Biopack Packaging strijdt voor minder plastic soep vanuit Appingedam

Biopack Packaging strijdt voor minder plastic soep vanuit Appingedam

Dat plastic een grote bedreiging vormt voor het milieu, is geen nieuws meer. Elk jaar vindt 5 miljoen ton plastic afval de weg naar onze zeeën en oceanen. En dan gaat het nog niet eens over plastic dat op straat blijft liggen of in de natuur terecht komt. Het kost jaren voordat dit materiaal vergaat en bovendien bedreigt het afval dier en mens. Tijd voor een alternatief, vond Biopack Packaging. Daarom willen zij plastic vervangen met hun biologisch afbreekbare verpakkingsmateriaal, gemaakt van houtvezels.

Gepatenteerd product vervangt plastic verpakkingen

‘De huidige consumptie van plastic is niet meer houdbaar’, vertelt Jacob Kielman, CEO van Biopack Packaging. ‘We zien steeds meer bewustzijn als het gaat om duurzaamheid en circulair produceren. Ook in de politiek. Kijk bijvoorbeeld naar het verbod op het gratis verstrekken van plastic tasjes. We verwachten in de toekomst meer aangepaste wetgeving, dat gebeurt in de ons omringende landen ook.’ Tegelijkertijd blijkt een goed alternatief vinden voor plastic lastig: ‘De grootste uitdaging in onze productontwikkeling is waterbestendigheid geweest.

Ons verpakkingsmateriaal is gemaakt van houtvezels, cellulose, en dat gaat van nature niet goed samen met vocht. Door gebruik te maken van bepaalde additieven, is het ons toch gelukt onze producten waterproof te krijgen. Dit hebben we dan ook gepatenteerd.’

Eerste orders uit de ‘hortimarkt’

Het bedrijf biedt hiermee een alternatief voor plastic verpakkingsmaterialen in allerlei soorten en maten. In eerste instantie wilden ze hiermee de food sector verleiden tot het verkleinen van hun plastic footprint. Dat bleek lastiger dan gedacht. ‘Deze sector heeft te maken met erg strenge regelgeving. Terecht, natuurlijk en uiteindelijk gaat het zeker lukken om daar aan te voldoen, maar het proces is tijdrovend. Daarom hebben we voor nu een draai gemaakt naar een heel andere markt: de hortimarkt. Bloemen en planten zoals we ze kopen bij de tuincentra of bloemisten zitten vaak in plastic potjes of trays. Die gaan we vervangen met ons materiaal’, aldus Kielman. De eerste order is inmiddels binnen en er zijn serieuze gesprekken over meer opdrachten. ‘Het gaat hier gelijk over hele grote productie-aantallen, we hebben aanvragen voor orders van twintig miljoen stuks. Dat betekent dat onze machines straks permanent bezet zijn en we kunnen investeren in machines met een hogere productiecapaciteit. Zo gaan we groeien de komende tijd.’

‘Dat ene plastic bakje zal het verschil wel niet maken’

De aandacht voor een duurzamere wereld en minder plastic neemt in alle facetten toe. Biopack Packaging zoekt daarom ook aansluiting met partijen die het bewustzijn rondom dit probleem willen vergroten. Kielman: ‘Ons product is beter voor het milieu dan plastic, maar ook duurder. Iemand moet dat betalen. Als consumenten kunnen kiezen tussen meer betalen of minder, dan denken ze vaak: ‘ach dat ene plastic bakje zal het verschil wel niet maken.’ Maar bijna iedereen denkt dat. We zullen dus allemaal moeten wennen aan het idee dat meer betalen voor een duurzamer alternatief een investering is in onze toekomst. In Scandinavische landen is die mindshift al vergevorderd, Zuid-Europa loopt daarin wat achter en wij zitten er tussenin. Toch is de verandering voelbaar en we voorzien dan ook dat de markt voor ons alternatief groeit. We hebben nu ook weinig concurrentie, dus als het aan ons ligt stomen we door.’

Gunstig vestigingsklimaat

De drie oprichters en de vijf werknemers hebben grootse ambities als het gaat om het veroveren van de markt in Nederland en daarbuiten. Allemaal vanuit Appingedam. ‘De participatie van de NOM en het GROEIfonds is de belangrijkste reden dat we hier zitten. Noord-Nederland heeft een erg gunstig vestigingsklimaat en goede mogelijkheden tot financiering. Dat is essentieel voor bedrijven die te maken hebben met innovatieve productontwikkeling, want dat is gewoon kostbaar. Een prima en duurzame samenwerking dus.’

CHANTAL LEIJENDEKKER investment manager NOM:

Biopack speelt slim en heel tijdig in op een belangrijke marktontwikkeling. De aanlooptijd naar uiteindelijk kunnen produceren is met dit soort nieuwe producten vaak lang, maar we hebben alle geloof in de potentie. Voor ons zijn dit soort duurzame oplossingen erg interessant.

ALLARD VAN DER HORST investment manager GROEIfonds:

De eerste contacten met Biopack dateren van een jaar geleden. In zo’n financieringstraject is het essentieel dat de communicatie goed verloopt. Niet alleen tussen ons en het bedrijf, maar met alle betrokken financiers. Dat ging hier erg soepel en zo konden we snel en goed acteren op de behoefte van Biopack. Nu de eerste grote contracten binnenkort getekend worden, zullen er snel meer volgen. Als er één schaap over de dam gaat, dan volgen er meer. En dat zien we met alle vertrouwen tegemoet.’

Bekijk de Biopack website