Terug naar het overzicht

Siem Jansen: ‘Omdenken’

12-05-2016

Mijn buurman heeft een mooi en florerend bouwbedrijf. Dat is niet een vanzelfsprekendheid in deze tijd, zeker gelet op de beroerde jaren die we gehad hebben. Ook hij heeft daar mee te maken gehad. Maar wat hij en de betrokkenen bij zijn bedrijf gedaan hebben is simpel: inspelen op ontwikkelingen in markt, niet bang zijn om je business model te wijzigen.

Kritisch naar je verdienmodel blijven kijken. Wat willen klanten? Waar ligt een nieuwe markt? Is er nog behoefte aan wat we doen? De antwoorden op deze vragen betekenen soms nu een ommezwaai maken met een aantal magere jaren, maar later de zoete vruchten plukken van deze ommezwaai.

Verschillende bedrijven zijn gestart met een bepaald verdienmodel maar al snel tot de conclusie kwamen dat het anders moest. Siem Jansen over 'omdenken''.

 

Zo simpel is het niet
Ik ken verschillende bedrijven die gestart zijn met een bepaald verdienmodel maar al snel tot de conclusie kwamen dat het anders moest. Ook dan is succes niet altijd verzekerd. En in tegenstelling tot wat ik hierboven schreef, lijkt de oplossing simpel, maar is de werkelijkheid vanzelfsprekend vele malen ingewikkelder en kan het heel spannend zijn. Ook voor jezelf als mens. Neem ik wel de goede afslag? Heb ik echt een goede keuze gemaakt?

Moedig
Ik heb dan ook bewondering voor de keuze van mijn buurman en al die andere ondernemers die dat wel durven. Daar is moed voor nodig en het lef om los te laten. Niet alles zelf willen doen. Welke tip zit hier in? Mocht je zelf voor zo’n keuze staan, zoek dan iemand die het al mee gemaakt heeft. En kun je die niet vinden, bel me, dan geef ik je de naam van mijn buurman of iemand anders die ik ken en je verder kan helpen.


Meer lezen

Gerelateerde blogs


Aanmelden voor de NOMMER