me heen dat er genoeg bedrijven zijn waar op organisatorisch vlak nog veel te verbeteren is. Vooral als het gaat om focus houden op waar je naartoe wilt. Daar kan de NOM mogelijk nog meer toegevoegde waarde bieden, bijvoorbeeld door een pool van specialisten. Dat ik zelf goed financieel inzicht heb en zaken snel kan doorrekenen voor de lange termijn is absoluut helpend geweest om te komen waar we nu staan. Net als de focus scherp houden, onder alle omstandigheden.’
De marges in de markt van Data B. zijn soms krap, al stelt Liana bij aanbestedingen kwaliteit en integriteit altijd voorop. ‘Betrouwbaarheid is een essentiële factor in dit vak. Als er in een aanbesteding alleen focus is op de laagste prijs, vraagt dat concessies in veiligheid en kwaliteit. Je ziet dat sommige aanbieders door de stijgende prijsdruk zó scherp offreren, dat ze die veiligheid en kwaliteit niet meer kunnen garanderen. Wij kiezen er bewust voor om in kwaliteit en veiligheid te blijven investeren; we hebben de verantwoordelijkheid om al die vertrouwelijke gegevens van klanten en burgers te beschermen. Daar hangt een prijskaartje aan, maar ook een helder verhaal over het belang van die beveiliging. Na een aantal datalekken bij andere partijen, met veel media-aandacht, hoef ik dat verhaal bij onze klanten steeds minder vaak uit te leggen.’
De flow zit er goed in bij Data B. Hoe gaan ze verder nu alle aandeelhouders zijn uitgekocht? Liana nam vorig jaar al een sabbatical van vier maanden om wat zaken helder te krijgen. ‘Het was goed om te ontdekken dat ik niet onmisbaar ben. Die periode heeft aan beide kanten tot inzichten geleid over mijn rol in het bedrijf. Mijn compagnon Steven Jansen houdt zich vooral bezig met IT en samen doen we de sales. Ik ben van de productie en financiën, maar we hebben recent een financieel manager aangenomen die taken van mij overneemt. Zo creëer ik meer ruimte om me te richten op visie voor de toekomst. We blijven innoveren en ja, er zijn nog steeds ambities om verder te groeien, zowel door overnames als marktuitbreiding. We richten ons bijvoorbeeld meer op andere overheidsleveranciers en we zijn bezig met het lanceren van ons product Bboxx, een op maat ontwikkeld digitaal platform voor burgers.’
Naast Bboxx heeft Data B. nóg een nieuw product in de pijplijn, maar daar kan de ambitieuze ondernemer nog niets over zeggen. Behalve dat ze het in 2013 al bedacht heeft. ‘In die fase waren we nog veel te druk met vernieuwen en het verstevigen van onze basis. De focus lag al die tijd bij onze klanten en wat zij nodig hebben. Dat is nog steeds zo, maar we willen onze ontwikkelruimte volledig benutten. Daarom voeren we nu gesprekken met potentiële partners over het uitrollen van dat nieuwe product.’ Daarnaast begint Liana (53) alvast na te denken over de toekomstige bedrijfsoverdracht. ‘Dat speelt pas op langere termijn, maar wil ik wel goed voorbereiden.’
Ze zijn een belangrijke landelijke speler in de wereld van crossmediale documentstromen. Klanten worden ontzorgd bij het printen, couverteren en versturen van papieren documenten, maar ook bij het versturen van allerlei digitale post, variërend van gewone mailingen, facturen of aanmaningen tot aanslagen of andere vertrouwelijke informatie via Mijn Overheid en DigiD. Waar wenselijk worden ook digitale betaaloplossingen gekoppeld, waarvoor Data B. in eigen huis software ontwikkelde.
De veelzijdige fysieke en digitale diensten worden vanuit Leek uitgevoerd voor een breed scala aan klanten: van het mkb tot pensioenfondsen, verzekeraars. onderzoeksbedrijven en woningcorporaties. Al is Data B. vooral actief in de overheidsmarkt, voor zowel gemeenten als de Belastingdienst en andere rijksoverheidsdiensten. Van aangiftes en WOZ-aanslagen tot stembiljetten: Data B. zorgt ervoor dat alle vertrouwelijke stukken bij de burger komen, fysiek en digitaal.
Door de toenemende digitalisering, innovatie en de noodzaak van beveiliging, is de productie van Data B. steeds meer IT-gedreven. Onder de zeventig mensen die op het hoofdkantoor in Leek werken, zijn twintig IT’ers. Voor ontwikkeling is in 2016 een zelfstandige tak opgericht in Barcelona, waar vijftien IT’ers zich volledig richten op innovatie.
Ondanks de groei van digitale documentenstromen, blijft papier een stabiele rol spelen. Door de coronapandemie zag Data B. het aandeel van digitale documenten bij de overheid zelfs weer iets zakken van 31 naar 29 procent. Dat komt door de noodzaak om alle burgers te bereiken en dat lukt nog niet volledig via de digitale weg. Bovendien schieten digitale alternatieven soms nog tekort, zoals het checken van de identiteit bij verkiezingen.
Deel deze pagina: