Waarom startups falen

  • Investor ready worden
  • NOM Startup Program
Waarom startups falen

De NOM komt dagelijks innovatieve ideeën tegen voor startups. Veel van deze startups hebben externe financiering nodig om hun ambities te realiseren. Lange tijd leek dat moeilijk vanwege de beperkte zekerheid aan onderpand en het onzekere toekomstperspectief, maar het financieringslandschap is veranderd. Er is meer kapitaal beschikbaar, mede doordat de rente laag is. Toch blijft de ‘valley of death’ een uitdaging: de fase tussen de eerste investeringen voor startups en de volgende groeistap, waarin business angels vaak een cruciale rol spelen.

Wat is cruciaal voor succesvolle startups?

De NOM komt veel ondernemers tegen met innovatieve ideeën voor startups. Deze ideeën variëren van een nieuwe app voor het organiseren van evenementen, een platform voor het wereldwijd beschikbaar stellen van studiemateriaal tot oplossingen voor logistieke problemen in binnensteden.

Deze ondernemers hebben voor het realiseren van hun ambities vaak externe financiering nodig, maar zijn wel afhankelijk van de mogelijkheden om kapitaal op te halen. Hierdoor ervaren startups vaak de ‘valley of death’: het gat dat valt tussen de eerste investeringen en grote vervolginvesteringen die een bedrijf nodig heeft om te groeien.

De ‘valley of death’ wordt doorgaans opgevuld door Business Angels, ofwel informals. De NOM business developers begeleiden deze innovatieve startups naar financiering; veelal met Business Angels al dan niet in combinatie met een andere financier, vaak een fonds.

Maar wat is, naast financiering, cruciaal voor een startup om te slagen? Het aantal startups dat groeit tot unicorn (een startup die gewaardeerd wordt op minimaal 1 miljard dollar) neemt toe. Tegelijkertijd moet 70 procent van de starters binnen een paar jaar weer stoppen. Gemiddeld blijken de eerste twintig maanden na de investering een kritieke periode voor deze bedrijven. Waarom redden deze bedrijven het niet? Is dat een gebrek aan groeigeld, marketing of waren ze niet in staat om op te schalen? De NOM zet een aantal redenen op een rij waarom startups falen.

Redenen waarom startups falen

Naast financiering zijn er een aantal veelvoorkomende redenen waarom startups falen. Dit komt bijvoorbeeld doordat de doelgroep niet goed in kaart wordt gebracht, waardoor er een oplossing op de markt wordt gebracht waar geen behoefte aan is. Daarnaast zijn er een aantal andere belangrijke redenen waarom startups niet succesvol worden.

  • Er is onvoldoende commitment van de founder;
  • Er is geen geschikt multidisciplinair team;
  • De marktvalidatie ontbreekt;
  • Sales komt later op gang dan gepland;
  • Het inconsistente schalen van de fases waarin een startup zich bevindt.

Risicodragend betrokken zijn bij de startup

Het is voor founders belangrijk dat ze beschikken over creativiteit, doorzettingsvermogen, kunnen omgaan met een hoge mate van onzekerheid en resultaatgericht te werk gaan. Het starten van een bedrijf vraagt veel inzet en met een 40-urige werkweek kom je vaak tekort. Daarnaast moeten founders ‘skin in the game’ hebben, oftewel zelf risicodragend betrokken zijn bij de onderneming.

Verder is het belangrijk dat het hele team multidisciplinair te werk gaat en rekening houdt met de financiële situatie van de startup. Ondernemers zijn vaak optimistisch en schatten de toekomst vaak rooskleurig in, waardoor er alleen naar de korte termijn wordt gekeken. In de praktijk is het echter vaak zo dat de kosten hoger uitvallen dan geprognosticeerd. Daarom is het van belang om flexibel te zijn in de kostenstructuur en de omzet nauwlettend in de gaten te houden.

Ontbrekende marktvalidatie

Onvoldoende luisteren naar klantwensen is een veelvoorkomende valkuil bij startups. Veel startende ondernemers doen aannames over hun doelgroep en de markt waarop hun idee is gebaseerd. Achteraf blijken deze aannames vaak onjuist te zijn.

Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 42% van de startups faalt omdat zij een oplossing ontwikkelen waarvoor eigenlijk geen vraag bestaat. Een veelgemaakte fout bij marktvalidatie is dat startup bedrijven te veel focussen op het valideren van hun oplossing, in plaats van het begrijpen van het daadwerkelijke probleem van de klant.

Succesvolle startups onderscheiden zich juist door in een vroeg stadium hun idee te toetsen aan de markt. Ga in gesprek met potentiële klanten en ontdek eerst waar hun echte pijnpunten liggen. Formuleer vervolgens een duidelijk ‘problem statement’ en test dit bij je doelgroep. Pas wanneer je zeker weet dat het probleem bestaat en relevant is, onderzoek je of jouw oplossing wordt gezien als de beste manier om dat probleem op te lossen en of klanten bereid zijn ervoor te betalen. Dat moment markeert de ‘problem-solution fit’. Ontwikkel daarna zo snel mogelijk een prototype en toets dit opnieuw bij potentiële klanten om je aannames verder te valideren.

Inconsistent schalen bij startups

Een veelvoorkomende valkuil bij startups is inconsistent schalen: doorgroeien zonder eerst een duidelijke product-market fit te hebben gevonden. Veel startup bedrijven investeren vroegtijdig in organisatie-inrichting, marketingstrategieën of productontwikkeling, terwijl het fundament nog niet stevig genoeg is.

Het gevolg is dat er onnodig veel kapitaal wordt “verbrand” aan zaken die niet passen bij de fase waarin het bedrijf zich bevindt, waardoor de startup minder wendbaar wordt. Zo geven ondernemers vaak te veel geld uit aan marketing voordat er sprake is van een bewezen, herhaalbaar en schaalbaar verkoopproces.

Succesvolle startups moeten zich in eerste instantie niet richten op groei, maar op hun klanten. Duurzame groei is pas mogelijk wanneer het product aansluit op een duidelijk klantprobleem en wanneer het verkoopproces betrouwbaar kan worden opgeschaald. Toegang tot kapitaal is belangrijk om plannen van de grond te krijgen voor startups, maar het echte verschil wordt gemaakt door een gedreven ondernemer met een sterk team en de kennis om systematisch te bouwen aan een schaalbaar bedrijf.

Hulp voor startups: kies voor het NOM Startup Program

Wil je jouw startup naar het volgende niveau tillen? Doe mee aan het NOM Startup Program! In drie dynamische tracks: Validation, Customer Solution en Go to Market, begeleiden we noordelijke startups naar succes. Valideer je idee, perfectioneer je oplossing en krijg het commerciële commitment dat je nodig hebt om te groeien met je startup.

startup bedrijf

Vraag meer informatie aan voor ons startup programma!

Startup programma
Whitepaper Investor Ready
Investor ready worden?