Er was sprake van een wederzijdse gunfactor’
  • IT
  • Investeren

Niels van Bostelen en Frank Hoving van Get There ‘Er was sprake van een wederzijdse gunfactor’

Het is alweer een half jaar geleden dat Auke van der Meulen, Durk Valk en Eric Martens, de oprichters van Get There, de leiding en het aandeelhouderschap officieel aan Niels van Bostelen en Frank Hoving overdroegen. Sindsdien staan ze samen met de aangebleven aandeelhouder Nico Kluin aan het roer van het bedrijf uit Leek. Een goed moment om eens te praten over hun ervaringen tot dusver.

Niels en Frank zijn beiden afkomstig uit de eigen gelederen van Get There, het bedrijf dat sinds de oprichting in 1999 is uitgegroeid tot een belangrijke speler in de Noord-Nederlandse markt voor hoogwaardige ICT-dienstverlening. Technisch gesproken ging het om een management buy-out. Zelf spreken ze liever over een generatiewisseling. Simpelweg omdat het stokje bewust is overgedragen van de oude naar de nieuwe generatie.

‘Auke, Durk en Eric vonden het belangrijk dat de succesvolle koers die zij de afgelopen 22 jaar hebben gevaren met eigen mensen kon worden voortgezet’, verduidelijkt Niels. ‘Gedurende het gehele traject hebben we samen, onder andere met hulp van de NOM, geprobeerd de transitie zo goed mogelijk vorm te geven. Er was sprake van een wederzijdse gunfactor. Natuurlijk, er is voor ons de afgelopen periode best wat veranderd. Nadat we afgelopen 23 september onze handtekeningen hadden gezet, waren we tenslotte eindverantwoordelijk. En zo voelde het op dat moment ook. De knop ging meteen om.’

Geen moment ongemakkelijk

Frank knikt instemmend. Tegelijkertijd benadrukt hij dat het aan verantwoordelijkheidsgevoel nooit heeft ontbroken. ‘Dat geldt overigens voor iedereen binnen Get There’, zegt hij. ‘Maar het echt verantwoordelijk zijn en alles wat daarbij komt kijken, ja, dat is wel degelijk anders. Toch hebben we ons er geen moment ongemakkelijk bij gevoeld. Zo’n generatiewisseling gaat logischerwijs ook niet van de ene op de andere dag.’

Niels trad in maart 2015 in dienst bij Get There. Daarvoor werkte hij zeven jaar bij een grote ICT-dienstverlener als Accountmanager, eveneens in Noord-Nederland. ‘Maar dat bedrijf was in de loop der jaren zo veranderd, dat de meeste werkzaamheden vanuit de Randstad werden georganiseerd’, vertelt hij. ‘Hierdoor was het niet meer de club waar ik ooit voor had gekozen. In mijn zoektocht naar iets anders kwam ik in contact met Nico Kluin. We hadden direct een klik. Nico was destijds als enige verantwoordelijk voor de commercie binnen Get There en opeens was dat verdubbeld. Wat me toen vooral aansprak, en nog steeds aanspreekt, is het noordelijke karakter. Get There is een echt Noord-Nederlands bedrijf. Een bedrijf met voornamelijk opdrachtgevers en medewerkers uit de drie noordelijke provincies. Naast het klantenportfolio zie je dat ook terug in de mentaliteit, houding en het gedrag van medewerkers. Die zijn betrouwbaar, nuchter en afspraak is altijd afspraak. Tijdens sollicitatiegesprekken wordt dan ook zorgvuldig getoetst of mensen daadwerkelijk in die cultuur passen.’

Groeimarkt

Tot zo’n vier jaar geleden was het succes van Get There vooral gestoeld op twee expertisegebieden: Business Solutions om projecten te besturen en IT Solutions om middels Java en Microsoft technologie software te ontwikkelen en beheren. Terwijl Get There hier heel succesvol mee was, werd er voortdurend gezocht naar nieuwe groeimarkten. Zo ontstond het idee van Data Solutions.

‘In 2018 werd ik benaderd door Durk Valk’, blikt Frank terug. ‘Hij vertelde dat Get There een bedrijfsonderdeel Data Solutions wilde opzetten en mijn rol daarin wilde onderzoeken. Daar hoefde ik niet lang over na te denken. Mijn toenmalige werkgever, waar ik destijds zo’n tien jaar actief was op het gebied van datamigraties, zat zelf in een overnametraject en dat maakte al dat ik zelf ook aan het nadenken was over mijn toekomst. Uit de gesprekken met Durk kwam bovendien naar voren dat het tot de mogelijkheden behoorde om Data Solutions op termijn binnen of buiten Get There te verzelfstandigen. Uiteindelijk ben ik dus ook ondernemer geworden. Maar niet alleen als eigenaar van Data Solutions, maar van het grote geheel.’

Eigen schwung

Het ondernemerschap bevalt, zoveel is zeker. Niels onderstreept dat algemeen directeur en medeaandeelhouder Nico Kluin daarbij een grote rol van betekenis speelt. ‘Met zijn ervaring en historie binnen het bedrijf vervult hij echt een mentorrol. Hij is een meer dan waardevolle brug tussen de vorige generatie en Frank en mij. Zonder Nico zou ik het ook nooit hebben gedaan.‘ Frank vult aan: ‘Je kunt van tevoren nog zoveel coachingsgesprekken hebben over wat ondernemen betekent, maar Nico is het tot in zijn diepste vezels. Een rasondernemer waar we elke dag van leren.’

Hoe zouden Niels en Frank zichzelf als leidinggevende typeren? Pakken ze zaken bijvoorbeeld anders aan dan hun voorgangers? ‘Natuurlijk geven we er onze eigen schwung aan en zijn we voortdurend bezig om te onderzoeken hoe we dingen beter en slimmer kunnen vormgeven’, betoogt Niels. ‘Voor mijn gevoel zijn we in onze manier van leidinggeven iets informeler. Dat heeft ook te maken met het feit dat veel van onze collega’s van dezelfde generatie zijn als wij. Mensen met nagenoeg dezelfde behoeftes rondom professionele en persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast is autoritair leiderschap niet aan mij besteed. Het past ook niet bij de cultuur van het bedrijf. Toen ik hier binnenkwam kreeg ik meteen veel vrijheden. Het uit handen durven geven van controle en verantwoordelijkheid is ook wat ik zelf heel erg nastreef.’

Belangrijke opdracht

Ook in de manier van leidinggeven van Frank staat de autonomie van medewerkers voorop. Hij wil zich richting collega’s dienstbaar opstellen, zegt hij. ‘Ik ben ervan overtuigd dat je op die manier het beste in mensen naar boven haalt. Elkaar de ruimte geven om te kunnen ontplooien. Zo voeren we nu met alle medewerkers individueel, wat wij noemen, het goede gesprek; reflecteren op de afgelopen periode en op zoek naar kansen, drijfveren en ambities. In contact zijn en blijven met elkaar. Daarbij vinden we het ook belangrijk de collega’s te vragen naar hun mening over hoe wij het als directieleden doen. Nadat we iedereen hebben gesproken proberen we een rode draad te vinden. Met als doel: het creëren van een omgeving waarin iedereen zich prettig voelt en succesvol kan zijn. Een belangrijke opdracht die we onszelf vanaf het begin hebben meegegeven.’

Financiering nodig?

Beantwoord 4 simpele vragen om snel te achterhalen of je eventueel in aanmerking komt voor financiering via de NOM.

Doe de financieringscheck