Door het oog van de naald – Conoship

Door het oog van de naald - ConoshipAls aandeelhouder doen we vaak veel meer dan alleen financieren. We ondersteunen de ondernemer soms intensief. Dat betekent ook bewegen langs een helling, want ondernemen zit vol uitdagingen. Soms gaat dit mis, vaker gaat het goed. Het zijn hoe dan ook altijd leerzame trajecten. En we geven u graag inzicht in wat wij en de ondernemers in kwestie leerden van een spannende ondernemerssituatie.

Een relatief comfortabele uitgangspositie: opdrachten krijgen van de eigen aandeelhouders. Dat is hoe Conoship het jaren deed. De innovatieve ontwerpen voor schepen vonden gretig aftrek bij de aangesloten werven en hun klanten. Het team bestond voornamelijk uit technisch hooggekwalificeerd personeel en de ontwerpen behoorden tot de top van de wereld. Een zonnige toekomst ligt in het verschiet.

Verschuivende markt
Tot de markt gaat verschuiven. Werven sluiten of gaan zelf competenties opbouwen en de opdrachten worden minder vanzelfsprekend. Het is tijd voor verandering. Conoship besluit actiever te gaan opereren en hun ontwerpen ook aan andere scheepswerven en reders aan te bieden. Zo halen ze een mooie opdracht binnen bij een Indiase scheepswerf. Elke keer dat hun ontwerp wordt gebouwd, krijgen zij een percentage. Een model dat prima toekomstbestendig lijkt. Helemaal als de Aziatische werven opkomen, want ze kunnen daar veel, maar schepen ontwerpen nog niet zo heel erg goed.

Conoship voegt waarde toe met de kennis en innovatie die ze al die jaren opbouwden. Het is 2009 als de NOM instapt. Jeroen van Onna is betrokken als investor en treedt ook aan als commissaris.
‘We zagen veel potentie in hun idee om concepten te gaan ontwikkelen en die aan te bieden. Ze hadden expertise in huis over het ontwerpen van rompvormen die weinig weerstand in het water kennen en zo een heel zuinig transport konden realiseren. Oh, en het internet was toen nog niet zo alom aanwezig als nu.’

Internet zorgt voor transparantie
Met name dat laatste bleek een bottle neck te worden, want al snel neemt online ook in de scheepsbouw een grote vlucht. Reders en werven weten elkaar rechtstreeks te vinden, alles wordt transparanter en specifieke kennis wordt ineens minder waardevol om in huis te hebben. Het wordt moeilijker en moeilijker om geld te verdienen voor Conoship. Van Onna: ‘Toen zette de crisis in de scheepvaart steeds heftiger door en werd het financieren van scheepsnieuwbouwprojecten een steeds groter probleem.

Er zat niemand meer te wachten op termen als zuinig of duurzaam op de lange termijn. De eenmalige, korte termijn investering was veel belangrijker: die moest zo laag mogelijk. Dat er op termijn uiteindelijk geld bespaard zou worden met een specialistisch ontwerp van Conoship was niet meer interessant.’ Conoship verloor steeds sneller hun comfortabele positie.

Lees het volledige artikel in NOMMER 28

Nog geen lid van de NOMMER? Word dan NOMMER abonnee en ontvang de NOMMER gratis in uw brievenbus. Aanmelden voor de NOMMER.

Meer weten over financieringen door de NOM?

Delen via Whatsapp: