Food Expo in Las Vegas: kansrijke business

Netwerken Midden-Oosten op agribeurs in UtrechtMeer dan 20.000 foodprofessionals en (voedsel)technologie-experts bezochten deze zomer IFT17, één van ’s werelds meest befaamde Food Expo’s. Foreign Direct investment manager Joep de Vries was er namens de NOM bij, samen met andere leden van het overkoepelende label Invest in Holland. Want het warm maken van bedrijven uit de voedingsmiddelenindustrie voor vestiging in Nederland begint met zichtbaar zijn en netwerken.

De uitdaging voor Invest in Holland is slim kiezen uit het wereldwijde aanbod van beurzen en evenementen. Vorig jaar streek het team voor het eerst neer op de IFT Food Expo, toen in Chicago, hometown van het Institute of Food Technologists (IFT) met een wereldwijd ledenbestand. “We besloten toen drie jaar op een rij deel te nemen”, vertelt Joep, die daarom dit jaar naar Las Vegas reisde voor het driedaagse walhalla voor de ingrediëntenbusiness. “Volgend jaar evalueren we uitgebreid wat het leggen van lijntjes ons daar heeft opgeleverd.”

Proactief
De kunst is om als Nederland serieus in beeld te zijn zodra een bedrijf internationaal op zoek is naar een nieuwe vestigingsplek. “En zichtbaar worden vraagt investeringen, zowel in tijd als in geld”, weet Joep. Hij is daarom blij met de samenwerking van de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROMs) binnen de koepel Invest in Holland. “Het is een experiment, maar wat mij betreft nu al geslaagd. We delen de kosten en we bereiken meer. We weten samen ook meer, zodat we goede proactieve strategieën kunnen bedenken voor het benaderen van multinationals voor wie ons vestigingsklimaat aantrekkelijk is.”

Wageningen is icoon
Het team Invest in Holland bemande een stand in het Holland Food Valley Pavilion, waar ook bedrijven als AkzoNobel en instituten als NIZO Food Research zichzelf presenteerden. Opvallend vond Joep dat – in zijn gesprekken met internationale partijen – Wageningen University & Research (WUR) een icoon blijkt. “De WUR is wereldwijd bekend en daarmee een fijne opening in kennismakingsgesprekken, zeker omdat we bij deze beurs focussen op R&D. We merkten overigens ook dat herhaling werkt; onze aanwezigheid vorig jaar is opgemerkt en relaties waarderen het om je weer te treffen.”

In beeld zijn
De Foreign Direct Investment manager kijkt tevreden terug op de beurs. “We blijven leren en uitproberen. Zo realiseerden we meer reuring dan vorig jaar, door al weken voor de beurs te starten met marketing. Dat heeft de nodige journalisten getrokken en komt ook ten goede aan het exportklimaat. Volgend jaar willen we nog steviger inzetten op marketing en maanden voor aanvang van de beurs gericht campagne voeren. Vanzelfsprekend bezochten we ook zelf veel bedrijven op de beurs, naast de netwerkgesprekken in de eigen stand. Persoonlijke relaties zijn belangrijk: op het juiste moment in beeld zijn en helder maken wat we in (Noord-)Nederland te bieden hebben.”

Aanknopingspunten
De nieuwe contacten leverden een concrete lead op van een MKB-bedrijf – van buiten de VS – dat mogelijk interesse heeft in een Nederlandse vestiging. Andere aanknopingspunten worden de komende periode verder benut. “Bovendien gaan we met enkele Noord-Nederlandse partijen ook een dairybeurs verkennen waarover we op de IFT17 in gesprek zijn geraakt. Het blijft zoeken naar openingen en plekken waar netwerken samenkomen waarbij we kunnen aanhaken. Een kwestie van langere adem, maar wat we nu investeren komt ons ten goede als bedrijven om zich heen kijken naar een goede uitvalsbasis in Europa.”

 

Delen via Whatsapp: