Een bijeenkomst van de regionale fondsen. Wat kun je dan verwachten? Verhaaltjes van die fondsen natuurlijk! En gratis koffie. Maar… maak jij daarvoor ruimte vrij in je agenda? Mwah, die verhaaltjes kun je lezen op de websites (zie het kader) en de koffie smaakt thuis altijd beter. Je wilt liever ervaringen horen, geïnspireerd raken, mensen spreken die met de fondsen werken. Zo gezegd, zo gedaan: de fondsen boden – aldus de uitnodiging – ‘een middag vol inspiratie, nieuwe contacten en kansen om te groeien.’ Kijk, dát spreekt aan.
Dus kwamen 109 deelnemers (goede opkomst, het werkt!) uit de drie noordelijke provincies op een donderdagmiddag begin juni bij elkaar. Om te luisteren naar een gloedvol betoog om goed voor jezelf te zorgen en naar een topsportverhaal van Bob de Jong dat klonk als een sprookje. En natuurlijk naar de aanbevelingen van drie ondernemers die met hulp van de fondsen furore maken. Een verslag.
De publiekstrekker was Bob de Jong, hoewel er mensen in de zaal waren die in 2006 (Olympische Spelen in Turijn, goud op de 10 km) nog in de wieg lagen. Als je eens de kans hebt: kom naar zijn verhaal luisteren. Daarom verklappen we niet alles, alleen de boodschap: luister naar je gevoel. En dat einddoel – goud – is leuk en aardig, maar knip het in behapbare stukjes. Blijf in het nu. Dan komt wat daarop volgt vanzelf. O ja: en have fun! Geen plezier? Zoek het op! En last but not least: varieer, denk en doe – en beweeg – out of the box. Bob won goud door al deze levenslessen ter harte te nemen.
Niels Doorduin van het Gezondheidsgilde vergelijkt ondernemen met topsport. Vooral de mentale kant van een ondernemer wordt uitgedaagd. Stress lijkt er gewoon bij te horen. Maar dat is niet nodig, beweerde Niels. Vervolgens nam hij de zaal mee in de wondere wereld van de empathie, en hoeveel minder stress dat oplevert. Het fysiek welbevinden is minstens zo belangrijk. Niels verleidde de zaal toe te geven aan zoete geneugten. Heerlijk! Wat bleek: het was honderd procent gezond! De boodschap: gezond, lekker en voedzaam gaan samen. Niels’ bedrijf Gezondheidsgilde wil mensen bewust maken van het oorzakelijk gevolg: gezond leven, energiek ondernemen.
Op het podium interviewde de gespreksleider Felix van der Gun van Flixit, Erik Pijlman van Recell en Tjapko Uildriks van Dopple. Drie ondernemers die kansen gepakt hebben door gebruik te maken van de diensten van de regionale fondsen. Met indrukwekkende resultaten. Felix doet in software voor winkels – grote ketens – om acties lokaal bekend te maken. Zijn unique selling point: lokale herkenbaarheid. En natuurlijk de basis: de juiste data. Hij werkt samen met het Groninger Groeifonds en de NOM. Felix kreeg financiering om de groei van Flixit te versnellen en het product te verbeteren. Hij besloot: ‘Ik heb veel gehad aan adviezen om mij als piepjonge ondernemer te helpen.’
‘Jonge ondernemers, er zijn héél veel mogelijkheden. Zoek ernaar en hou vol.’ Felix van der Gun, Flixit
‘Jonge ondernemers, er zijn héél veel mogelijkheden. Zoek ernaar en hou vol.’
Erik produceert cellulose voor de bouw (vezels) en chemische industrie (suikers). Zijn USP: circulariteit, dus lage CO2-footprint. Hij werkt sinds de oprichting samen met de FOM en de NOM. De kennis van watertechnologie uit Friesland is welkom; uit Drenthe en Groningen komt de ervaring met groene chemie. Recell krijgt advies van de regionale fondsen, ze maken samen plannen. Het netwerk van de FOM en de NOM is zeer nuttig gebleken. Erik: ‘De samenwerking geeft een stabiele voedingsbodem.’
‘Ondernemer uit deze regio, je mag je ambitieuzer opstellen. Want we zijn tot veel in staat!’ Erik Pijlman, Recell
‘Ondernemer uit deze regio, je mag je ambitieuzer opstellen. Want we zijn tot veel in staat!’
Tjapko heeft oordoppen voor de industrie en bouw ontwikkeld. Zijn geheim: geavanceerde bluetoothtechnieken. Waardoor gecommuniceerd kan worden zonder de oordoppen uit te doen. En dat is goed, want: uit = niet veilig. Omdat het een innovatief product is in een streng gereguleerde niche (veiligheid), was een lange adem nodig om door alle tests te komen. Lees: veel geld. Ook omdat Dopple werkt met grote contracten met multinationals, was er financiering nodig. Het MKB Fonds Drenthe heeft daarbij geholpen.
‘Werk samen met andere ondernemers in de regio. Dan is er meer mogelijk.’ Tjapko Uildriks, Dopple
‘Werk samen met andere ondernemers in de regio. Dan is er meer mogelijk.’
• Groninger Groeifonds – helpt groeien
• Friese Ontwikkelingsmaatschappij – voor ondernemers met groeiambitie
• MKB Fonds Drenthe – geef je ambitie een kans
• NEW-ttt – brug tussen watertechnologie en ondernemerschap
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.