Terug naar het overzicht

5 tips om je concurrenten voor te blijven

Op een paar monopolisten na, heeft elk bedrijf een aantal concurrenten. Wat voor product of dienst je ook aanbiedt, er is altijd wel iemand die iets vergelijkbaars doet of levert. En als dat nog niet zo is, omdat je écht iets unieks verkoopt, ga er dan maar vanuit dat je vroeg of laat alsnog met concurrentie te maken krijgt. In dit artikel geven we je daarom 5 tips om je concurrentiepositie te versterken en je concurrenten voor te blijven.

1 Het begint met zelfkennis: bepaal je concurrentievoordeel

Het is belangrijk om te weten wie je grootste concurrenten zijn. Dat doe je in eerste instantie door goed naar jezelf te kijken. Wat maakt jouw product of dienst zo bijzonder? Welke ergernis los je op voor je potentiële klanten? Of welk gemis vul je in? Door erachter te komen waarom klanten voor jou kiezen, kun je ook achterhalen wie je belangrijkste concurrenten zijn. Dat zijn namelijk de bedrijven die, in meer of mindere mate, in dezelfde behoefte voorzien of hetzelfde probleem oplossen. Als je dit inzicht hebt, kun je datgene wat je onderscheidend maakt, verder uitbouwen. En zo vergroot je de voorsprong op je naaste concurrenten.

2 Niet in alles de beste

Er zijn maar weinig bedrijven die echt in alles de beste zijn. Het is dus wellicht te ambitieus om te beweren dat je sneller, goedkoper én kwalitatief superieur bent. Wees daarom realistisch. Niet alleen naar jezelf toe, maar ook naar je klanten. Die vinden het waarschijnlijk prima om wat meer te betalen voor betere kwaliteit.

Weet daarnaast ook wat je zelf niet goed kunt. Ben je bijvoorbeeld goed in de ontwikkeling van nieuwe technische toepassingen, maar niet in het benutten van de commerciële kansen die dat met zich meebrengt? Zoek dan iemand die je daarin aanvult. Probeer dus niet alles zelf te doen.

3 Laat je niet afschrikken door concurrentie

Hoewel een monopoliepositie ook voordelen heeft, is er niets mis met concurrentie. Als je concurrenten hebt, bevestigt dat namelijk de marktpotentie. En het geeft je de mogelijkheid om van ze te leren. Het kan geen kwaad goed te bestuderen wat je concurrenten precies doen en waarom hun klanten voor ze kiezen. En in aanvulling op punt 1: wat kun je toevoegen ten opzichte van het huidige aanbod in de markt?

Tegelijkertijd kun je concurrenten ook gebruiken om gezamenlijk je concurrentiepositie te verbeteren. Misschien zijn er samenwerkingsmogelijkheden, soms is 1 plus 1 echt meer dan 2. Probeer je in ieder geval niet te onderscheiden door concurrenten af te kraken. Ga uit van je eigen kracht, en laat zien wat jou zo bijzonder maakt.

4 Geniet van succes, maar blijf in beweging

Aan de top blijven is moeilijker dan aan de top komen. Daarom is het belangrijk dat je niet te lang stil blijft staan bij je succes. Want wat vandaag werkt, kan morgen alweer achterhaald zijn. Zorg dat je weet met welke ontwikkelingen je klanten worden geconfronteerd en speel daar op in. Blijf ontwikkelen en zoeken naar groeimogelijkheden. Kijk ook buiten je standaard markt: hoe is je techniek nog meer toe te passen? In welke markten is potentieel ook vraag naar jouw product?

5 Kom van je eiland af

We zeiden het al even bij punt 2: het is heel verleidelijk om als ondernemer alles zelf te doen. Je bedrijf is toch jouw kindje en soms kan het lastig zijn dingen uit handen te geven. Maar als je wilt blijven ontwikkelen en doorgroeien, dan moet je wel. Betrek je organisatie, je klanten en je netwerk daarom zo goed mogelijk bij je bedrijf. Deel je visie, laat je inspireren door de mensen om je heen. Sluit je als ondernemer niet op in je kantoor om te werken aan het ultieme masterplan, maar toets je visie bij belangrijke stakeholders en sta open voor hun feedback.

Tot slot

Onderscheidend vermogen is het belangrijkste middel om je concurrentiepositie te verstevigen. Inzicht in datgene wat je onderscheidt, is de sleutel tot succes. Dat geldt niet alleen voor je klanten, maar ook voor eventuele investeerders. Als we vanuit de NOM nadenken over het investeren in een bedrijf, willen we altijd graag weten waarom klanten voor jou kiezen. Toegevoegde waarde en inzicht daarin, in plaats van dertien in een dozijn, dat maakt het verschil..

Ben je actief bezig met je strategie, verdere groeimogelijkheden en wil je weten wat de impact is van investeerders op je bedrijf? Download dan onze whitepaper, daarin vertellen we je er alles over.