We hebben ze keihard nodig, ambitieuze startups. Kijk maar naar alle uitdagingen die voor ons liggen. Dan kun je ze beter maar zo goed mogelijk begeleiden en faciliteren. Het NOM Startup Program doet precies dat. Luisteren, kietelen, inspireren, meedenken, vooruithelpen en een spiegel voorhouden.
De inflatie lijkt wat toe te slaan op startupprogramma’s. Het aantal accelerators en begeleidingstrajecten in Noord-Nederland groeide de afgelopen jaren flink. ‘Het is een businessmodel geworden. Wist je dat er op 12.000 startups in Nederland 10.000 facilitators actief zijn? Dat loopt wat uit de pas, zou ik zeggen.’ Toch ziet Niels Palmers het belang van het NOM Startup Program. Hij is één van de ontwikkelaars ervan.
‘Kijk, we zijn eigenlijk nog maar net begonnen, dus ik kan niet nu al zeggen hoe groot het succes van ons programma is’, vervolgt de business developer én ondernemer. ‘Maar ik zie wel dat wij het anders aanvliegen. We zitten er dichter op, ik denk dat we scherper kunnen zijn en beter snappen waar startups tegenaanlopen. Ik heb als ondernemer zelf ook heel veel fouten gemaakt. Dat helpt.’ Het belang van het NOM Startup Program is wat hem betreft groot. ‘Noord-Nederland heeft niet veel grote bedrijven. Maar we hebben wel veel grote transities waar we voor staan. We hebben startups en scale-ups keihard nodig om dat allemaal voor elkaar te krijgen. Die maatschappelijke uitdaging is in wezen de belangrijkste reden waarom wij dit Program aanbieden.’
Elke keer doen tussen de acht en twaalf startups mee. Die hebben zich aangemeld bij de NOM, of worden uitgenodigd, bijvoorbeeld omdat ze in een ander traject zaten, of een scan lieten doen. ‘Ja, daar zit zeker potentie tussen. Kijk, ze zullen het niet allemaal redden, maar sommige startups zijn gebaseerd op écht goede ideeën. Wij willen door middel van intensieve begeleiding helpen die ideeën tot wasdom te brengen.’
Het programma is opgedeeld in drie duidelijke blokken die elk ongeveer twee maanden duren: Validation, Customer Solution en Go to Market. ‘Die volgorde is heel bewust gekozen’, aldus Palmers. ‘En ook de tijd tussen de blokken, zodat de ondernemers echt de tijd krijgen om stappen te zetten en serieus na te denken en te bouwen aan hun bedrijf. Overigens kunnen de blokken ook afzonderlijk worden gevolgd.’
Geen eenmalige tips en adviezen, maar écht bij de hand nemen. De deelnemers krijgen na elke bijeenkomst huiswerk mee. Kleine stapjes, die ertoe doen in het proces op weg naar een succesvol bedrijf. Bij Validation gaat het vooral om het scherp krijgen van de markt, de doelgroep, het probleem – en het bouwen aan een goed team. ‘Dat is waar veel startups hun eerste fouten maken’, zegt Palmers. ‘Ze zijn vaak productgedreven, maar vergeten te checken of er echt een probleem is om op te lossen. Die volgorde moeten ze dus omdraaien en dat leren wij ze.’
Een essentieel en vaak confronterend onderdeel blijft het team. Niet zelden wordt duidelijk dat een herverdeling van rollen – of een wijziging in de samenstelling – nodig is. ‘Dat kan hard aankomen’, erkent Palmers. ‘Maar liever nu dan te laat. Soms adviseren we een founder om zelf een andere rol te nemen. Het is aan hen om die keuze te maken, wij helpen ze het inzicht te krijgen.’
Wij willen door middel van intensieve begeleiding helpen de ideeën tot wasdom te brengen. Niels Palmers, NOM
Wij willen door middel van intensieve begeleiding helpen de ideeën tot wasdom te brengen.
In het tweede blok, Customer Solution, gaat het programma dieper in op het testen van de gekozen oplossing. Is dit echt waar de markt op zit te wachten? Daar hoort maatwerk bij: elke startup heeft z’n eigen doelgroep, schaalbaarheidsvraagstukken en dynamiek. ‘Een goed idee is mooi, maar alleen daarmee red je het natuurlijk niet. In dit blok maken we heel concrete stappen, en de manier waarop de startups die oppakken, zegt veel over hun potentie. Je moet coachbaar zijn, openstaan voor feedback, en bereid zijn je aannames bij te stellen.’
In het laatste blok, Go to Market, draait het om actie. Dan is het zaak om je product of dienst op de markt te krijgen, om klanten te vinden die er daadwerkelijk voor willen betalen. Palmers: ‘Dat is voor veel startups ook lastig, maar wel essentieel natuurlijk. Focus wordt gevraagd, kennis en doorzetten. Want dat is waar het hele NOM Startup Program om draait: je moet zelf in actie komen en je huiswerk doen. En ik moet zeggen: dat doen ze heel goed. Echt, het Noorden heeft wat dat betreft zeker talent en ambitie.’
Zijn mede Biotoop-bewoner gebruikte zijn auto eigenlijk maar één keer per week, om met zijn hond Whiskey naar het bos te rijden. Was er niemand die wilde delen? Die oproep bracht Thomas van der Woude uit Haren op het idee van Wheelshare. ‘We maakten eerst een fotootje van de kilometerstand, legden de sleutel steeds op dezelfde plek en hielden een spreadsheet bij. Dat moet toch makkelijker kunnen?’ Inmiddels is de app voor iedereen te krijgen en worden er meer dan 200 voertuigen via de app gedeeld.
Van der Woude doorliep het Startup Program en onderkende daardoor de pijnpunten van zijn startup. ‘Dat we nu met zoveel focus doorontwikkelen, heeft alles te maken met wat we geleerd hebben. Dat begon al met de grote vraag: voor wie lossen wij hier nou een probleem op? Over heel veel is nagedacht intussen. De specifieke doelgroepen die we benaderen, in welke volgorde, hoe we technologie inzetten, wanneer we precies wat doen. Daar werken we allemaal nog steeds aan, ook met hulp van de tools en kennis die we in het Startup Program kregen aangereikt.
Geluid is alles voor Jelmer Althuis. Bandjes, muziek maken, ‘klooien’ met techniek. En later ook de studio in. ‘Ik wist al vrij vroeg: studeren is niet mijn ding. 'Creatieve dingen doen en maken wel.’ Hij werd één van de co-founders van VRelax en begon daarnaast te denken over de audio. ‘VR werkt alleen top als de audio écht goed is. Daar ben ik me op gaan concentreren.’ Inmiddels doet Sphere of Sound veel meer. Het in de Groningse Mediacentrale gevestigde bedrijf maakt audiotours en is bezig met geluid dat mentale gezondheid bevordert. ‘Beleving. Daar gaat het om. Wij onderscheiden ons door immersieve geluidsbelevingen met technieken als spatial sound en 3D sound.’
De vraag is dan: hoe zet je zoiets in de markt? Wie zit hierop te wachten en hoe weten klanten je te vinden? ‘Dat is inderdaad de uitdaging. Ik richt me op mensen die een drukke dag doorkomen zonder zich bewust te zijn van hun behoefte aan échte mentale rust. Onder meer door middel van onze REEBOOTH ontdekken ze wat dat voor hun energie, concentratie en herstel kan doen. Door het programma leerde ik wie de doelgroep is, waar ik mijn focus moet leggen en hoe ik mijn oplossing afstem op de behoefte. Het hele idee is in wezen afgepeld tot de kern. Dat is heel waardevol.’
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.