Action 2277292 1920 Pixabay
  • Partnerschappen

Ondernemingsverkiezing is méér dan praatje en plaatje

De finales van de Drentse Onderneming van het Jaar en de Groninger Ondernemingsprijs staan voor de deur, op respectievelijk 15 en 29 november aanstaande. Wat betekenen verkiezingen als deze voor de regio en vooral: welke waarde heeft meedoen voor ondernemers? We vroegen het aan juryleden Siem Jansen en Geert Buiter van de NOM.

In Drenthe staan de ondernemingen New Nexus, Proxcys en Vepa Project Furniture in de finale, in Groningen zijn het Frits Jurgens, Koopman Logistics en Roossien Hoogwerktechniek die om de hoogste eer strijden. Grote kans dat deze namen afgelopen weken al een keer voorbij kwamen, want publiciteit – vooral in de regionale media – is één van de grote voordelen van deelname aan ondernemingsverkiezingen. Maar er is meer. Zo wijst NOM-directeur Siem Jansen op de trots die het genereert onder medewerkers en benoemt collega Geert Buiter (plv. directeur/manager NOM Finance) het belang van inzicht in het eigen bedrijf.

Meedoen is al winst

“Ondernemers krijgen hun eigen verhaal weer scherp als ze meedoen aan een verkiezing”, weet Buiter door de reacties van (oud-)deelnemers. “Doordat wij als jury alles onder de loep nemen, doen ze dat zelf ook. Dat kost de nodige tijd en energie, maar het levert ook iets op. Het bedrijf stapt even uit de waan van de dag en zet op een rij wat ze doen, hoe ze het doen en waarom ze het ook alweer doen. Dat is al winst, zelfs als de finale of overwinning aan hun neus voorbij gaan. Zo vertelde een ondernemer dat hij nu een goede pitch kan houden bij klanten. Anderen gebruiken de opgedane inzichten ter inspiratie voor ontwikkelstappen.”

Bijdragen aan imago

Jansen vult aan dat meedoen ook een positief effect heeft op de betrokkenheid en trots binnen ondernemingen. “Medewerkers vinden het geweldig dat hun bedrijf even in de spotlichten staat. Het is mooi om daarbij te horen. Ze worden door de publiciteit bovendien sneller aangesproken over hun werk. Hun omgeving krijgt meer zicht op wat de onderneming eigenlijk doet. Dat kan indirect weer bijdragen aan het vinden van goede mensen voor vacatures. Het is moeilijk meetbaar, maar ik ben ervan overtuigd dat trotse medewerkers positief bijdragen aan het imago van je onderneming. En dan kan deelname aan een verkiezing een mooie impuls geven.”

 

Een wereld openen

Beide zitten wel vaker in de jury en ze vinden het elke keer weer boeiend om kennis te maken met de deelnemende bedrijven. “Ondanks ons grote netwerk worden we nog regelmatig verrast door pareltjes in de regio. Ook gebeurt er achter de schermen zoveel meer dan je aan de voorkant zou vermoeden. Achter elke onderneming schuilt een eigen wereld en die mag best open. Daarom is de publiciteit rondom dit soort verkiezingen zo waardevol. Bedrijven krijgen letterlijk een podium om zichtbaar te maken wat ze doen. Dat is mooi voor henzelf, maar ook voor de dynamiek in de regio. Ondernemers inspireren elkaar en vergroten hun netwerk.”

Drijfveren en ontwikkeling

Jansen is dit jaar wederom geïnspireerd door de gedrevenheid bij de deelnemers. “In gesprekken binnen de bedrijven merk je hoe sterk ondernemingen zich inspannen voor verbetering en continuïteit. Hun drijfveren worden zichtbaar en die zijn belangrijk.” Collega Buiter vindt het ook mooi om verder te kijken dan de ondernemer op het podium. “Het is niet voor niets een ondernemingsprijs, het gaat om het hele team. Ontwikkeling, betrokkenheid, hoe je met elkaar in de wereld staat als bedrijf, dat zijn zaken die belangrijker zijn dan het plaatje en het praatje op het podium. Al is een goede presentatie natuurlijk ook wat waard; daar kan elke deelnemer ook richting klanten weer z’n voordeel mee doen.”

Juryleden Jansen en Buiter vinden de kwaliteit van de finalisten dit jaar weer hoog. Nieuwsgierig naar de kandidaten en de uitslag? Kom naar de verkiezingsavonden en lees alvast meer op: https://drentseondernemingvanhetjaar.nl en http://groningerondernemingsprijs.nl