Terug naar Actueel

De stralende toekomst van Emmelkamp

In opdracht van Xenz ontwikkelde Emmelkamp uit Drachten de Feel Good Shower, een douche die is voorzien van geïntegreerde UV- en infraroodstraling. Het kansrijke wellnessproduct staat aan de vooravond van een grootschalige marktintroductie. Een verhaal over verantwoord bruin worden, extra vitamine D en een bijzondere financiering.

Camilo Behage zat in een tussenjaar toen hij in 2007 werd gebeld door Folkert Emmelkamp. De oprichter en toenmalig eigenaar van Emmelkamp B.V. kampte met een personeelstekort. Of Camilo hem uit de brand wilde helpen. Een half jaartje moet lukken, dacht Camilo. Daarna weer aan de studie. Hij maakte indruk en bemoeide zich zelfs regelmatig met de bedrijfsvoering. Als je het zo goed weet, waarom neem je dan niet zelf de leiding?, grapte de directeur. ‘We raakten in dat half jaar zo goed op elkaar ingespeeld, dat hij op een gegeven moment vroeg of ik het bedrijf op termijn niet wilde overnemen’, blikt Camilo terug. En dat is precies wat er is gebeurd. Geleidelijk aan kreeg hij de volledige verantwoordelijkheid en sinds kort is hij officieel eigenaar van de Friese producent van wellnessproducten.

Ideale partner

De core business van Emmelkamp is het ontwikkelen, produceren en verkopen van high end infraroodstralers voor cabines en sauna’s. Voor toepassing dus in vochtige ruimtes. Plekken waar hoge eisen worden gesteld aan de kwaliteit en het design van de producten. De infraroodstralers worden door heel Europa geleverd aan dealers en organisaties in de wellnessbranche. ‘We worden vooral geroemd om onze innovatiekracht’, zegt Camilo. ‘Zo waren we het eerste bedrijf dat in staat was een infraroodstraler voor de vochtige ruimte te ontwikkelen.’ Die goede reputatie bleef ook bij Xenz (voorheen Beterbad) niet onopgemerkt.

De gerenommeerde producent van baden en douchebakken wilde haar assortiment verrijken met een nieuwe infraroodstraler en zag in Emmelkamp de ideale partner om die te vervaardigen. Het was het begin van een mooie en vruchtbare samenwerking. Een samenwerking waarbij Emmelkamp verantwoordelijk is voor de productie en Xenz de verkoop in de Benelux voor zijn rekening neemt.

Veel gezondheidsproblemen worden, vooral tijdens de donkere wintermaanden, veroorzaakt door een gebrek aan vitamine D. Quick wellness dus, in je eigen badkamer.
Camilo Behage | Emmelkamp B.V.

Vitamine D

‘De nieuwe infraroodstraler moest concurreren met een bestaand en gepatenteerd product dat in die specifieke markt al geruime tijd een monopoliepositie had’, licht Camilo toe. ‘We zijn de mogelijkheden grondig gaan onderzoeken. Een tijdrovend en complex proces dat uiteindelijk heeft geleid tot de ontwikkeling van de Feel Good Shower, een douche die is voorzien van geïntegreerde UV- en infraroodstraling.

In tegenstelling tot de concurrent is de Feel Good Shower voorzien van lage druk UV lampen, waardoor het zeer geschikt is voor de lichtere huidtypen. Door gebruik te maken van die technologie hebben we hun patent weten te omzeilen. De lage druk UV lampen zorgen tijdens het douchen voor een verantwoorde, egale bruining en stimuleren de aanmaak van extra vitamine D. En dus voel je je na afloop niet alleen
schoner, maar ook fitter en gezonder. Veel gezondheidsproblemen worden, vooral tijdens de donkere wintermaanden, namelijk veroorzaakt door een gebrek aan vitamine D. Quick wellness dus, in je eigen badkamer’.

Crowdfunding

De Feel Good Shower is ontwikkeld en de verwachtingen zijn hooggespannen. Tijd dus voor een grootschalige marktintroductie. Om die ook daadwerkelijk tot een succes te maken was uitbreiding van het werkkapitaal nodig. Er moet door Emmelkamp tenslotte flink worden geproduceerd. Tegelijkertijd was er behoefte aan financiering voor de overname van het aandelenpakket van oprichter Folkert Emmelkamp.

Op zoek naar mogelijkheden kwam Camilo in contact met financieringspecialist Ronald Seinen van Credion Friesland, een intermediair voor zakelijke financieringen. ‘We zijn intensief met elkaar aan de slag gegaan’, zegt Ronald. ‘Op basis van mijn bevindingen heb ik Camilo geadviseerd te kiezen voor een combinatie van crowdfunding via Collin Crowdfund en financiering door de NOM. Collin Crowdfund, waar ik ben opgesteld als crowdfundcoach, is een toegankelijk crowdfunding platform voor kredietwaardige mkb’ers. Waarom die combinatie? Met alleen crowdfunding zou Camilo te maken krijgen met harde rente- en aflossingsafspraken. De vermogenssituatie van Emmelkamp leende zich er echter niet voor om zoveel vreemd vermogen in te passen. Een achtergestelde lening van de NOM kan ik voor het crowdfunding platform daarentegen meetellen als eigen vermogen. Door samen op te trekken zorgen we dus voor een gezonde financieringsverhouding.’

Beter en goedkoper

Voor de NOM is het voor het eerst dat er wordt samengewerkt met Collin Crowdfund. En als het aan Investment Manager Klaas Kooistra ligt niet voor het laatst. Minstens zo enthousiast is hij over de toekomst van Emmelkamp. ‘Met de Feelgood Shower is een product ontwikkeld dat kwalitatief niet alleen beter, maar ook goedkoper en gebruiksvriendelijker is dan de concurrent’, zegt Klaas. ‘Daarnaast heeft Emmelkamp het productieproces dermate goed op orde dat ze tijdig grote aantallen kunnen leveren. Dat moet ook wel, bleek uit een gesprek dat ik voerde met directeur Egbert Lassche van Xenz. Hij wist me ervan te overtuigen dat de marktkansen voor de Feel Good Shower niet alleen nationaal, maar ook internationaal enorm zijn.’

Export

De NOM en Camilo zijn geen onbekenden van elkaar. Vrij recent was hij, samen met zijn zus Arlen Twaalfhoven, ook al gefinancierd voor de HugSeat, ’s werelds eerste infraroodcabine voor één persoon. Hij geeft aan dat Emmelkamp, mede dankzij de ondersteuning van de NOM en Collin Crowdfunding, klaar is om de markt te bestormen. We zijn zelfs in een vergevorderd stadium om het gamma van de Feel Good Shower uit te breiden met andere modellen. ‘Maar ook is het vizier gericht op de export, zegt hij. ‘Want waar Xenz de verkoop doet voor de Benelux, doen wij dat voor de rest van Europa. Zo ben ik druk bezig om te kijken welke landen, kanalen en partijen voor ons het meest interessant zijn. Eén ding is zeker: de toekomst ziet er zonnig uit.’

Bekijk de website van Emmelkamp