Datacenter Fryslân ontpopt zich tot knooppunt digitale infrastructuren

Datacenter Fryslan ontpopt zich tot knooppunt didgitale infrastructurenNOM kijkt om: Hoe gaat het eigenlijk met de bedrijven waar NOM in het verleden in participeerde? In deze rubriek kijken we samen met ondernemers terug naar de ontwikkeling tussen toen en nu.

De visionaire kijk van Else Maria van der Meulen gaf – samen met een gedegen groeiplan – ruim tien jaar geleden bij de NOM de doorslag voor medefinanciering van het DataCenter Fryslân. Het gat in de markt is sindsdien meer dan gevuld. Bevlogen vertelt de directeur hoe haar Friese ‘hub’ zich anno 2018 lijkt te ontwikkelen tot hét regionale knooppunt van digitale infrastructuren.

Het begon allemaal met een piepklein datacentertje bij DataDiensten Fryslân, het andere bedrijf van de ondernemende Else Maria. ‘Dat was meer een bezemkast, maar er bleek grote behoefte aan een datacentrum onder onze Friese klanten.’ De oprichting van DataCenter Fryslân (DCF) in 2008 was dan ook een schot in de roos. Het Leeuwarder bedrijf bedient regionale klanten uit de zorgsector, het onderwijs, de overheid en de ICT en geeft zo mede vorm aan de digitale ontwikkelingen in de Friese regio. Al in 2014 werd het hoog tijd voor een tweede vestiging. ‘We zaten aan ons maximum op de Francois HaverSmidtwei, terwijl de vraag bleef groeien’, vertelt Else Maria. ‘Bovendien bieden we als datacentrum met twee locaties meer veiligheid en continuïteit.’

Infrastuctuur als service
Naast het bieden van professioneel onderdak voor data- en telecommunicatieapparatuur van grotere organisaties, geeft DCF andere ondernemers de kans om in de regio ICT-diensten aan te bieden die in het datacenter gehost worden, zoals cloudservice. Zelf overweegt het datacenter ook een beweging richting dienstenaanbod, ingegeven door klantvragen en ICT-partners. ‘We verhuren nu kale racks waar klanten hun hardware veilig kunnen plaatsen, maar we merken dat bedrijven wel van dat ‘ijzerwerk’ af willen. Wij oriënteren ons daarom op een platform waarmee we klanten kunnen bieden wat zij nodig hebben aan digitale infrastructuur, van capaciteit en rekenkracht tot service storage. Dit jaar verdiepen we ons verder in die zogenoemde IAAS – infrastructure as a service – omdat we klaar willen zijn voor de toekomst.’

Digitale hub
Het creëren van een toegankelijke, veilige Friese cloud: dat is waar het DCF uiteindelijk naartoe werkt. ‘Met continuïteit als hoofddoel’, benadrukt Else Maria. ‘Alle acties en ontwikkelingen in ons datacenter staan in het teken van continuïteit, zodat onze klanten altijd voorzien blijven van een digitale infrastructuur. Wat dat betreft fungeren we steeds meer als een knooppunt in Friesland, omdat ook partijen als KPN en KabelNoord hier uitkomen. We ontwikkelen ons tot een hub van waaruit dienstenleveranciers heel Friesland kunnen voorzien van digitale diensten. Het faciliteren daarvan vinden wij belangrijk, daarom zijn we ook aangehaakt bij Connect.frl. Met dit regionale samenwerkingsverband werken we – in de lijn van Economische Zaken – aan cybersecurity
en het stimuleren van de IT-arbeidsmarkt in het Noorden.’

Kennis en krachten bundelen
Datacenter Fryslan ontpopt zich tot knooppunt didgitale infrastructurenAls visionaire ondernemer kijkt Else Maria altijd vooruit én over de grenzen van het eigen bedrijf. ‘Juist als datacenter hebben wij een belangrijke rol in de digitalisering van voorzieningen als zorg en onderwijs en het Friese bedrijfsleven. Door het bundelen van kennis, kunde en krachten binnen Connect.frl kunnen we een sterkere impuls geven aan de IT-ontwikkelingen in deze regio. Daar hebben wij als DCF ook weer profijt van. Het is met dank aan mijn bevlogen team dat ik de ruimte heb om naast de interne focus ook actief bezig te zijn met bewegingen buiten DCF. De inzet, betrokkenheid en verantwoordelijkheid binnen het team zijn hoog, daar ben ik blij mee én trots op. We hebben er met elkaar voor gezorgd dat ons datacenter niet meer weg te denken is in
Friesland. Dat samen te bereiken, is het mooiste dat er is.’

Risicovolle financiering
Door het feit dat DCF al vanaf het prille begin floreert, is het moeilijk voor te stellen dat Else Maria elf jaar geleden nog moest praten als brugman om de financiering voor oprichting van het datacenter rond te krijgen. ‘Het was aan de vooravond van de crisis en de IT-sector werd gezien als risicovol. Ook al stonden de klanten bij voorbaat te springen, zowel de banken als de NOM waren kritisch. Begrijpelijk, want de voorzieningen in een datacentrum vragen grote investeringen.

Gelukkig heb ik het betoog dat ik bij de NOM hield over de voorziene groei en spin-off waar kunnen maken. Nog voor de opening van onze tweede vestiging was de lening afbetaald. Dat gaf een goed gevoel, want het liefst sta ik als ondernemer op eigen benen. Al was ik wel blij dat de NOM er was als partner toen het nodig bleek.’

Veilig en energiezuinig
Het openen van een tweede vestiging was de grootste stap die DCF in de afgelopen tien jaar maakte. ‘Dat heeft onze positie enorm versterkt, omdat de continuïteit veel beter te waarborgen is als klanten hun hardware over twee locaties kunnen verdelen. Hetzelfde doen we straks met het platform waarop we infrastructuur als dienst gaan aanbieden’, vertelt Else Maria. Investeringen in de koeling hebben eveneens bijgedragen aan de continuïteit. ‘Met twee verschillende koelsystemen kan er eentje compleet uitvallen zonder gevolgen voor onze klanten.’ Het besparen van energie blijft wel een uitdaging. ‘Ons centrum is door het bulkwerk al een stuk energiezuiniger dan wanneer klanten de apparatuur zelf zouden beheren, maar het kan altijd beter. Daarom blijven we bewuste keuzes maken en zoeken naar innovatieve mogelijkheden voor bijvoorbeeld warmte-uitwisseling.’

Delen via Whatsapp: