De kledingindustrie staat bekend om haar snelle omloop, hoge oplagen en grote afvalstromen. Het Groningse kledingatelier Kleerlijk, van ondernemers Daniek Feddema en Erwin Miedema, bewijst dat mode duurzamer en socialer kan. Door kleding op aanvraag en in kleine oplagen te produceren, voorkomt het bedrijf overproductie en verspilling. Bovendien biedt het atelier werkgelegenheid aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dankzij financiering van het Groninger Groeifonds en Rabo Foundation zet Kleerlijk een volgende stap in haar groei.
Het duo begint met Kleerlijk na een succesvolle start van het eigen kledingmerk van Erwin, Rolánn. De productie van het merk vindt plaats in Nederland, maar de kwaliteit blijft achter. Daarop besluit Erwin samen met Daniek een eigen kledingatelier te beginnen. Daniek: ‘We wilden het ambacht van kleding maken terugbrengen naar Nederland. Dat levert niet alleen werkgelegenheid op, maar is ook duurzamer. Erwin en ik kijken hetzelfde naar de kledingindustrie en de overconsumptie: er wordt te veel gemaakt en te veel gekocht.’ Inmiddels bestaat het team van Kleerlijk uit 18 mensen, waaronder ervaren kleermakers uit verschillende culturele achtergronden. Het bedrijf levert onder meer aan lokale klanten als Paradigm en FC Groningen, maar ook aan kleinere merken uit de Randstad. Kleerlijk groeit snel en die groei vraagt om een volgende stap.
Om de productie verder te professionaliseren en schaalbaar te maken, wil het bedrijf investeren in digitalisering en automatisering. Denk aan specialistische designsoftware, een nieuwe naaimachine en een geavanceerde plotmachine. Daarmee worden processen efficiënter, duurzamer en toekomstbestendiger. GroBusiness, het ondernemersloket van de provincie Groningen, is al langere tijd betrokken bij dit innovatieve bedrijf en bracht Daniek en Erwin in contact met het Groninger Groeifonds om deze financieringsvraag te bespreken. In samenwerking met cofinancier Rabo Foundation, een organisatie die maatschappelijke initiatieven ondersteunt, is de financiering begin dit jaar succesvol afgerond. Dankzij deze investering kan Kleerlijk verder groeien, haar positie in de mode-industrie versterken en tegelijkertijd bijdragen aan een duurzamer en socialer productieproces. Investment manager Gijs Vermeer: ‘Kleerlijk laat zien dat je met een goed plan niet alleen zakelijk kunt groeien, maar ook duurzaam en sociaal kunt ondernemen. Wij dragen graag bij aan het realiseren van zulke groeiplannen.’ We staan dichtbij de ondernemers die we ondersteunen. Zo leverde Kleerlijk onlangs de shirts voor ons regionale fondsen event. Een mooi voorbeeld van samenwerking in de praktijk.
Neem contact met ons op via info@groei-fonds.nl of kijk op www.groei-fonds.nl
Het Groninger Groeifonds is er voor ondernemers in de provincie Groningen. Voor starters en bestaande ondernemers die hier al gevestigd zijn of dat willen doen. Of je nou wilt starten, groeien, uitbreiden, innoveren of gewoon geld nodig hebt voor je bedrijf; als je een goed businessplan hebt, ben je welkom bij het Groninger Groeifonds. We zijn een laagdrempelig en aantrekkelijk fonds voor ondernemers. Het Groninger Groeifonds is een fonds van Economic Board en provincie Groningen.
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.