Neem contact op
Bij het opzetten van een bedrijf is het een essentiële stap om een businessplan te maken. Het schrijven van een bedrijfsplan kost veel tijd en is geen makkelijke klus, maar het gaat je wel helpen om je bedrijf op te starten en te laten groeien. In deze blog leggen we je uit hoe je een businessplan kunt maken.
Een businessplan maken is onmisbaar om verschillende redenen. Heel simpel gezegd is een businessplan een soort routekaart. Je beschrijft welke doelen je met je bedrijf wilt behalen en hoe je die doelen gaat bereiken. Je vertelt onder andere over de organisatie, je ideale teamsamenstelling, je product, de markt en marktpotentie, het verdienmodel, je marketing en financiële prognoses. Alle dingen die voor jou misschien al heel vanzelfsprekend zijn, schrijf je op in je businessplan. Je kunt dit uitgebreid beschrijven, maar ook kort en krachtig houden. Het plan, ook wel ondernemingsplan genoemd, is net als het opstellen van een werkdocument. Het businessplan groeit met je bedrijf mee en kan je over een langere periode maken.
Het schrijven van een businessplan heeft verschillende voordelen. Hieronder staan 3 belangrijke voordelen op een rij.
Door steeds terug te vallen op de doelen die je hebt gekozen en uitgeschreven in het businessplan, kun je checken of je nog steeds de juiste dingen doet. Ook is het een perfect document om je personeel te laten zien wat je voor ogen hebt.
Om te kunnen groeien, heb je meestal investeerders nodig. Je moet anderen overtuigen om te investeren in jouw bedrijf. Ze steken alleen geld en tijd in je bedrijf, als je ze het vertrouwen geeft dat je bedrijf succesvol en winstgevend gaat zijn. Een bedrijfsplan schrijven geeft inzicht in je visie en wat je verwacht aan winst en inkomensstromen.
Een belangrijk onderdeel van het businessplan is de liquiditeitsprognose. Hier schrijf je voor de komende 36 maanden de verwachte inkomsten en uitgaven op. Dit is een perfect instrument om in de gaten te houden of het goed gaat of dat je moet bijsturen.
Ga je een businessplan schrijven? Onthoud dan dat een incompleet businessplan zo goed als waardeloos is. Zorg er daarom voor dat je in ieder geval nadenkt over de volgende vragen:
Tot slot kijk je naar de financiën. De liquiditeitsprognoses, winst-en-verliesrekening en balansprognoses voor de komende drie jaar zijn belangrijk als je een businessplan gaat opstellen.
Wanneer je een bedrijfsplan gaat opstellen, is het belangrijk om met een aantal zaken rekening te houden. Wees bijvoorbeeld niet te optimistisch, want je gaat te maken krijgen met tegenslag, bijvoorbeeld op financieel vlak. Je kunt helaas niet in een rechte lijn naar boven groeien, dus het is belangrijk om altijd een buffer achter de hand te hebben.
Daarnaast is het belangrijk dat je de concurrentie niet onderschat. Wees realistisch over je concurrenten, want dit versterkt de geloofwaardigheid van je businessplan. Verder is het belangrijk dat er een goede koppeling is tussen de verschillende hoofdstukken in het businessplan. Beschrijf je bijvoorbeeld in het eerste hoofdstuk dat je de organisatie gaat uitbreiden, dan moet dat terugkomen in de financiële prognoses. Of zeg je dat je gaat investeren in de ontwikkeling van je product, maar staat daar niks over in het hoofdstuk over de financiën, dan sla je de plank mis. Een handig hulpmiddel bij het uitschrijven van je businessplan is het voorbeeld van het Business Model Canvas.
We kunnen je op verschillende manieren helpen. Zo kun je je aanmelden voor het NOM Startup Program, het Investor Readiness Program of het whitepaper ' Investor Ready worden' downloaden. Heb je vragen? Neem dan contact op met Niels Palmers, Business Developer op T. +31 617 425 205 of E. palmers@nom.nl.
Deel deze pagina: