Buitenlandse groei zorgt voor recordomzet FrieslandCampina

Het bedrijf ziet in Europa teruglopende consumentenbestedingen. Er werd vooral winst geboekt op de divisies baby- en kindervoeding, zuiveldranken en merkkazen. Het bedrijf denkt dat de vraag in landen in Azië, Afrika en Zuid-Amerika, samen met Rusland, blijft stijgen. Aziatische landen zijn momenteel al goed voor een kwart van de totale omzet. In Europa voorziet het bedrijf een daling in de markt voor zuiveldranken en desserts. Dat heeft te maken met de economische crisis.

Het concern richtte zich in 2012 veel op de kaasactiviteiten. In Frankrijk worden merkkazen verkocht en in België werd de grootste verpakker van kaas overgenomen. De onderneming zet ook sterk in op kindervoeding, waar vooral in Azië veel vraag naar is. Dat komt door herhaalde schandalen in China met vergiftigde babymelkpoeder.

Om klaar te zijn voor de toekomst, is FrieslandCampina, dat vestigingen heeft in Marum en Bedum, bezig met een omvangrijk investeringsprogramma. Dat is nodig omdat de aanvoer van melk groter wordt, als in 2015 het melkquotum wegvalt. Daardoor moet het bedrijf zijn productiecapaciteit uitbreiden. Zo werd onlangs al 100 miljoen euro gestoken in de uitbreiding van de kindermelkpoederfabriek in Beilen en de zusterlocatie in Bedum.