Terug naar het overzicht

Wat is jouw bedrijf waard?

31-01-2019

Je bent eruit: om jouw bedrijf verder te laten groeien, heb je investeerders nodig. Dat is een belangrijke stap, dus je gaat niet over 1 nacht ijs. Een van de eerste dingen die je nu gaat doen, is je bedrijf waarderen. Want als je niet weet wat de waarde van je bedrijf is, wordt het lastig om investeerders te vinden. In dit artikel lees je hoe je de waarde van je bedrijf kunt bepalen.

3 waarderingsmethoden

Er is geen heilige graal als het om het waarderen van je bedrijf gaat. Maar dat betekent niet dat er geen handvatten zijn. De volgende 3 waarderingsmethoden worden vaak gebruikt om de waarde van een onderneming in te schatten:

  • Discounted cash flow
  • Venture capital-methode
  • Market multiples

Hieronder leggen we kort uit wat deze methoden inhouden. Tot slot vertellen we je nog over een vierde optie: het uitstellen van de bedrijsfwaardering.

Discounted cash flow (DCF)

Bij een DCF wordt je bedrijf gewaardeerd aan de hand van toekomstige geldstromen. Oftewel: we kijken naar het geld dat je in de toekomst met je bedrijf kunt verdienen, de vrije cashflow. Daarvoor breng je alle toekomstige geldstromen in kaart, om vervolgens de inkomende met de uitgaande te verrekenen. De vrije cashflow maak je vervolgens contant. Dat houdt in dat je het toekomstige bedrag aan de hand van een gekozen rentepercentage terugrekent naar de huidige waarde. Dit doen we met de cost of capital of discount rate. Zodra je vrije cashflow contant is gemaakt, heb je de waarde van je onderneming te pakken.

Venture capital-methode

Een investeerder is geen goed doel: hij wil waar voor zijn geld. Met de venture capital-methode kijken we naar de potentiële waarde van de investering op het moment dat de investeerder weer uit wil stappen. Deze methode bekijkt de bedrijfswaardering vanuit de investeerder, en minder vanuit jou als ondernemer.

De investeerder moet bij deze methode van tevoren bepalen hoeveel hij met zijn investering wil terugverdienen, de ‘return on investment’. Daarnaast moet hij een idee hebben van de waarde van je onderneming over een aantal jaar, als hij zijn aandeel weer wil verkopen.

Met deze 2 elementen kan een investeerder terugrekenen en bepalen hoeveel hij nu in je bedrijf wil investeren.

Market multiples

Je kunt je bedrijf waarderen door te werken met multiples. Dit is eenvoudiger dan met de DCF- of Venture capital-methode. De waarde van je bedrijf wordt gebaseerd op bedragen waarvoor vergelijkbare bedrijven zijn verkocht. Het is hierbij wel van belang dat de risicoprofielen van beide ondernemingen gelijk zijn. Een van de meest gebruikte multiples is de Enterprise Value multiple: Enterprise Value / EBITDA. Deze formule geeft aan hoe lang het duurt om met een gelijkblijvende EBITDA de acquisitie van (100% van) het bedrijf terug te verdienen.

Zo maak je het makkelijker

Welke methode je ook gebruikt: er is altijd ruimte voor discussie. Dat is logisch, want jij en de investeerder hebben verschillende belangen. Hij betaalt het liefst zo min mogelijk per aandeel, terwijl jij juist zo veel mogelijk per aandeel wilt krijgen. Meestal wordt er dan ook een combinatie van methoden gebruikt om de waarde te bepalen. Toch kan een waarderingsdiscussie best lastig blijven. Maar er zijn nog andere methoden, bijvoorbeeld de convertible loan.

Die zien we steeds vaker terugkomen. Hierbij leent de investeerder je een bedrag, zonder dat hij daar direct aandelen voor terugkrijgt. Er wordt van tevoren afgesproken wanneer de lening wordt omgezet naar aandelen. Vaak krijgt de investeerder hierbij een korting op de dan geldende waardering voor het risico dat hij eerder genomen heeft.

Investor ready worden?

Het waarderen van je bedrijf is 1 van de stappen die je moet nemen om investeerders aan te trekken. Bij het ophalen van financiering komt er meer kijken dan alleen het waarderen van je bedrijf. Benieuwd hoe jij investor ready kunt worden? Download dan ons whitepaper!

 


Meer lezen

Gerelateerde kennis artikelen


Aanmelden voor de NOMMER