Terug naar het overzicht

Klippa klaar voor internationale expansie dankzij investering van de NOM

Het Groningse Klippa zet langzaam maar zeker de eerste stappen buiten Nederland. Een investering van de NOM zorgt voor slagkracht op salesgebied en de eigenaren mikken op het veroveren van de Europese markt met hun OCR, oftewel: scan & herken techniek. “We willen de nummer 1 documentverwerker van Europa worden.”

Nederland belangrijke koploper in innovatie

Bart-Jan Maatman (CFO Klippa) ziet de voordelen van hun team van millennials: “We hebben allemaal veel gereisd de afgelopen jaren. Europa voelt voor ons als één gebied, één markt. Zowel als arbeidsmarkt en als afzetmarkt. Nederland is koploper als het gaat om innovatie en techniek. De combinatie van marktleidende techniek en lokale expertise zorgt ervoor dat we meer voet aan de grond gaan krijgen in de landen om ons heen. In Frankrijk, België, Spanje en de UK worden er al duizenden documenten per dag verwerkt door onze systemen.” Dat systeem is een techniek waarbij papieren documenten kunnen worden ingescand en de gegevens op die documenten automatisch worden herkend en verwerkt. Dat scheelt ontzettend veel tijd voor organisaties die veel papieren documenten moeten digitaliseren: ze hoeven gegevens niet meer handmatig in te voeren.

Uitstekende potentie

Klippa startte ooit als app voor zzp-ers. Geboren uit eigen bonnetjesfrustratie bedachten de ondernemers een tool om zo hun administratieve lasten te verlichten. Een foto van een bon en dan automatisch in de administratie, zonder allerlei data over te moeten typen: dát zou veel rust geven. Maar inmiddels hebben ze de OCR-techniek die ze ontwikkelden breder beschikbaar gemaakt en kunnen bedrijven de techniek los afnemen in een API. Klippa kwam in contact met de NOM om zich te oriënteren op financieringsmogelijkheden. Met succes. De NOM erkende de uitstekende kwaliteit van de techniek en bijbehorende potentie. Klaas Kooistra, Investment Manager bij de NOM: “Klippa heeft een uitstekend en gedreven team van experts vanuit verschillende vakgebieden en hun OCR technologie is de beste in de markt. Klippa heeft de potentie om internationaal op te kunnen schalen. De markt waarin ze opereren kent al een redelijke concurrentie, maar ik heb alle vertrouwen dat ze die het hoofd kunnen bieden.” De nieuwe financiële ruimte zet Klippa nu volop in op groei in sales.

“Om elkaar echt te begrijpen, moet je de taal spreken”

Maatman: “We hebben ons marketing- en salesteam in de afgelopen maanden uitgebreid met internationals. Om elkaar echt te begrijpen, moet je de taal spreken. Dus hebben we nu bijvoorbeeld mensen uit Duitsland, Spanje en Portugal in dienst.” Die strategie blijkt te werken; de eerste internationale klanten hebben zich inmiddels dus gemeld. Maar wat Maatman betreft, is dat nog maar het begin. “Onze techniek staat en is klaar voor opschaling. In Nederland is veel belangstelling, maar we hebben vanaf het begin alles zo ingericht dat we ook makkelijk de grens over zouden kunnen. Het is soms zoeken; veel Europese landen zijn nog lang niet zo gedigitaliseerd als Nederland, maar daar ligt wat ons betreft juist een kans. Wij zijn er nu op tijd bij en kunnen onze klanten begeleiden in het proces. Niet alleen de kwaliteit van je product is belangrijk, ook het momentum. En dat momentum is nu.”

Meer informatie vind je op de website van Klippa.