Netwerken Midden-Oosten op agribeurs in Utrecht

Netwerken Midden-Oosten op agribeurs in UtrechtHet overkoepelende label Invest in Holland – waar ook de NOM deel van uitmaakt – presenteert zichzelf op 9 en 10 mei in Utrecht op de eerste Europese editie van het Global Forum for Innovation in Agriculture (GFIA). Deze internationale agribeurs strijkt na vier jaar Abu Dhabi neer op Hollandse bodem en dat biedt kansen voor de Nederlandse markt.

Het begrip ‘agriculture’ reikt veel verder dan landbouw. Deze sector heeft te maken met onder meer klimaat, biotechnologie, moderne ICT en big data (precision farming), machines, ziekte- en plaagbestrijding, energie en watermanagement. “In het Midden-Oosten is veel olie, maar te weinig voedsel, daarom zoeken ze in die regio innovatieve oplossingen voor de agrisector”, vertelt Joep de Vries, foreign direct investment manager bij de NOM. “Na vier beurzen in Abu Dhabi wordt het concept van de GFIA nu voor het eerst in Europa uitgerold. Dat Utrecht als beurslocatie is gekozen, is een unieke kans om bruggen te bouwen tussen Nederland en het Midden-Oosten.”

Partnerships
De achterliggende gedachte van deelname aan deze beurs is om – op termijn – veelbelovende bedrijven warm te maken voor vestiging in Nederland. Waarbij de NOM uiteraard de belangen van de drie noordelijke provincies dient. De Vries: “Het gezamenlijke beurspaviljoen van Invest in Holland op deze agribeurs is een experiment. Deze beurs heeft een vrij brede scope, dus het is de vraag welke partijen op deze eerste Europese editie afkomen. Toch willen wij hier vanuit alle Nederlandse regio’s aanwezig zijn, met allereerst een focus op inkomende missies en potentiële partnerships voor de Nederlandse markt.”

Pitchen
De samenwerkende partners van Invest in Holland halen innovatieve bedrijven uit alle hoeken van ons land naar het beurspaviljoen. “Beide beursdagen hebben we een spreekslot om uitgenodigde bedrijven en kennisinstellingen vijf minuten te laten pitchen, terwijl wij het geheel aan elkaar praten”, vertelt De Vries. “Daarmee hopen we bezoekers uit het Midden-Oosten en Europa naar onze stand te trekken, zodat wij vervolgens met hen in gesprek komen. Wat willen zij, wat zoeken zij en aan wie kunnen wij hen koppelen? Wij zetten onze netwerken in, maar bouwen ook aan nieuwe lijntjes en leggen zo een basis voor mogelijke vestiging in Nederland.”

Verkennen
Als foreign direct investment manager is De Vries altijd bezig met potentiële acquisities voor Noord-Nederland, maar hij koppelt ook kansen met collega’s van business development. “Als NOM zijn wij er natuurlijk net zo goed voor Noord-Nederlandse bedrijven die iets in het buitenland willen bereiken. Bovendien kunnen nieuwe partnerships op termijn leiden tot kansrijke acquisities. Alles hangt met elkaar samen en het begint met ontdekken, verkennen en je verdiepen in de businesscultuur en de behoeften van – in dit geval – de agrisector in het Midden-Oosten.”

Anders zakendoen
Ter voorbereiding op GFIA Europe bezocht De Vries in maart alvast de vierde editie van deze beurs in Abu Dhabi. “Daar leerde ik bijvoorbeeld dat ze in het Midden-Oosten zelden investeren in innovatieontwikkeling. Zij gaan het liefst voor concepten die zich al bewezen hebben en kiezen dan voor de full-option variant, zelfs als ze lang niet alle opties nodig hebben. Vervolgens rekenen ze erop dat de leverancier hen daarna – kosteloos – bij de hand neemt om te zorgen dat de aangeschafte innovatie goed uitpakt, ook als dat langer duurt. Dat vraagt een andere manier van zakendoen. Maar er valt ongetwijfeld nog veel meer te ontdekken, daarom staan wij op 9 en 10 mei paraat om kansen te spotten en om mensen en bedrijven met elkaar te verbinden.”

Meer weten? Neem contact op met Joep de Vries, jdevries@nom.nl of (06) 253 926 71.

 

Delen via Whatsapp:

Neem contact op met Joep de Vries
NOM Foreign Direct Investment
(050) 521 44 49
(06) 25 39 26 71
jdevries@nom.nl

Meer artikelen

Op zoek naar een passende financiering voor uw bedrijf?

Wat relaties over ons zeggen

Lex Rademaker (Longbloom)

‘Zonder hulp van de NOM bij het opstarten van onze eigen productie was het niet gelukt om samen met Kiaraflowers.com in Equador ons schone innovatieve productieproces voor Preserved Flowers te introduceren. De kapitaalinjectie van NOM heeft gezorgd voor een levensvatbaar bedrijf’.