Terug naar het overzicht

Siem Jansen: ‘Over bedrijven contactdagen en zo’

23-02-2017

In mijn vorige blog ‘Het kan vriezen, het kan dooien’ heb ik iets gezegd over gebrek aan exportactiviteiten in Noord-Nederland en het gebrek aan innovatie. Tenminste wat het laatste betreft heb ik dat gedaan in de vorm van een vraag. Ook hier leveren de macrocijfers het bewijs dat we in Noord-Nederland te weinig innoveren.

In tegenstelling tot het gebrek aan exportkracht ben ik van mening dat bij deze macrocijfers wel een aantal vraagtekens te plaatsen zijn over de wijze van meten van de investeringen in innovatie binnen een bedrijf. Dat is simpelweg bijna onmogelijk. Bovendien kun je het niet alleen relateren aan R&D activiteiten. Innovatie is vernieuwen. Of dat nu is van een product, of een proces. Of het nu gaat om een net iets slimmere aanpassing van je transportband of een briljant nieuw product.

Siem Jansen: 'Over bedrijven contactdagen en zo'

 

Op bedrijfsniveau is naar mijn overtuiging veel meer innovatiekracht aanwezig dan dat we laten zien. Dat kan gemakkelijk leiden tot het cliché dat we in het Noorden veel te bescheiden zijn. Dat is mijns inziens niet zo, we zijn alleen niet zo assertief. Veel ondernemers laten namelijk regionaal op beurzen en bijeenkomsten wel zien waar ze goed in zijn, maar dat is vooral ‘preken voor eigen parochie’ . Vanzelfsprekend is het van belang dat de omgeving je kent, zowel zakelijk als PR -technisch, maar een bredere bekendheid buiten de directe eigen omgeving is volgens mij belangrijker. Zeker om je markt te vergroten.

Het effect is niet direct betere innovatiecijfers. Daar gaat het mij in wezen ook niet om. Het gaat er vooral om dat elke vernieuwing of innovatie binnen een bedrijf je verder helpt en dat het resultaat een verbetering van je marktpositie is. Ik zou daaraan het idee willen koppelen om noordelijke bedrijven contactdagen niet meer in Noord-Nederland te houden. Er zijn genoeg manieren om in Noord-Nederland met elkaar in contact te komen. De kunst is om dat ook aan de rest van de wereld kenbaar te maken. Wellicht een innovatie van het begrip ‘bedrijven contactdagen’?


Meer lezen

Gerelateerde blogs


Aanmelden voor de NOMMER