Sil Faber, Project Manager Internationaliseren

"Ik waardeer bij de NOM de collegiale en open werksfeer. Het is bovendien een werkgever met aandacht voor de balans werk-privé. Je krijgt sowieso alle vrijheid om je taak zelf in te vullen.

Sil Faber vertelt over hoe het is om bij de NOM te werken

Heel fijn: het MT betrekt ons altijd volledig bij de keuzes van de organisatie, bijvoorbeeld op personeelsbijeenkomsten met een toelichting bij de koers. Vaak voorbereid in werkgroepen die input mogen leveren. Het MT zal nooit zeggen: dit gaan we doen, succes ermee"!

“Ik ben elke dag druk bezig om bij buitenlandse bedrijven interesse te wekken voor Noord-Nederland als vestigingsplaats. Liefst ondernemingen die passen bij de sectoren waar we ons op focussen: energie & groene chemie, agrofood, watertechnologie & maritiem, life sciences & health, ict & htsm (high tech systemen en materialen). Als je dat rijtje zo leest, denk je: eigenlijk alles wat ertoe doet anno nu.”

Je hebt hier veel ruimte om je inhoudelijk én persoonlijk te ontwikkelen

“Ik vind het geweldig om mensen met elkaar te verbinden. Zodat een bedrijf dat zich hier gaat vestigen, alvast de juiste mensen in de regio kent. Andersom: dat iedereen hier de meerwaarde van hun komst ziet. Dat kunnen allerlei ondernemingen zijn, van grote, gevestigde bedrijven die iedereen kent (het Google datacentrum in de Eemshaven!) tot jonge start-ups. Sinds 2022 richten we ons meer op die start-ups. Met succes: in 2023 besloot de eerste buitenlandse start-up om naar het noorden van Nederland te komen, een heel serieuze meteen: IKI.AI (ICT en kunstmatige intelligentie dus).”

“Ik waardeer bij de NOM de collegiale en open werksfeer. Het is bovendien een werkgever met aandacht voor de balans werk-privé. Je krijgt sowieso alle vrijheid om je taak zelf in te vullen. Heel fijn: het MT betrekt ons altijd volledig bij de keuzes van de organisatie, bijvoorbeeld op personeelsbijeenkomsten met een toelichting bij de koers. Vaak voorbereid in werkgroepen die input mogen leveren. Het MT zal nooit zeggen: dit gaan we doen, succes ermee!

Mijn trips naar het buitenland (Korea, Japan, Denemarken, Portugal) bespreek ik eerst met het team, we overleggen ook alles binnen de andere regionale ontwikkelingsmaatschappijen (de ROM’s). Uiteraard mogen het geen makkelijke ‘snoepreisjes’ zijn, je kiest doelbewust en efficiënt voor je reisbestemming. Het eerste doel is dat bedrijven gaan kiezen voor Nederland, we willen er geen onderlinge strijd tussen regio’s van maken. Dan zou je jezelf lelijk in je voet schieten. Zodra we meer weten, maken we samen voor meerdere regio’s een degelijke propositie met de usp’s per regio. Zo’n bedrijf met interesse kan dan gericht kiezen!”