Neem contact op
Nieuw en nu al geslaagd te noemen: het idee om van tijd tot tijd masterclasses en praktijktrainingen te faciliteren, over één specifieke uitdaging in het bestaan van de ambitieuze ondernemer. Dit keer succesvol pitchen. Nog preciezer: een pitchdeck samenstellen. Georganiseerd door de NOM, Founded in Friesland en Founded in Groningen.
Aan de locatie zal het niet liggen: landgoed Nienoord, de tuinzaal van het sfeervolle borgcafé. Een plek boordevol historie, ideaal om een middagje volgens de laatste inzichten te smeden aan de toekomst. Hoe? Een masterclass onder leiding van expert Alain Le Loux, als boeiende en leerzame opmaat naar meer deskundigheidsbevordering van dit soort! Blijf ons dus volgen.
Als er iemand in Nederland is die over de hele wereld veel businessplannen en strak bedoelde pitchdecks streng maar rechtvaardig beoordeeld heeft – iemand die ook nog eens veel podiumervaring heeft, dan is het Alain Le Loux. Hij is onder andere partner in het gerenommeerde fonds Cottonwood Technology Fund. Minstens zo belangrijk: hij kan buitengewoon to-the-point en vermakelijk over pitchen vertellen. Eerst maar eens het verschil tussen de ‘grote vier’ gereedschappen op weg naar financiering: businessplan-teaser-pitchdeck-powerpoint op beeldscherm bij podiumpresentatie. Iedereen kent bovendien het begrip ‘elevator pitch’. Alain maakte ooit mee dat het daadwerkelijk in een lift op weg naar boven georganiseerd werd.
Aan de uitnodiging voor de masterclass op 19 juni in Leek zaten twee voorwaarden: al een concept pitchdeck kunnen laten zien en binnen 12 maanden behoefte aan een (volgende) investeringsronde. Best logisch, gezien de kerntaak van de NOM: start-ups en scale-ups in de regio versterken, niet alleen financieel. Er samen alles aan doen om de kwaliteit van een nieuwe bijdrage aan het noordelijke ‘ecosysteem’ van een start-up of scale-up al vanaf het prille begin te bevorderen. Dankzij het vergroten van de (praktische) kennis – en daarmee de kans op een investering.
De deelnemers: een gevarieerd gezelschap. Zo’n 30 enthousiaste toehoorders, zomers-zakelijk gekleed. Het kan te maken hebben met ons Midzomerfeest, dat direct na de bijeenkomst begon, even verderop op het landgoed, hoe dan ook: variatie in kledij en achtergrond. Eén deelnemer verschijnt in (uiterst keurige!) korte broek. Met lekker luidruchtig hawaïshirt, smaakvolle retro sportsokken, kleur hopjesvla. Knappe sneakers met – het kan toeval zijn – een knipoog naar misschien wel het meest rendabele marketingidee ooit, de samenwerking van Nike met basketbalgrootheid Michael Jordan, al sinds 1985. Over succesvol miljoenen ophalen gesproken!
Wie zijn er nog meer? De bedenkers van razend slimme high tech innovaties, tot volwassen scale-ups met nieuwe ideeën, goed voor doorbraken in de medische hoek of die van de life sciences. Een jonge vrouw heeft een spannend idee, waar straks dringend funding voor nodig is: op een (nu nog even geheime) locatie een troosteloos, leegstaand winkelcentrum omtoveren tot speelveld voor een ‘Real Life Gaming Experience’. Compleet met lastige tegenstanders: acteurs in de rol van griezelig echte zombies. Hulp van de beste grimeurs uit Hollywood is al bijna onderweg. Warrior Events gaat het bedrijf heten. Het staat allemaal netjes in het pitchdeck.
Waar moet je op letten, om te beginnen? Een goed pitchdeck vraagt om iets meer tekst dan de ppt die je voor een publiek bespreekt. De pitchdeck moet na aflevering immers voor zichzelf spreken, zonder dat je er in levenden lijve bij bent voor de toelichting en de energie!
Net nu je dacht het knutselen aan een overtuigende pitchdeck al aardig in de vingers te hebben, komt Alain met de ontnuchterende mededeling: 80% van de pitchdecks die hij onder ogen krijgt (bijna duizend per jaar!), valt in de categorie ‘slecht, jammer onvoldoende’. Zo’n 10% is ‘gewoon goed’. Slechts een magere 2% mag je ‘outstanding’ noemen. Daar willen onze deelnemers natuurlijk graag een keer bij horen. Vanaf nu heeft hij alle aandacht.
Alain brandt met plezier los. Laat sprekende voorbeelden zien, tenenkrommende missers en lichtende voorbeelden. Neemt geen blad voor de mond: “Heb je een omzet van minder dan een miljoen, dan ben je in Europa voorlopig unfundable.” Hij zegt het natuurlijk ook wel een beetje om te prikkelen, om iedereen wakker te schudden. De boodschap: het is zelfs dan niet onmogelijk, maar reken op heel, heel hard werken! Die waarschuwing zit ook in de cartoon waar hij de middag mee afsluit: Your Plan (glad ritje naar de finish) versus Reality (hobbels, bobbels, tegenslagen, ravijnen, afknappers, gedoe).
Vraag aan de zaal: “Wie van jullie kan er al rekenen op een omzet boven 1 miljoen?” Er gaat na wat aarzeling één enkele hand omhoog. Je verwacht het niet – en toch ook weer een beetje wel: de hand hoort bij het hawaïshirt. Meteen ook wat geleerd over perceptie en misplaatste vooroordelen.
Wat kun je beter niet doen, als je pitchdeck een ‘oustanding’ indruk moet achterlaten? Soms is het ook verrassend simpel en praktisch:
Kijk door de ogen van de beoogd investeerder.
Alain Le Loux heeft geen gebrek aan prikkelende, motiverende oneliners. Een greep uit de oogst van één middag:
Blijf ons volgen, want na deze masterclass gaan we door op de ingeslagen weg. Er komen dus meer van dit soort diensten aan. Zeker niet uitsluitend voor de (eerdere) deelnemers, dus maak er gerust een keer zelf gebruik van:
Deel deze pagina: