Stel, je sponsort als bedrijf een paar sportclubs en hebt regelmatig stoelen te vergeven aan je relaties. Wat doe je dan als het je steeds niet lukt om je business seats vol te krijgen? Dan ga je na hoe dat komt en bouw je je eigen oplossing. Dat is tenminste wat Marc Schriemer en Jeroen van Rij van Tckl gedaan hebben. En met succes: na een jaar intensief samenwerken met een grote voetbalclub stond er een versie die aantoonbaar waarde toevoegt voor alle partijen.

Inmiddels is Tckl uitgegroeid tot veel meer dan een app om lege business seats te vullen. Het is dé oplossing voor allerlei praktische zaken die bij het sponsoren van sportevenementen komen kijken: van het vinden van de juiste relaties tot het versturen van e-tickets. Daarnaast kunnen relaties ook zien wie er naar hetzelfde evenement komen, zodat ze gerichter kunnen netwerken.

Haal meer uit het sponsorschap

Marc vertelt: “Om het maximale uit je sponsorschap te halen, wil je dat je business seats tijdens elke wedstrijd allemaal gevuld zijn. Dat blijkt in de praktijk een behoorlijke klus. Je belt en mailt wat af en bent veel tijd kwijt aan het rondsturen van de tickets. Het gevolg hiervan is dat je regelmatig lege stoelen hebt, en dat vonden we zonde. Dus hebben we Tckl bedacht. Het vullen van die lege stoelen bleek niet het enige probleem dat we met onze app konden oplossen. Inmiddels is Tckl een platform voor bijna alles wat met sponsorschap te maken heeft.”

Beginnen bij het minimum

De grootste valkuil voor technologische start-ups, is dat ze te lang doorontwikkelen. Daar waren Marc en Jeroen zich heel bewust van. Maar dat betekende niet dat het makkelijk was de valkuil te ontwijken. Jeroen: “Als je een goed idee hebt, wil je dat idee het liefst volledig uitwerken en het dan pas aan anderen laten zien. Je ontwikkelt dan veel te ver door, en komt er pas bij livegang achter dat 30% van wat je bedacht hebt totale onzin is.”

Om dat te voorkomen, hebben ze het bij Tckl omgedraaid: “We hebben ons idee eerst helemaal platgeslagen. Wat is het minimum dat we nodig hebben om ons idee aan de wereld te laten zien, zonder dat we onnodig veel tijd in de ontwikkeling steken? Met dat zogenaamde Minimum Viable Product zijn we vervolgens naar sponsors en sportclubs gegaan.”

Marc vult aan: “Hoe we onszelf behoed hebben voor de valkuil van het te ver doorontwikkelen? Ten eerste door een developmentteam met veel ervaring samen te stellen. Mensen die veel vaker dit soort apps hebben gemaakt en weten wat ervoor nodig is om het tot een succes te maken. Maar veel belangrijker, en dat wil ik meegeven aan andere ondernemers, is je eigen houding. Temper je eigen enthousiasme, durf eerlijk te kijken naar wat er echt nodig is en absorbeer alle input die je kunt krijgen.

Op de foto links Jeroen van Rij en rechts Marc Schriemer

Tckl: sponsorship made easy

Ja, het is een risico om met een product op pad te gaan dat nog niet is doorontwikkeld. Maar het is net zo goed een risico om door te ontwikkelen voordat je weet of je idee wel werkt. Het gaat om de balans.”

Corporate meets startup

De mannen van Tckl klopten al snel aan bij FC Groningen. Juist om hun idee aan de werkelijkheid te toetsen, wilden ze zich optimaal in hun klanten verplaatsen. BIj FC Groningen kregen ze die kans.

Jeroen: “We wisten dat we onze eigen klant moesten worden. Maar daar hadden we wel wat hulp bij nodig. We hebben heel brutaal aangeklopt bij FC Groningen met de vraag of we konden samenwerken. Wij wilden onze app verder ontwikkelen in het ‘echte’ leven en daar kregen we bij FC Groningen de kans voor. De club stond open voor een intensieve samenwerking. Die houding heeft ervoor gezorgd dat we in een jaar tijd enorm veel hebben geleerd, over en weer. Startups en corporates werken normaal gesproken niet op deze manier samen, maar het zou mooi zijn als dat vaker gebeurt. Daarvoor moeten beide partijen over hun eigen schaduw heen durven stappen.”

Niet zonder slag of stoot

“Voor een startup is het een soort 2e natuur om fouten te maken en daarvan te leren. Dat is part of the job. Maar voor een corporate als FC Groningen ligt dat iets gevoeliger. Zo zijn er wel meer dingen die je moet weten voordat je als startup aan de bel trekt bij een corporate. Lees je in, verdiep je in hoe zo’n bedrijf werkt en ben je bewust van de politieke kant van het verhaal. Veel apps worden ontwikkeld om bestaande inefficiëntie uit te bannen, dat kan ten koste gaan van banen binnen een bedrijf.”

Marc vertelt over kinderziektes, uitdagingen waar ze zonder de hulp van FC Groningen veel te laat achter waren gekomen: “Zo was het in een vroege versie van de app bijvoorbeeld zo dat een evenement uit de app verdween zodra de wedstrijd was begonnen. Maar dat zorgde ervoor dat mensen die iets te laat waren, gelijk niet meer naar binnen konden. Zoiets bedenk je op kantoor niet zomaar, terwijl we er nu wel heel snel achter kwamen.”

What’s next?

Tckl is in hoog tempo aan het uitgroeien tot een platform waar sponsors en sportclubs elkaar kunnen vinden. Jeroen: “Veel bedrijven willen wel beginnen met sponsoren, maar weten niet hoe. Met Tckl maken we dat inzichtelijk, door in een overzicht te laten zien welke mogelijkheden er bij welke sportclubs zijn. Het werkt ook de andere kant op, want sportclubs zien ook welke bedrijven er op zoek zijn naar evenementen om te sponsoren.”

Bij Tckl zijn ze ervan overtuigd dat iedereen die de app een paar keer gebruikt, verkocht is. Hetzelfde overkwam Marc bij een parkeerapp: “Ik had ‘m al een tijd ongebruikt op mijn telefoon staan. Totdat ik een keer zonder geld moest parkeren, toen was ik maar wat blij dat ik de app al kende. Na die keer heb ik het nooit meer anders gedaan en kan ik me niet voorstellen hoe het leven zonder de parkeerapp was. Zo zie ik de toekomst van Tckl ook voor me: we hebben nu laten zien dat we een waardevol product hebben, want er wordt steeds meer gebruik van gemaakt. Vanaf nu is het zaak om aan iedereen te laten zien dat ze echt niet zonder Tckl kunnen!”

Tckl ontving eerder dit jaar een vroege-fase-financiering via de NOM. Met deze financiering waren zij in staat hun software verder door te ontwikkelen.