Jos van Dalfsen en Henk Schonewille
  • AgroFood
  • Innoveren
  • Business Innovation Program Food

Wafilin weet wat klanten willen

Het Business Innovation Program Food (BIPF) hielp Wafilin om zich scherper te profileren op de internationale markt. De membraanfiltratiespecialist en Friese onderneming van het jaar lijkt daar aardig de vruchten van te plukken. Vooral in Groot-Brittannië zijn al mooie stappen gezet.

Jos van Dalfsen zit aan een ronde tafel in zijn aangename en comfortabele kantoor. De middag is net begonnen. Vanuit de aanpalende kantine klinkt het vrolijke geroezemoes van medewerkers die zijn aangeschoven voor de lunch. Er verschijnt een glimlach op het gezicht van de Business Development Director van Wafilin Systems.

‘Dit is één van de redenen waarom we vorig jaar maart onze kantoren op de WaterCampus hebben verruild voor een eigen pand’, zegt Jos. ‘We waren uit ons jasje gegroeid en wilden een werkplek creëren waar iedereen zich meteen thuis zou voelen. Een nieuw onderkomen dat bovendien alle ruimte en gelegenheid moest bieden om onze groeiambities te realiseren. Ik heb het idee dat we daar prima in zijn geslaagd.’

Grote stappen

Precies een jaar na de verhuizing was er weer een mijlpaal. Wafilin werd verkozen tot Friese onderneming van het jaar 2024. Een mooie waardering voor de grote stappen die de membraanfiltratiespecialist uit Leeuwarden de afgelopen jaren heeft gezet. In Nederland, maar ook daarbuiten.

Een membraanfiltratiespecialist dus. Of Masters in Membrains, zoals Wafilin zichzelf ook graag noemt. Wat wil dat nu eigenlijk zeggen? ‘Wij ontwikkelen, engineeren en leveren membraanfiltratiesystemen voor klanten in de zuivel- en voedingsmiddelenindustrie’, legt Jos uit. ‘De systemen worden ingezet voor het hergebruiken van water, het besparen van energie en het verwaarden van reststromen. We helpen klanten, kortom, met innovatieve en circulaire oplossingen om duurzamer en efficiënter te kunnen produceren.’

DUCAM

De behoefte is groot en lijkt alleen maar toe te nemen. Mede ingegeven door de transitie van dierlijke- naar plantaardige eiwitten, de opkomst van de circulaire economie en de groeiende urgentie van bedrijven in de zuivel- en voedingsmiddelenindustrie om water en energie te besparen. De kennis, expertise en service van Wafilin is dan meer dan welkom, uiteraard.

Zo werd het bedrijf in 2014 door Royal AVEBE gevraagd om een filtratiemethode te ontwikkelen om de eiwitwinning zuiniger en goedkoper te maken. Want naast het verwerken van aardappelen tot zetmeel zet AVEBE al tijden stevig in op het winnen van eiwitten uit aardappelsap. Alleen: tot dan toe was dat een enorm energie- en waterintensief proces. Vier jaar later resulteerde de samenwerking in het membraanfiltratiesysteem DUCAM, wat staat voor Duurzaam Concentreren van Aardappelsap met Membranen. Het systeem zorgt niet alleen voor een waardevol restproduct, maar ook voor een substantiële reductie van water- en energieverbruik. Niet zomaar werd het DUCAM-project, een doorbraak in concentratieprocessen, in 2021 door het platform Watervisie uitgeroepen tot Water Innovator of the Year.

Vliegwiel

De succesvolle samenwerking met Royal AVEBE fungeerde als een soort vliegwiel voor de groei en bloei van Wafilin. ‘Het project heeft het bedrijf stevig op de kaart gezet’, stelt Jos. ‘Het zorgde er onder meer voor dat ook andere gerenommeerde partijen als Cosun, Royal A-ware en Friesland Campina ervoor kozen om met onze oplossingen hun productieprocessen te optimaliseren en te verduurzamen. En zo werd ons klantenportfolio steeds verder uitgebreid.’

Daar komt bij: circulariteit is wereldwijd allang geen buzzword meer, maar voor veel bedrijven een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering. Sterker nog, het terugwinnen van water, energie en waardevolle grondstoffen uit reststromen is vaak cruciaal om de continuiteit van een onderneming te waarborgen. En ja, dan is het wel zo prettig om te weten welke filtratiestappen daarvoor nodig zijn, waar een installatie voor de gewenste toepassing aan moet voldoen en geïmplementeerd moet worden.

Tijdens het BIPF hebben we geleerd dat je al in een heel vroeg stadium helder in beeld moet hebben wat een klant écht wil.

Jos van Dalfsen, Business Development Director Wafilin Systems

Internationaal profileren

Langzaam groeide bij Wafilin het besef dat er ook buiten Nederland kansen lagen. Maar internationaliseren gaat niet zomaar. Want hoe kom je over de grens in een bepaalde markt binnen? Wie zijn daar nu echt je potentiële klanten en wat is concreet de waarde die je levert? Dus: hoe kun je je internationaal optimaal profileren en wat is dan je boodschap? ‘We wilden ons daar zo goed mogelijk op voorbereiden’, zegt Jos. ‘Vandaar dat we in het najaar van 2022 besloten om deel te nemen aan het Business Innovation Program Food, kortweg BIPF.’

Het BIPF, een initiatief van de regionale ontwikkelingsmaatschappijen, helpt startups en bestaande mkb-bedrijven die willen bijdragen aan de voedseltransitie. Stap voor stap worden ze ondersteund om op het juiste moment en op de juiste manier aan de slag te gaan met hun visie, klant, product, impact, verdienmodel, het team en mogelijke samenwerkingen. Om uiteindelijk te komen tot een gezonde businesscase.

Take-away

Het programma werd ruim een jaar geleden door Wafilin afgerond. Wat heeft het BIPF het bedrijf tot dusver opgeleverd? ‘We hebben geleerd dat je al in een heel vroeg stadium helder in beeld moet hebben wat een klant écht wil’, antwoordt Jos direct. ‘Dat klinkt eenvoudiger dan het is. Wij zijn een technisch georiënteerd bedrijf en dat vergroot de kans dat je te snel in een oplossing-modus gaat. Dus zonder dat je vooraf de klantvraag grondig hebt ontrafeld. Met welke vraagstukken houden ze zich bezig en waarom? Wat zijn de knelpunten en belemmeringen en hoe neem je die weg? We merkten dat veel andere deelnemers daar ook tegenaan liepen. Een andere take-away is dat we, na het binnenkrijgen van een aanvraag, nog gerichter moeten kijken of het project wel bij onze focus past. Wederom een inkoppertje wellicht. Maar in het verleden hebben we weleens iets te snel ja gezegd. Als we vinden dat we te weinig waarde kunnen toevoegen, blijven we daarvan weg. Anders verstoort het onze organisatie alleen maar.’

Groot-Brittannië

Inmiddels is er een doordacht plan voor internationalisering. In Duitsland heeft Wafilin al een aantal projecten gedaan en ook in Polen draait nu een installatie van het bedrijf. Het vizier is in eerste instantie echter met name gericht op Groot-Brittannië. Simpelweg omdat daar volgens marktonderzoek de grootste kansen liggen. Door de Brexit, maar vooral ook door de grootte van de markt en het type bedrijven in de zuivel- en voedingsmiddelenindustrie.

‘Een groot deel van de bedrijven in de Britse zuivel- en voedingsmiddelenindustrie moet een extra tandje bijzetten om te verduurzamen’, verduidelijkt Jos. ‘In vergelijking met andere West-Europese landen lopen ze vaak net iets achter. Terwijl ook zij genoodzaakt zijn die transitie in te zetten. Wij zijn goed in het verduurzamen van bestaande fabrieken. In het integreren van membraanfiltratiesystemen in bestaande productieprocessen, om precies te zijn. De afgelopen periode hebben we op dat vlak mooie stappen gezet en zeker in Groot-Brittannië laten zien dat onze toepassingen van grote waarde zijn. Daarom gaan we onze activiteiten daar de komende jaren flink uitbreiden. Intussen kijken we vanzelfsprekend ook naar andere landen, met name in West-Europa.’