Terug naar Kennisblogs

Soraya Ludema ‘De drie ontwikkelingen die van invloed zijn op acquisitie van buitenlandse investeringen’

Wat doe jij eigenlijk bij de NOM? Een vraag die ik en menig collega binnen het Foreign Direct Investment-team vaak krijg. Mijn antwoord dat ik mij voornamelijk bezig hou met het binnenhalen van buitenlandse bedrijven naar Noord-Nederland, krijgt vaak hetzelfde antwoord: ‘’Oh oké, dat gaat vast heel makkelijk in deze mooie regio?” Men denkt dat het simpel is. Je gaat in gesprek, laat de regio zien en dan komen die bedrijven vanzelf. Toch kan, zelfs met het allerbeste voorstel in handen, een bedrijf voor een andere locatie kiezen. Of besluiten ze, ondanks jouw ‘’offer they can’t refuse’’, om toch maar niet te gaan investeren in het buitenland.

Wat doen we nu precies? Het binnenhalen van ‘directe buitenlandse investeringen’. Dit doen we door het werven van nieuwe internationale bedrijven die zich in het Noorden vestigen en/of investeren in Noord-Nederland. Dat investeren kan gebeuren via een directe investering in ‘productie’, bijvoorbeeld door het opstarten van een bedrijf of door een lokaal bedrijf over te nemen. Voor het gemak spreken wij altijd van het acquireren van een buitenlands bedrijf (de moeder) die een nieuwe vestiging (de dochter) opent in Noord-Nederland. Dit speelt zich allemaal af in een ingewikkeld, internationaal speelveld, dat onderhevig is aan allerlei externe factoren.

Hieronder beschrijf ik drie grote en recente ontwikkelingen die wereldwijd van invloed zijn in de wereld van Foreign Direct Investment (FDI).

1. Handelsconflict VS-China

Het is je vast niet ontgaan. Er wordt veel gesproken over de ‘handelsoorlog’ tussen de VS en China. Een conflict tussen twee economische grootmachten waarbij de landen over en weer op elkaar reageren met een verhoging van importtarieven. Dit conflict heeft direct of indirect gevolgen voor veel bedrijven en daarmee op FDI en de hele wereldeconomie. We zien bijvoorbeeld dat buitenlandse, export-gedreven bedrijven hun activiteiten deels verplaatsen naar andere landen in Zuidoost-Azië, of zelfs Mexico. Andere bedrijven stellen hun investeringen juist uit door de toenemende onzekerheid.

2. Brexit

Deal or no deal? Of uitstel? Of afstel? De Brexit discussie gaat maar door… De aanhoudende onzekerheid die dit al sinds 2016 met zich meebrengt, zorgt bij veel ondernemingen voor onrust. Bedrijven vrezen voor een no deal-Brexit, waarbij het Verenigd Koninkrijk zonder afspraken en handelsovereenkomsten de EU verlaat. Dit zou voor (Britse) bedrijven betekenen dat zij toegang tot de EU-markt verliezen, en andersom.

Aan de ene kant is Nederland op economische gebied niet blij met de Brexit. Immers, Britse bedrijven doen overal in Europa zaken. Aan de andere kant worden Europese landen steeds aantrekkelijker als bestemming voor bedrijven die momenteel in het Verenigd Koninkrijk gevestigd zijn. Deze bedrijven oriënteren zich meer en meer op nieuwe mogelijke uitvalbasissen op de Europese markt. De situatie heeft niet alleen invloed op deze bedrijven, ook ondernemingen uit andere delen van de wereld herzien hun strategie vanwege de noodzakelijke toegang tot de EU. Dit kan ervoor zorgen dat er de komende jaren meer bedrijven voor Nederland of een andere Europese lidstaat kiezen als vestigingslocatie, en minder bedrijven voor het Verenigd Koninkrijk.

3. Technologie & innovatie

Technologie en innovatie zijn vaak vage begrippen die we tegenkomen, maar deze factoren zorgen er wel voor dat bedrijven zichzelf opnieuw aan het uitvinden zijn en veranderingen doormaken. Een goed voorbeeld is de auto-industrie. Zij profileerden zich eerder als een autoproducent. Tegenwoordig noemen zij zich meer een technologiebedrijf of een aanbieder van netwerkmobiliteit. We zien een verandering in de manier waarop goederen worden geproduceerd en hoe deze worden verkocht. Hierdoor krijgen bedrijven een andere vestigingsvraag of is er vraag naar ander personeel dan voorheen. Dit kan soms voordelig en soms nadelig uitpakken voor onze regio.

Buitenlandse bedrijven in het Noorden

In dit blog staat het nu beknopt beschreven, maar diverse factoren kunnen een wereldwijde, continentale, landelijke of zelfs regionale invloed hebben op het aantrekken van buitenlandse bedrijven. De voorbeelden hierboven zijn slechts een aantal van de vele factoren die acquisitie beïnvloeden en die we in meer of mindere mate (gaan) merken. We doen elke dag weer ons uiterste best om bedrijven binnen te halen, maar zo zie je maar dat er binnen het acquisitieveld veel elementen zijn waar je geen invloed op hebt en waar je op moet anticiperen. Het ene moment ben je actief in gesprek en een dag later is het niet meer relevant.

Gelukkig doen wij het als (Noord-)Nederland goed op het gebied van acquisitie en hebben wij in het Noorden veel buitenlandse bedrijven in de achtertuin om te koesteren.
Een indruk krijgen van de buitenlandse investeringen in Noord-Nederland?

Bekijk de bedrijven die de NOM heeft begeleid op de kaart!