Terug naar het overzicht

Sander Oosterhof: Foreign Direct Investment. Waarom eigenlijk?

Als het goed is heeft iedereen het wel eens. Twijfel, een onrustig gevoel en de vraag die door je hoofd schiet: waar doe ik het eigenlijk voor? Wat is onze toegevoegde waarde? Waarom zetten we 6 mensen in om buitenlandse bedrijven naar Noord-Nederland te halen?

Gelukkig is dat gevoel bij mij, als ik het lijstje van de afgelopen jaren er bij pak, weer snel verdwenen. Want de buitenlandse bedrijven die in de laatste paar jaar hebben besloten naar Noord Nederland te komen hebben een grote invloed op onze economie en uiteindelijk op ons welzijn. Volgens de statistieken zijn ze innovatiever, betalen gemiddeld hogere salarissen en besteden meer geld aan het trainen van hun medewerkers. Daarnaast levert iedere nieuwe baan de Nederlandse samenleving tenminste 30.000 Euro per jaar op.

De vraag die vervolgens op de lippen brandt is een logische: “waren die bedrijven er zonder jullie dan niet gekomen?” Dat is een relevante vraag en in een aantal gevallen is het antwoord ook gewoon: “ja!” Zoals bij veel ondernemers klanten binnenkomen die precies weten te vertellen wat ze willen hebben, afrekenen en tevreden vertrekken, zo is dat ook bij ons. Vaak kunnen we

Sander Oosterhof: Foreign Direct Investment. Waarom eigenlijk?

dan nog wel iets betekenen in het wijzen van de weg naar de juiste loketten bij overheden en ze in contact brengen met dienstverleners en bedrijven die voor de betrokken onderneming van belang kunnen zijn. En dat is het dan, klaar!

In veel gevallen moet je er heel hard voor werken, omdat de concurrentie ook in ons vak moordend is. Ook in Zweden en Ierland willen ze graag datacenters hebben. Kaas en melkpoeder kun je in andere delen van Europa prima maken. In die gevallen is het belangrijk dat je een goede propositie hebt en op basis daarvan een aanbod kunt maken dat voor de klant zo goed is, dat hij niet meer om je heen kan. Het gaat natuurlijk over banale dingen als de vierkante meter prijs van de grond en de reistijd naar Schiphol. En ook over veel belangrijker vragen als de beschikbaarheid van grondstoffen, energie en goed opgeleide mensen. De laatste jaren wordt ook de vraag naar duurzame oplossingen groter, bedrijven willen graag groene stroom, koelen met industriewater in plaats van drinkwater.

En zo ontstaan er in veel gevallen lange overzichten met vraagstukken waar oplossingen voor gevonden moeten worden. Een inmiddels fameus voorbeeld is het Google datacenter in de Eemshaven, waar het beantwoorden van vragen en het vinden van goede oplossingen voor de klant ruim 3 jaar heeft geduurd. Dat is dan ook meteen een voorbeeld van een bedrijf dat nooit naar Noord-Nederland was gekomen als wij er niet waren geweest. En gelukkig zijn er vele als deze die maken dat ik de overtuiging heb dat de jaarlijkse kosten die wij maken om met 6 mensen de acquisitie voor Noord-Nederland te doen en de wereld af te reizen met goede proposities wel besteed zijn.