Terug naar het overzicht

Siem Jansen over maatschappelijke betrokkenheid van ondernemers

11-08-2015

Een paar jaar geleden heeft ING uitgezocht hoe maatschappelijk betrokken ondernemers waren in Nederland. De uitkomst daarvan was dat Noordelijke ondernemers maatschappelijk actiever waren dan hun collega’s elders in Nederland.

Vooral in sportverenigingen. Hartstikke mooi natuurlijk, maar ik heb daar toen in een column al eens een vraagteken bij geplaatst. Vooral de vraag of je als ondernemer niet veel meer op andere plekken maatschappelijk actief zou moeten zijn.

NOM directeur Siem Jansen over maatschappelijke betrokkenheid van ondernemers

Immers, de sportvereniging wordt vaak gesponsord door dezelfde ondernemers, terwijl vanuit het belang van het bedrijf, opleiding mijns insziens belangrijker is. Een pleidooi om actiever te zijn in bijvoorbeeld schoolbesturen, op allerlei niveaus. Daar wordt immers gewerkt aan de vakman/vakvrouw van de toekomst. Je daarover druk maken is niet alleen maatschappelijk  relevant, maar ook essentieel voor de toekomst van ondernemingen.

En met het toenemen van decentralisaties en bezuinigingen in de zorg, kan ik mij ook voorstellen dat zakelijk inzicht en kennis in de aansturing van zorginstellingen een pré kan zijn.  Ik denk dat ondernemers daar een waardevolle bijdrage in kunnen leveren. Maar wie pakt die handschoen op?


Meer lezen

Gerelateerde blogs


Aanmelden voor de NOMMER