Young Business Award: voor ondernemers met de juiste mindset
  • Partnerschappen

Young Business Award: voor ondernemers met de juiste mindset

Op 27 maart start de vijfde editie van Young Business Award. Honderden bedrijven hebben zich aangemeld, slechts een handjevol is doorgedrongen tot de halve finales. Op 27 maart en 17 april krijgen zij de kans zich in 60 seconden te presenteren aan een professionele jury. En op 28 juni wordt de winnaar bekend gemaakt tijdens een spetterende finale. Deze winnaar neemt niet alleen de titel mee naar huis, maar krijgt ook een prijzenpot van €15.000 euro mee. Wat betekent het winnen van zo’n titel en waarom is deze award belangrijk voor het ondernemersklimaat in Noord-Nederland? We spreken met Niels Palmers, oprichter van de YBA en Roland Sars, oud-winnaar en huidig jurylid.

Groningen ligt niet in Denemarken

Het is toch opvallend: een landelijke competitie met events in Noord-Nederland. De halve finales vinden plaats in Groningen en Leeuwarden, de finale in Emmen. Maar voor Niels is dit juist een belangrijke drijfveer geweest in het oprichten van de YBA: “Ik merkte dat ik voor mijn bedrijf wel heel erg vaak naar de Randstad moest voor serieuze zaken als netwerken, pitchen voor funding en het verzamelen van customer feedback, terwijl we in Noord-Nederland een prachtig testbed en erg vruchtbaar ecosysteem hebben voor heel veel verschillende soorten bedrijven. Dat mocht van mij beter op de kaart. Amsterdammers denken nog steeds dat Groningen in Denemarken ligt en wij zijn te bescheiden, dus dat beeld draait maar moeilijk bij. Daarom koos ik voor standplaatsen in die regio. Deelnemende bedrijven maken zo kennis met het netwerk en aanbod hier en dat is belangrijk.” Het is niet de enige drijfveer achter het event. Sterker nog: voor Niels zijn deze awards nog maar het begin. “We willen een beweging op gang brengen en daar ben ik samen met mijn team al een heel eind mee op weg. Ondernemerschap is een mindset, eigenlijk een way of life. Dat willen we uitdragen door successen zichtbaar te maken. We laten zien wat deze ondernemers doen en laten op hun weg naar succes. Zo inspireren we anderen om ook te gaan ondernemen.”

Ondernemen is leuk, maar niet makkelijk

Een van die successen is Media Distillery. Dit bedrijf in Artificial Intellegence met standplaats Amsterdam won de vorige editie van de Young Business Award. Roland Sars stond als CEO op het podium: “Winnen was natuurlijk fantastisch, maar meedoen alleen ook al erg zinvol. De aanmeldingsprocedure stelt je op scherp, want je moet natuurlijk een goed onderbouwd verhaal neerleggen om door te dringen tot de halve finales en de concurrentie is sterk. Vervolgens de pitch op een groot podium voor een professionele jury: daarmee krijg je een unieke kans om jezelf en je bedrijf te presenteren. Dat we wonnen was natuurlijk extra mooi. Het leverde veel media-aandacht op en we hebben gemerkt dat de titel toch werkt als een soort proeve van bekwaamheid die je hebt doorstaan. Dat helpt enorm.”

Roland heeft inmiddels zitting genomen in de jury en beleeft de awards dit jaar dus vanaf de andere kant. “Erg interessant, ik heb er zin in. Het niveau van de start-ups is erg hoog. Ik ga letten op verschillende dingen zoals schaalbaarheid, de marktpotentie, maar vooral het team. Uiteindelijk gaat het, helemaal in een beginfase van een onderneming, over de ondernemer. Kan hij of zij het bedrijf dragen en door de lastige fasen heen loodsen is gewoon een essentiële vraag. Want ondernemen is leuk, maar absoluut niet makkelijk.”

De nieuwe “grote jongens”

Dat laatste beaamt ook Niels: “Als ondernemer krijg je gewoon echt vaak een deksel op je neus. Er zijn tegenslagen, moeilijke momenten, elke onderneming beleeft vroeg of laat een crisis. Als ondernemer werk je keihard voor weinig, met name in het begin. We willen laten zien dat het loont, dat het kán en zo jonge, startende of twijfelende ondernemers over de streep trekken te beginnen. Ze kunnen kennismaken met de mindset die nodig is om een nieuwe “grote jongen” te worden. Want de start-ups die op het podium staan dit jaar hebben absoluut die potentie.”

Wat is de beste jonge onderneming van Nederland?

Op 27 maart dingen de volgende bedrijven mee naar de titel tijdens de halve finale in Martiniplaza, Groningen: Hotelchamp, Mr. Chadd, My Data Factory, Storro, Tilledmedia en We4Sea. Op 17 april is de tweede halve finale in De Harmonie, Leeuwarden met als kanshebbers: The Next Ad, African Clean Energy, Invoice Finance, Jungo, Seamore en Somnox.Op 28 juni 2018 vindt de finale plaats onder leiding van presentator Jort Kelder in het Atlas Theater te Emmen. Partner van de Young Business Award Sprout maakt op dezelfde avond bekend wie de Beste Jonge Ondernemer van 2018 is.Er zijn nog kaarten, aanmelden (en meer informatie) is te vinden op de website .