Jens Ruesink: ‘Drie valkuilen bij een investeringsaanvraag’

Veel Noord-Nederlandse ondernemers weten de weg naar de NOM te vinden wanneer zij financiering nodig hebben voor een innovatie. Per jaar melden zo`n 100 tot 150 ondernemers zich bij ons om in aanmerking te komen voor een vroegefasefinanciering. Daarvan moeten we het grootste deel afwijzen, vaak omdat de investeringsaanvraag niet voldoet. Het afgelopen halfjaar heb ik geïnventariseerd wat de valkuilen zijn bij de financieringsaanvraag. In dit blog vertel ik hier graag over.

Vermijd deze valkuilen bij je investeringsaanvraag

Er zijn verschillende oorzaken voor een afwijzing van een investeringsaanvraag: van onrealistische plannen tot een niet capabel team. Sommige oorzaken zijn goed te voorkomen door betere voorbereiding. Daarom hier een top drie van de meest voorkomende redenen voor afwijzing en tips om te zorgen dat jou als ondernemer dit niet overkomt.

Valkuil 1: Oppervlakkige businessplannen

Een businessplan schrijven klinkt makkelijk, maar is van veel ondernemers geen hobby. Dit blijkt ook uit de wisselende kwaliteit van de aanvragen die bij ons binnenkomen. De techneuten zijn bijvoorbeeld goed te onderscheiden van de commerciële ondernemers. Het schrijven van een goed businessplan is toch echt vakwerk. Het vertalen van ideeën die veelal in het hoofd zitten in een ondernemingsplan is voor veel ondernemers niet weggelegd. Zinnen als “een goede prijs/kwaliteitverhouding” werken niet. Plannen en ideeën moeten concreet en SMART zijn. Vraag een expert die ondersteunt bij het maken van een businessplan. Initiatieven zoals Flinc kunnen ondernemers helpen met het schrijven van een businessplan.

Jens Ruesink: 'Drie valkuilen bij een investeringsaanvraag'

Valkuil 2: Onrealistische begrotingen

Ook in het voorspellen van omzetten en kosten blijkt de ondernemer veelal mis te zitten. Ondernemers maken in hun investeringsaanvraag de mooiste voorspellingen met prachtige prognoses en winstverwachtingen. Deze zijn vaak geschreven vanuit een optimistisch perspectief van de ondernemer. Als Investment Manager heb ik de ervaring dat de opgestelde prognoses van een ondernemer in 9 van de 10 gevallen niet uitkomen.

Wees daarom kritisch naar jezelf als ondernemer en probeer 3 scenario`s uit te werken. Dit is prettig voor zowel de investeerder als voor jouzelf als ondernemer. Ik als investeerder gebruik dit voor het bepalen van milestones. Dit zijn bijvoorbeeld het behalen van een bepaalde omzet of bedrijfsresultaat. Wanneer een ondernemer deze mijlpalen realiseert, dan kan het bedrijf tegen een lucratief bedrag aandelen van ons terugkopen. Het is dus van belang om realistische begrotingen te maken.

Lees ook mijn blog 'Waardebepaling, een eeuwige discussie?'

Valkuil 3: Slechte marktvalidatie

Een zeer veel voorkomende valkuil is de marktvalidatie. Ondernemers zijn optimistisch en de hele wereld zit te wachten op hun nieuwe innovatie. Vrienden, bekenden en familie zijn allemaal enthousiast. Maar wie gaat er daadwerkelijk betalen en het product afnemen? Welke serieuze partijen heb je gesproken en zijn daadwerkelijk geïnteresseerd? Willen zij zich ook al financieel committeren?

Dit zijn vragen die veel ondernemers niet concreet kunnen beantwoorden. Het blijft vaak bij: “Het bedrijf is geïnteresseerd als het product klaar is, maar ze willen eerst het product zien”. Dit voelt voor mij als investeerder als een nette afwijzing. Wees daarom als ondernemer kritisch naar de markt en probeer partners of launching customers vroegtijdig formeel te committeren door een intentieverklaring of samenwerkingsovereenkomst. Doe goed onderzoek met concrete resultaten.

Lees ook 'Tips, tools en modellen voor een succesvol innovatieproces'

Doe je voordeel bij je volgende investeringsaanvraag

Tot zover deze korte toelichting van drie valkuilen die ik veel tegenkom bij financieringsaanvragen. Doe er je voordeel mee en succes met de volgende investeringsaanvraag!

Wil je meer lezen over innoveren en financiering voor innovaties? Download dan ons gratis whitepaper ‘Van innovatief idee naar commercieel product.’

Van innovatief idee naar commercieel product

In dit whitepaper leer je:

  • Hoe het innovatieproces eruit ziet en welke uitdagingen je onderweg tegenkomt
  • Welke mogelijkheden er zijn om deze vroege fase van je idee/product te financieren
  • Op welke manier de NOM als investeerder jou kan helpen
Lees whitepaper